فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

نحوه انتخاب خاک گربه مناسب؛ کدام خاک برای گربه مناسب است؟

با وجود انواع خاک، انتخاب خاک گربه مناسب کار بسیار دشواری است. در اینجا راهنمایی هایی به شما میکنیم که اینکار را برایتان راحتتر کند.

 

گربه شما چه چیزی دوست دارد؟

قبل از اینکه سراغ جعبه خاک برویم باید یک چیز را به یاد داشته باشیم. اینکه گربه ها انتخابهای متفاوتی در مورد خاک دارند. این میتواند بخاطر پنجه های حساس شان، عادت هایشان در دوران کودکی و یا علاقه شان باشد. اینکه چرا گربه ها نسبت به یک خاک علاقه نشان میدهند و به خاک دیگری علاقه ای ندارند یک راز است!

البته این ها اهمیتی ندارد، چیزی که مهم است این است که باید خاکی برای گربه تان تهیه کنید که احساس راحتی کند. در غیر این صورت از آن استفاده نخواهد کرد. جلوگیری از ایجاد مشکل بهتر از برطرف کردن آن است پس این مقاله از مجله پت خرید بخوانید تا با مشکل مواجه نشوید. اگر نحوه آماده سازی خاک گربه را بلد نیستید مطالعه مطلب ۱۰ نکته در مورد انتخاب و نحوه آماده سازی خاک گربه حتما برایتان مفید خواهد بود.

 

مواردی که باید هنگام خرید خاک گربه در نظر بگیرید

خاک گربه توده ای یا غیر توده ای

مهمترین خصوصیت خاکها توده ای یا غیر توده ای بودن آنهاست. خاک های توده ای معمولا حاوی ماده ای بنام بنتونیت هستند که ادرار را جذب کرده و تبدیل به یک توده جامد میشود و بقیه خاک اطرافش خشک و تمیز میماند. وقتی با اسکوپ خاک را تمیز میکنید فقط توده های جامد شده ادرار و مدفوع جدا میشود و بقیه خاک تمیز در جعبه باقی میماند.

خاکهای غیر توده ای ادرار را غربال کرده و دارای افزودنی هایی مثل جوش شیرین و زغال چوب است که بوی بد را از بین میبرد. شما میتوانید براحتی مدفوع را با اسکوپ جدا کنید، درحالی که ادرار در کف جعبه خاک خشک میشود و تنها راه تمیز کردن ادرار این است که کل خاک را عوض کنید که معمولا هفته ای یکبار باید اینکار را انجام داد.
بعضی از خاکهای غیر توده ای پایه سیلیکا دارند. کریستالهای سیلیکا بسیار شبیه آنهایی هستند که در خشک کن ها استفاده میشود و ادرار را خیلی بهتر جذب میکنند، بوی بد را نگه داشته و آب را کم کم تبخیر میکند.

بعضی گربه ها خاکهای توده ای و بعضی خاکهای غیر توده ای را ترجیح میدهند. صاحبان گربه ها معمولا خاکهای توده ای را انتخاب میکنند چون راحتتر تمیز میشوند و نیازی نیست که هر هفته کل خاک را عوض کنند. معمولا خاکهای توده ای گران تر هستند ولی در عوض مدت زمان بیشتری قابل استفاده هستند.
بعضی صاحبان گربه ها میگویند که خاکهای توده ای به بدن گربه آنها میچسبند، مخصوصا در گربه های مو بلند، و وقتی گربه ها خودشان را تمیز میکنند این خاکها را میبلعند و این موجب نگرانی هایی میشود.

 

خاک گربه در ظرف خاک آبی رنگ به همراه بیلچه آبی رنگ

خاک مناسب گربه خود انتخاب کنید

 

ایمنی و بهداشت خاک گربه

گربه ها ممکن است خاک را ببلعند و یا وقتی در حال کندن هستند گرد و خاک آنرا تنفس کنند. حتی ممکن است وقتی در حال لیس زدن خودشان هستند خاکی که روی بدنشان یا بین انگشتانشان چسبیده را بخورند. سازنده ها به این امر آگاه هستند و به همین دلیل خاکها را غیر سمی تولید میکنند.

در موارد نادری، بعضی بچه گربه ها و یا گربه هایی که به بیماری پیکا مبتلا هستند نسبت به خوردن خاک واکنش نسان میدهند. اگر فکر میکنید گربه تان خاک خورده و مشکلی پیدا کرده با دامپزشکتان تماس بگیرید.

همچنین اگر گربه شما خارج از خاک ادرار می کند مطالعه مطلب کنتزل ادرار کردن گربه خارج از خاک؛ را به شما پیشنهاد می کنیم

 

گرد و غبار خاک گربه

اگر با گرد و خاک آن مشکلی دارید میتوانید از محصولاتی که بدون گرد و خاک هستند و یا میزان کمتری گرد و خاک دارند استفاده کنید. چیزی که گرد و خاک از آن ساخته شده هم باید در نظر گرفت. اساسا این گرد و خاک میتواند پایه خوراکی مثل ذرت یا گندم و یا پایه معدنی مثل گل یا سیلیکا داشته باشد. بعضی گربه ها ممکن است به یکی از این انواع حساسیت داشته باشند.

 

کنترل بو

بو برای صاحبان گربه ها یکی از اصلی ترین فاکتورهاست. شما باید خاکی را انتخاب کنید که بوی بد را جذب کند نه اینکه آنرا مخفی کند. خاکهای معطر معمولا با یک نوع عطری که دارند بو را مخفی میکنند. شما نمی توانید مدت زیادی اجازه دهید که جعبه خاک کثیف بماند.

گربه ها حس بویایی حساسی دارند. اگر جعبه خاکشان کثیف باشد، حتی اگر شما فکر کنید که اصلا بوی بدی نمی دهد، آنها متوجه میشوند. حتی بعضی گربه ها از بوی زیاد عطر اذیت میشوند. بطور کلی بهترین کار این است که از خاک های غیر معطر اما با کیفیت بالا استفاده کرده و زود به زود جعبه خاک را تمیز کنید.

شاید برایتان حالب باشد بدانید» چگونه بر مشکل بوی گربه‌ها غلبه کنیم؟

 

 

مسائل زیست محیطی

زباله های باقیمانده از خاک گربه کثیف میتواند اثرات زیست محیطی منفی داشته باشد. ریختن خاک های کثیف در توالت و یا ریختن آن در کیسه پلاستیکی و قرار دادنش در سطل زباله به نفع محیط زیست نیست. اگر باغچه دارید میتواند از خاک گربه بعنوان کود استفاده کنید البته این فقط در مورد  خاکهایی که پایه گیاهی مثل گندم و ذرت دارند صدق میکند.

 

گربه های حساس و آلرژیک

بعضی از گربه ها به ترکیبات خاصی در خاک گربه حساسیت دارند. هم مواد طبیعی معدنی و گیاهی و هم افزودنی های آزمایشگاهی میتوانند در گربه ها آلرژی زا باشند. اگر گربه شنا به خاکش آلرژی دارد، دامپزشکتان باید عامل آلرژی زا را پیدا کند تا شما بتوانید از آن پیشگیری کنید.

از آلرژی هم که بگذریم بعضی از خاکها برای پنجه های گربه ها مناسب نیستند. گربه هایی که ناخن هایشان با جراحی جدا شده است بیشتر با مشکلات و درد مواجه میشوند. گاهی اوقات لازم است یک خاک نرم تر استفاده کنید.

 

قیمت و بسته بندی

در آخر باید قیمت و نوع مصرف خاک را در نظر گرفت. مقایسه قیمت انواع خاک کار ساده ای نیست. چون مارکهای مختلف از نظر مقدار خاک و وزن، کیفیت و دیگر فاکتورها باهم تفاوت دارند. مسئله مهم این است که خاکی را که خریداری میکنید هر چند وقت یکبار باید بطور کلی تعویض شود.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد خاک گربه ها برایتان مفید بوده باشد چنانچه نظر یا پیشنهادی در مورد انتخاب کردن خاک مناسب برای گربه ها دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x