فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
دو طوطی کاسکو در کنار هم

کمبود ویتامین در کاسکو و علائم و عوارض کمبود هر کدام از آنها در طوطی

کمبود انواع ویتامین در کاسکو و نشانه های آن

کاسکوها اگر بطور منظم و طبق یک برنامه صحیح تغذیه شوند، مشکل کمبود ویتامین در آنها بوجود نخواهد آمد. ولی از اونجا که کمبود ویتامین میتواند عوارض خطرناکی برای پرنده ایجاد کند لذا آشنایی با علائم آن نکته مهمی است که میتوان بدین طریق نسبت به پیشگیری هر نوع عارضه ای آمادگی داشت. در ادامه این مطلب از مجله پت خرید سعی کرده ایم که به طور مختصر و مفید نکات مهم مربوط به کمبود ویتامین در کاسکو ها را شرح دهیم.

 

کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین A در کاسکوها ممکن است منجر به علائم بسیاری شود. این ویتامین از ویتامین های ضروری برای طوطی خاکستری است. عوارضی که کمبود ویتامین آ در کاسکو پدید می آورد به شرح زیر است:

  • چشمان اشک آلود
  • التهاب پوست داخل چشم و دهان
  • اختلالات قوه بینایی
  • دیر بهبود یافتن زخم
  • نداشتن نطفه
  • ناهنجاری در رشد جوجه

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری به دست بیاورید مطالعه مطلب کمبود ویتامین آ در پرندگان و عوارض آن برایتان مفید خواهد بود.

 

کمبود ویتامین B در کاسکو

از عوارض کمبود ویتامین ب در کاسکوها این است که در وهله اول باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی می شود. همچنین با کمبود این ویتامین حرکات پرنده غیر قابل کنترل خواهد بود. گرفتگی عضلات بالها (ناتوانی در پرواز) و نیز پاها بوجود خواهد آمد که همگی از نشانه های کم رسیدن ویتامین B به کاسکوهاست

 

ویتامین B1  یا تیامین در طوطی خاکستری

از عوارض کمبود تیامین در کاسکو ها نباید چشم پوشی کرد. کمبود این ویتامین به سرعت باعث مرگ پرنده می شود. گردن پرنده گرفتگی عضلانی پیدا کرده و به سمت عقب کشیده می شود. اغلب  این کمبود در پرندگانی دیده می شود که فقط از دانه هایی تغذیه می کنند که دارای درصد بالایی از هیدرات کربن هستند.

 

ویتامین C

کمبود این ویتامین سبب حساسیت پوست داخلی مجاری دهان و تنفس می شود که در نهایت منجر به عفونت خواهد شد. ویتامین سی از ویتامین های مهم برای سلامت موجودات است و طوطی های کاسکو نیز به این ویتامین نیاز مبرم دارند.

 

کمبود ویتامین D

ویتامین D یکی از مواد ضروری برای بدن پرنده ها و مخصوصا طوطی خاکستری است. این ویتامین به جذب کلسیم تاثیر مستقیم می گذارد. عوارض کمبود ویتامین دی در کاسکو ها این است که در جوجه ها موجب اختلالاتی در استخوان بندی می شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آموزش حرف زدن به طوطی و پرنده ها

 

کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E در کاسکوها باعث کمبود توانایی می شود. از طرفی تامین  ویتامین ای در کاسکوها برای رشد عضلات جوجه ها بسیار با اهمیت است.

 

کمبود ویتامین K

کمبود ویتامین کا در کاسکوها سبب کاهش غلظت خون گردیده و هنگام زخمی شدن پرنده محل خونریزی به سختی منعقد می گردد.

 

برای تامین ویتامین های مورد نیاز پرنده چه کار کنیم؟

به طور کلی باید در نظر داشت که بهترین روش برای جلوگیری از کمبود ویتامین در پرنده هایی مانند کاسکو، تامین ویتامین ها از طریق تغذیه مناسب طبیعی ویتامین دار به صورت تازه است. در این میان میوه و سبزیجات تازه حرف اول را م یزند. به طور مثال: هویج مملو از ویتامین A و جوانه گندم مملو از ویتامین E است. دانه هایی با چربی زیاد مانند شاهدانه، اشباع از ویتامین K هستند و به تامین این ویتامین کمک می کنند. بسیاری از میوه ها مانند سیب و پرتقال نیز دارای ویتامین C  هستند.

مطالعه مطلب رژیم غذایی مناسب برای کاسکو کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

 

سخن پایانی

امیدوارم این مطلب از مجله پت خرید برای شما مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر و پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین برای خرید انواع غذای مناسب برای طوطی کاسکو و سایر پرنده ها می توانید از پت شاپ پت خرید کمک بگیرید و بهترین کالاها و محصولات را با قیمت مناسب درب منزل تحویل بگیرید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x