فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

کرم شب تاب چیست؟ معرفی این حشره سمی برای پرندگان

کرم شب تاب چیست؟

کرم شب تاب بر خلاف نامش که از خانواده حشرات است، دراصل عضو خانوادهٔ سوسک ها و زیرشاخه غلاف پران یا قاب بالان است. کرم‌های شب تاب نور سرد تولید می‌کنند که فاقد طیف‌های فروسرخ و فرابنفش است. این نور که طول موج آن از ۵۱۰ تا ۶۷۰ نانومتر متغیر است می‌تواند به رنگ‌های زرد، سبز یا قرمز کم‌رنگ دیده شود.

 

دلیل نور دادن کرم شب تاب

دانشمندان پیشتر بر این عقیده بودند که این حشرات با نور شفقی فسفری شان موجب جلب توجه جنس مخالف برای جفتگیری یا صید برای شکار می‌شوند. اما تحقیقاتی که اخیراً توسط گروهی از محققین با سرپرستی دانشمند بلژیکی، رافائل دی کاک انجام شده‌است نشان می‌دهد که کرم‌های شب تاب از نوردهی به عنوان یک سیستم دفاعی برای مقابله با شکارچیان استفاده می‌کنند.

کرمی که از خود نور پرتو می کند کرم شب تاب نر است که به ۲ دلیل اینکار را انجام می دهد. دلیل اول و عمده آن جلب کرم شبتاب ماده است. دلیل دیگر در واقع این نور زنگ خطری برای ترشح ماده بسیار سمی است که باید از آن دوری کرد.

 

کرم شب تاب نر و ماده

سمت راست کرم شب تاب مانده و سمت چپ کرم شب تاب نر

 

پیشنهاد مطالعه: راه کارهایی برای بازگرداندن پرنده فراری 

 

گونه های مختلف این حشره

تاکنون در حدود ۲۰۰۰ گونه از این نوع حشرات در نواحی معتدل و گرمسیری شناسایی شده‌است. بسیاری از آنها در مناطق مردابی و جنگلی، جایی که لاروهایشان به منابع غذایی دسترسی داشته باشند زندگی می‌کنند. در بین بیشتر گونه‌ها هر دو جنس نر و ماده توانایی پرواز دارند. اما در بین بعضی گونه‌ها، جنس ماده قادر به پرواز نیست.

پیشنهاد مطالعه: غذاهای مضر برای گربه ؛ چه غذاهایی را نباید به گربه داد؟

 

مضرات کرم شب تاب برای پرنده ها

با نزدیک شدن به فصل گرم و تابستان زمان خوبی برای دیدن حشره بسیار زیبایی به اسم کرم شب تاب است که شب ها زیباییش چند برابر می شود. ولی این حشره زیبا از دشمنان بزرگ سلامتی حیوانات خانگی به خصوص پرندگان است. سال ها تحقیقات رو این حشره زیبا انجام شد تا دلیل مرگ حیوانات بعد از تماس با این حشره کشف شود.

نتیجه این بود که این کرم دارای سم کشنده برای حیوانات هست. سم یک حشره می تواند یک سمندر را به راحتی از پا در آورد. قورباغه های درختی بسیاری بعد از شکار این کرم مرده اند.

کرم شب تاب دارای زهریست که در دو زیستان، پرندگان و سایر حیوانات باعث مسمومیت و مرگ می شود. نام این زهر lucibufagins است که از نظر شیمیایی مانند سمی است که در گیاهان سمی یافت می شود. اگر دوزیست، پرنده یا حیوانات دیگر شما مثل ایگوانا و… کرم شب تاب را خوردند سریعا با دامپزشک مشورت کنید. چون مراقبت های اورژانسی سریعا باید انجام شود.

پت خرید را دنبال کنید :‌
4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x