فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

دلیل جیغ زدن طوطی و چند راهکار جلوگیری از جیغ کشیدن طوطی

اگر شما هم یک طوطی در منزل دارید حتماً با مشکل جیغ زدن طوطی درگیر هستید. در این مقاله از مجله پت خرید سعی شده شما را با انواع روشهای حل این مشکل آشنا کنیم. خبر خوب این است که راه‌هایی برای رفع مشکل جیغ کشیدن طوطی وجود دارد. در اینجا مراحلی وجود دارد که به کمک آنها شما می‌توانید این جیغ زدن طوطی را کاهش داده یا به طور کامل رفع کنید.

ارزیابی محل نگهداری طوطی

برخی از طوطی‌ها در هنگام سر رفتن حوصله جیغ می‌کشند و در این هنگام شما باید به حرکات طوطی و قفس آن توجه کنید و مطمئن شوید طوطی زمان کافی را در خارج از قفس گذرانده است. هنگامی که که او را نمی‌توانید از قفس بیرون بیاورید و خودتان سرگرمش کنید باید به میزان لازم اسباب بازی های پرندگان که متنوع، جالب و شاد باشد در داخل قفسش بگذارید.

همچنین غذا و خوراکی های خوشمزه طوطی به میزان کافی داخل قفسش باشد تا طوطی شما را مشغول نگهدارد. اگر شما متوجه شدید حوصله سر رفتگی بخش اصلی مشکل است، قبل از آنکه به آموزش چگونگی جلوگیری از جیغ زدن طوطی بپردازید، محل کیفیت و محل زندگی طوطی خود را بهبود ببخشید.

بیشتر بخوانید: دنیا از دید طوطی ها چگونه است؟ معرفی حواس پنجگانه طوطی

شناسایی عواملی جیغ زدن طوطی

علاوه بر ارزیابی محیط طوطی، چیزهای دیگری هم وجود دارند که باعث آزار طوطی و بلند شدن صدای جیغ او می‌شود. باید این عوامل شناسایی شده و از این امر جلوگیری کرد.

برای مثال اگر همسایه شما از گربه‌های خیابانی نگهداری می‌کند یا به گربه‌های خود اجازه می‌دهد از خانه خارج شوند شما لازم است یک پردهٔ نازک در قسمتی از پنجره که گربه ممکن است طوطی را ببیند وصل کنید. طوطی‌ها این مساله را به صورت غریزی می‌دانند که گربه‌ها اگر شانسی داشته باشند می‌توانند حمله کنند و آنها را بکشند.

اگر رفت و آمد در زیر پنجره زیاد هست و طوطی در نزدیکی پنجره اقامت دارد باید همان راه حل قبلی را مد نظر بگیرید. رفت آمد آدم‌ها باعث ترس طوطی می‌شود و در این هنگام طوطی انسان‌های در حال رفت و آمد به چشم شکارچی می‌بیند.

با کمی توجه به زمان های جیغ زدن طوطی، می توانید متوجه شوید چه عاملی باعث این اتفاق می شود و آن را رفع کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: طوطی ها دنیا را چگونه درک می کنند؟

جیغ کشیدن برای برقراری تماس

صدای برقراری تماس همان جیغ کشیدن طوطی است. معمولاً وقتی طوطی یکبار جیغ می‌زند می‌خواهد بداند شما هنوز در منزل هستید و سالمید؟ زمانی که شما نمی‌خواهید به این تماس جوابی بدهید باید بپذیرید که او جیغ‌های گاه به گاه و بی پایان می‌زند. این یکی از رفتارهای طبیعی طوطی‌ها است.

در واقع طوطی جیغ می‌زند که با شما ارتباط برقرار کند. اگر زود خودتان را به او نشان دهید، او هم زودتر ساکت می‌شود.

فریاد و دعوا با طوطی نوعی توجه است!

شما باید بدانید طوطی‌ها عاشق مورد توجه قرار گرفتن هستند. چیزی که شما به عنوان دعوا با طوطی خود می دانید آنها این دعوا را به اشتباه توجه دراماتیک برداشت می‌کنند. اغلب صاحبان طوطی‌ها در این موارد داد می‌زنند “خفه شو” یا به صورت مؤدبانه فریاد می‌کشند “ساکت باش”. حتی در اغلب موارد در هنگام دعوا کردن از جا بلند می‌شوند و شاید هم دستشان را به علامت تهدید تکان می‌دهند. طوطی بلافاصله عکس العمل شما را به عنوان توجه برداشت می‌کنند.

طوطی ها بسیار زیاد عاشق عکس العمل های انسان‌ها هستند. این عمل شما به سادگی رفتار جیغ کشیدن را تقویت می‌کند. پس هرگز عکس العمل های این چنینی از خود نشان ندهید. منظور این است که:

  • فریاد نزنید
  • بالا پایین نپرید
  • با آب پاش اسپری نکنید
  • روی پای خود نزنید
  • دست‌ها را محکم به هم نزنید
  • و هرچیزی که منجر به این شود که طوطی عمل شما را توجه کردن حساب کند.

روش تربیتی موثر برای رفع جیغ زدن طوطی

طوطی‌ها معنی ادب کردن را به آن صورت که سگ‌ها متوجه می‌شنوند متوجه نمی‌شوند. تنها تنبیه که طوطی شما کاملاً درک می‌کند قهر کردن و دور شدن از طوطی است. در زمان جیغ کشیدن طوطی خیلی ساده و خیلی سریع به یک اتاق دیگر بروید. منظور این است که این کار را در همان لحظه انجام دهید نه بعد از تماشای تلویزیون یا بعد از صحبت کردن با تلفن. این کار باید در همان لحظه انجام شود تا طوطی متوجه شود این حرکت بر اثر حرکت اشتباه او انجام شده است.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مناسب طوطی سانان ؛ انواع غذای مفید طوطی ها

وقتی طوطی ساکت شد برگردید

زمانی که طوطی شما ساکت شد در حدود ۱۰ ثانیه صبر کنید و بعد پیش طوطی خود برگردید. ممکن است مجبور شوید چند دقیقه جیغ گوش خراش را تحمل کنید. حالا به او توجه کنید، تشویقش کنید و به او خوردنی‌های خوشمزه بدهید. بعد از اولین قهر و دوری دفعات بعد، پس از جیغ طوطی کمی بیشتر برای برگشتن به داخل اتاق و توجه نشان دادن صبر کنید. این کار را ادامه دهید تا زمان ساکت شدن طوطی به پنج دقیقه برسد.

توجه کنید که این تمرین ممکن است زمان بر باشد و چندین هفته طول بکشد اما طوطی شما باهوش است و خیلی زود متوجه قضیه می‌شود، هرچقدر که زمان بگذرد و تمرین ادامه داشته باشد طوطی شما دست از جیغ زدن بر می‌دارد زیرا یاد می‌گیرد ساکت بودن مساوی ست با توجه و جیغ کشیدن مساوی ست با بی توجهی.

بعضی موارد توقع شکست داشته باشید

هیچ طوطی کامل نیست. هر از چند گاهی ممکن است شما مجبور شوید در هنگام تکرار جیغ از سوی طوطی بعضی از درس‌ها را تکرار کنید. اگر در برخی از آموزش‌ها شکست خوردید به این معنا نیست که طوطی بدی دارید بلکه به این معناست که طوطی شما را آزمایش می‌کند تا ببیند آیا می‌توان از این آموزش به طریقی فرار کرد. اما همیشه مطمئن شوید چیزهایی از قبیل کمبود غذا یا آب یا تشویقی علت جیغ زدن طوطی شما نباشد.

بیشتر بخوانید: نظافت پرنده های خانگی ؛ همه چیز در مورد آراستن و تمیز کردن پرندگان خانگی

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد جیغ زدن طوطی و روش رفع آن برایتان مفید بوده باشد. توجه کنید که با کمی صبر و حوصله می توانید این رفتار طوطی را اصلاح کنید. ولی اگر حوصله به خرج ندهید شاید مجبور شوید برای همیشه جیغ کشیدن های او را تحمل کنید.

چنانچه تجربه، نظر یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x