فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ که نشسته و عینک زده است

سگ باهوش تر است یا گربه؟ تحقیقات علمی چه می گوید؟

مقایسه هوش سگ و گربه

جواب سوالی که همه به دنبال جوابش هستند. سگ باهوش تر است یا گربه؟ پژوهشگران تحقیقات زیادی در رابطه با هوش حیوانات انجام داده اند و از همان ابتدا با دشواری های زیادی روبرو بوده اند. پژوهش های دانشمندان در دهه های اخیر نشان می دهد که ارتباطی بین اجتماعی بودن و گروه گرایی پستانداران با اندازه مغز متناسب با هیکلشان وجود دارد. بر اساس این گزارش ها، طی میلیون ها سال مغز سگ ها نسبت به مغز گربه ها رشد بیشتری داشته است چرا که گونه های اجتماعی تر حیوانات نسبت به جانوران منزوی تر نیاز به قدرت مغزی بیشتری دارند.

در ادامه این مقاله پت خرید ویژگی های هوش سگ و گربه را بیان خواهیم کرد و سپس خواهیم گفت کدام حیوان باهوش تر است؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا سگ ها و گربه ها واقعا دشمن هستند؟

یک سگ و یک گربه در کنار هم

مقایسه باهوش بودن سگ و گربه

در واقع برای اولین بار است که محققان دانشگاه آکسفورد تلاش کرده اند تا نموداری از تاریخ تکامل مغز گونه های مختلف جانوری طی ۶ میلیون سال قبل را ترسیم کنند و به همین منظور اطلاعات موجود در مورد اندازه مغز و بدن ۵۰۰ گونه جانوری موجود و فسیل شده را مورد بررسی قرار دادند.

 

باهوش بودن سگ ها

مغز سگ‌ها بزرگتر از گربه‌ها است. اندازه مغز آن‌ها در اثر تکامل در چند هزار سال اخیر افرایش یافته است. در صورتی که اندازه مغز گربه‌ها در طول ۸۰۰۰ سال اخیر تغییری نکرده است.

سگ‌ها از گربه‌ها اجتماعی‌ترند، در واقع این خصوصیت سگ ها باعث رشد اندازه مغز آن‌ها در طول نسل‌ها شده است در حالی که گربه‌ها هیچ نشانه‌ای در تأیید افرایش مهارت‌های اجتماعی‌شان نشان نداده اند .

برخلاف سگ‌ها، گربه‌ها زمانی با شما بازی و تعامل می‌کنند که حس این کار را داشته باشند. احتمالاً بازی آن‌ها شامل حرکات نمایشی نیز می‌شود!

نکته‌ی مهمی که در مورد سگ‌ها قابل توجه است این است که سگ‌ها به بهبود وضعیت اجتماعی کمک می‌کنند. دکتر استنلی کورن که نویسنده چندین کتاب در مورد سگ‌ها است می‌گوید: ما هیچوقت عنوان‌هایی مانند گربه‌های افراد نابینا، گربه‌ی پلیس و یا گربه‌ی جستجوگر به گوشمان نخورده است!

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا سگ ها زبان انسان را می فهمند؟!

 

 

باهوش بودن گربه ها

گربه‌ها می‌توانند نامه تحویل دهند! بر اساس مقاله‌ای از نیویورک تایمز، یک سازمان حیوانات خانگی تصمیم گرفت که از گربه‌ها برای انتقال پیام بین روستا‌ها استفاده کند و مشخص شد که گربه‌های خانگی حتی وقتی که از خانه‌شان بسیار دور و در مکانی کاملاً ناآشنا هستند، می‌توانند راه خانه خود را پیدا کنند.

قشر مغزی گربه‌ها نسبت به سگ‌ها تقریباً دو برابر نورون (سلول عصبی) دارد. یعنی گربه‌ها ۳۰۰ میلیون نورون و سگ‌ها ۱۶۰ میلیون نورون دارند. این موضوع نشان دهنده این است که گربه‌ها ظرفیت پردازش اطلاعات بیشتری نسبت به سگ‌ها دارند.

گربه‌ها می توانند از خود دفاع کنند، در حالی که بسیاری از سگ‌های خانگی کاملاً به صاحب خود وابسته هستند. دانشمندان معتقدند چون که سگ‌ها بسیار وابسته هستند، قابلیت فکرکردن و تصمیم‌گیری مستقل را ندارند. این باعث می‌شود که در خارج از خانه و یا حیات‌وحش نتوانند دوام بیاورند.

در این رابطه بیشتر بدانید: هوش گربه ها؛ گربه شما چه اندازه باهوش است؟

 

کدام حیوان باهوش تر است؟

این تحقیقات همچنین حاکی است بیشترین رشد طی این زمان مربوط به میمون هاست. اسب ها، دلفین ها، شترها و سگ ها در رده های بعدی قرار دارند. براین اساس گروه هایی از پستانداران که مغز بزرگ تری داشتند تمایل بیشتری نیز به زندگی در گروه های اجتماعی پایدار نشان دادند. از طرفی مغز حیوانات گوشه گیری مانند گربه، کرگدن و آهوی کوهی طی این دوره، رشد به مراتب کندتری نسبت به حیوانات اجتماع طلب داشته است.

تحقیقات قبلی اثبات کرده بود که نرخ رشد مغز متناسب با اندازه بدن در میان تمامی پستانداران از یک روند کلی پیروی می کند. اما حالا تحقیقات انجام شده توسط دکتر سوزان شولتز و پروفسور رابین دانبر در آکسفورد این نظریه را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

در عین حال، این نظریه، نظریه قبلی مبنی بر اینکه اندازه مغز در میان همه پستانداران افزایش داشته است را رد می کند. در عوض اثبات می کند که گونه های خیلی اجتماعی دچار رشد بسیار سریع تری نسبت به گونه های منزوی تر شده اند. مثلا حتی حیواناتی مانند گربه که ارتباط بیشتری با انسان ها دارند به دلیل عدم یا کمتر اجتماعی بودن، مغز کوچک تری نسبت به اسب ها و سگ ها دارند.

بنابر این تحقیق انجام شده جواب به این سوال بلی است. سگ ها از گربه ها باهوش تر هستند!

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x