فروردین ۹, ۱۴۰۳

آشنایی کامل با رفتار گربه نر از علایم بلوغ تا جفت گیری نرها

افراد زیادی دوست دارند یک گربه نر داشته باشند. اما بهتر است قبل از اقدام به خرید درباره رفتار گربه های نر تحقیق و بررسی کنند. آیا یک گربه نر می‌تواند حیوان خانگی مناسبی برای شما باشد؟ آیا این موضوع که می‌گویند گربه‌های نر سرکش‌تر و مغرورتر از گربه‌های ماده هستند» درست است؟ برای همین باید از سن بلوغ گربه های نر تا زمان جفت گیری و یا حتی از زمان عقیم سازی گربه های نر آگاه باشید.

اگر بخواهیم ۲ جنس نر و ماده گربه‌ها را با یکدیگر مقایسه بکنیم متوجه تفاوت‌های بسیار زیادی در بین آن‌ها می‌شویم. گربه‌های نر و گربه‌های ماده از نظر رفتاری با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. افرادی که به داشتن این جنس گربه علاقه زیادی دارند باید اول درباره رفتار آن‌ها تحقیق کنند. اگر قصد دارید گربه نر به خانه بیاورید، آشنایی با روانشناسی گربه‌ها به شما کمک زیادی می‌کند. پس در ادامه این مطلب از مجله پت خرید با ما همراه باشید.

رفتار گربه‌های نر

رفتار گربه‌های نر گاهی عجیب و غریب است و ممکن است اعصاب صاحب خود را به هم بریزند. گربه های نر غالبا رفتاری متفاوت با گربه های ماده دارند آن ها غرور زیادی دارند و لجبازتر و یکدنده تر هستند این رفتارها طبیعی و ذاتی است و شما هرگز نمی توانید این مسئله را در آنها رفع کنید.

نشانه گذاری و اسپری ادرار

خیلی از افراد نمی‌توانند با این رفتار گربه ها کنار بیایند اما خوب این کار در گربه‌های نر بسیار طبیعی است. آن‌ها برای اینکه قلمرو خود را مشخص کنند در اطراف خانه ادرار خود را می‌پاشند. همچنین گاهی اوقات این کار برای جلب توجه گربه‌های ماده توسط گربه نر انجام می‌شود

اما اسپری ادرار گاهی طبیعی نیست. گربه‌هایی که از سنگ کلیه رنج می‌برند با اسپری ادرار خود می‌توانند درد را کمتر کنند. در نتیجه این کار گربه‌های نر ممکن است نشان دهنده بیماری نیز باشد.

گربه نر در کنار چهارپایه

گربه های نر ممکن است هر کجای خانه اسپری ادرار کنند

لجبازی و ترک کردن خانه

گربه‌های نر حرف گوش کن نیستند. آن‌ها بسیار مغرور هستند به حرف کسی گوش نمی‌دهند که این رفتارشان ممکن است باعث رفتن آن‌ها از خانه نیز بشود! گربه‌های نر به قدم زدن در کوچه و خیابان علاقه زیادی دارند. ممکن است شما نتوانید گربه خود را چند ساعت در روز ببینید!

اما سؤال اینجاست که دلیل این رفتار گربه های نر چیست؟ گاهی گربه برای جفت گیری خانه را برای پیدا کردن گربه‌های فحل (گربه‌هایی که آماده جفت گیری هستند) ترک می‌کنند و یا حتی برای سرگرمی و تفریح به شکار پرندگان می‌روند. اگر گربه نر شما خانه را ترک کرد به معنای آن نیست که برای همیشه شما را ترک کرده و دیگر بر نمی‌گردد. گربه‌های نر همیشه بعد از چند ساعت به خانه خود بر می‌گردند مگر این که خارج از خانه برای آن‌ها اتفاقی بیوفتد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علت رفتن گربه از خانه

مبارزه کردن گربه‌های نر

گربه‌های نر همیشه با یکدیگر مبارزه نمی‌کنند. اما گاهی ممکن است دعوایی بین دو گربه نر صورت گیرد. آن‌ها معمولاً برای جلب توجه و خودنمایی به دست آوردن قلمروهای بیشتر و دفاع کردن، با یکدیگر دعوا می‌کنند.

معمولاً وقتی گربه بیرون از خانه باشد با نرهای غریبه دعوا می‌کند. ولی شما می‌توانید با آموزش دادن به گربه‌نرتان، این رفتار را تغییر داده و از دعوا بین او و گربه‌های دیگر جلوگیری کنید. بیشتر دعواهای گربه‌های نر با یکدیگر فقط برای خودنمایی و جلب توجه است اما ممکن است آن‌ها به هم آسیب زیاد و جبران ناپذیری برسانند.

رفتار گربه نر نسبت به بچه گربه‌ها

گربه‌های نر توجه چشمگیری به گربه‌های ماده می‌کنند و با آن‌ها بسیار خوش برخورد هستند. اما رفتار نرها نسبت به بچه گربه ها سرد و خشک است. معمولاً بهتر است گربه نر زیاد به بچه گربه نزدیک نشود زیرا آن‌ها تحمل بچه گربه‌ها را ندارند. گربه نر فرزندان خودش را نمی‌کشد اما با آن‌ها رفتاری خشن و سرد دارد.

تمامی گربه‌های نر به شکار علاقه زیادی دارند و این کاملاً طبیعی است. نرهای غریبه ممکن است بچه گربه‌ها را مانند موش و یا حیوانات کوچک شکار خود بدانند و به آن‌ها حمله کنند. به همین دلیل نباید اجازه بدهید نرهای دیگر به گربه مادر و بچه‌هایش نزدیک شود.

هرچقدر بچه گربه‌ها بزرگ‌تر شوند، پدرشان رفتار بهتری با آن‌ها خواهد داشت زیرا می‌تواند با فرزندانش بازی کند و خودش را سرگرم کند. وقتی بچه گربه‌ها به سنی برسند که بتوانند از خودشان دفاع کنند، ممکن است پدرشان با آن‌ها مبارزه کند.

سه گربه در کنار هم

علایم جفت گیری گربه نر و نشانه‌های بلوغ گربه نر

بعد از رسیدن به سن تقریبا شش ماهگی، شاهد پدیدار شدن علایم بلوغ گربه نر خواهید بود. برخی از این نشانه ها بسیار غیر قابل تحمل هستند و سرپرستان آن ها را خسته و درمانده می‌کنند. اما با آگاهی از این نشانه ها می‌توانید بهترین رفتار را با گربه خود داشته باشید تا هم خودتان کمتر اذیت شوید و هم تا حد امکان گربه را آرام کنید. البته پس از انجام عمل عقیم سازی از این مشکلات رهایی خواهید یافت. علایم جفت گیری گربه نر عبارتند از :

  • نشانه گذاری گربه های نر

یکی از بدترین علائم بلوغ گربه‌های نر که می تواند سرپرستشان را تا مرز جنون پیش ببرد، نشانه گذاری محل سکونت با ادرار است. گربه قصد دارد با گذاشتن ردی از بوی خود، به دیگر گربه‌های رقیب نشان دهد که حاکم این منطقه است. بنابراین در گوشه و کنار خانه و روی وسایل خانه ادرار خواهد کرد.

  • دعوا با دیگر گربه ها

یکی دیگر از نشانه‌های بلوغ گربه نر که می تواند برای او خطرناک باشد، پرخاشگری و تمایل به دعوا با دیگر گربه‌های نر است. بسیاری از گربه‌های خانگی طی دعوا با گربه‌های خیابانی از ناحیه چشم دچار جراحت‌های غیر قابل درمان می شوند یا آسیب‌های دیگری می بینند که دل صاحبشان را به درد می آورد.

  • فرار کردن گربه‌های نر

گربه‌ ها و مخصوصا گربه‌های نر، پس از بلوغ تمایل شدیدی به فرار از خانه برای پیدا کردن جفت دارند. در این حالت بسیاری از گربه ها گم می‌شوند. همچنین گاهی برخی از گربه‌های نر خود را از پنجره به بیرون پرت می‌کنند و صدمه می‌بینند. تعداد زیادی از گربه‌های نر نیز پس از رسیدن به بلوغ و در فصل جفت گیری دائما نزدیک پنجره هستند و به دنبال راهی برای فرار یا پیدا کردن جفت هستند.

گربه نر پرخاشگر

گربه های نر در دوران بلوع و جفت گیری گاهی پرخاشگر و عصبی می شوند

  • رفتار عصبی و پرخاشگرانه نرها

یکی دیگر از علائم بلوغ گربه نر و حتی ماده، عصبی شدن و پرخاشگری است. به گونه‌ای که ممکن است گربه در این دوران حتی حوصله صاحب خود را هم نداشته باشد و دائما او را چنگ بزند یا گاز بگیرد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: دلایل حمله گربه به پاهای شما در حین راه رفتن چیست؟

  • ایجاد سر و صدا زیاد نرها

بسیاری از گربه‌های نر پس از رسیدن به بلوغ شروع به میو کردن و ایجاد سر و صدای بلند و متفاوت از حالت عادی خود می‌کنند. این رفتار مرتبط با کلافگی و پرخاشگری حیوان است. گاهی نیز برای جفت گیری این کارها را انجام می دهد تا جفت خود را بیابد.

حتما بخوانید: ۶ دلیل اصلی میو میو کردن گربه

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردم اطلاعات کاملی از زمان به بلوغ رسیدن گربه ها تا زمان جفت گیری و رفتارهای آنها را برایتان شرح دهیم. امیدواریم این مطلب در مورد گربه های نر و رفتارهای مختلف آنها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

34 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایرانی
ایرانی
3 سال قبل

چرا گربه نر من بیرون از خانه که گربه ماده میبیند فقط علاف او میشود وجنات جفتگیری ندارد.چرا

Tatalooam
Tatalooam
3 سال قبل
پاسخ به  ایرانی

احتمالا سنش به یک سال نرسیده ، و یا تا الان در خیابان نبودخ ، گاهی اوقات گربه ماده سنش خیلی زیاده و تمایل ندارد

تارا
تارا
5 ماه قبل
پاسخ به  Tatalooam

چون گربها شاید از یک روز تا ۱۳روز یا بیشتر طول میکشد تا با گربه ی ماده اشنا شود

ساحره
ساحره
3 سال قبل

سلام،گربه من نیمه شب ها تمایل زیادی به گاز گرفتن دستم و رفتاری شبیه رفتارهای جنسی دارد،آیا تمایلات جنسی او باعث این کار می شود؟

13
Fariba saifi
1 سال قبل
پاسخ به  ساحره

سلام گربه نر من هم شبها بسیار علاقه به گاز گرفتن دستم داره فشاری وارد نمیکنه ولی اگر بخوام دستم رو جدا کنم خیلی اعتراضی با میو و صدای نالانی مانع می‌خواد بشه احساس من میگه این نوعی رفتار جنسی است لطفا نظر خودتون رو بفرمایید

6
4
آرزو
3 سال قبل

میتونم یه گربه خیابونی رو به شهر خودم ببرم توو حیاط خونمون باشه ،یا باید توو شهر خودش باشه و دوری از محل زندگیش مشکلاتی براش ایجاد کنه

4
1
alireza
alireza
2 سال قبل

سلام
من یک گربه ی نر رو از بچگیش از خیابان اوردم بزرگ کردم حدود یک ساله و خیلی با ملاحظه بود حتی زمان بازی چنگ نمیزد و ناخون در نمیاوورد چند هفته صداهای خاصی در میاورد تا ۵ روز پیش که از خانه رفته تمام محل رو زیرو رو کردم نیست نمیدونم دیگه باید چه کنم از زندگی افتادم کارم شده دنبالش گشتن لطفا یکی راهنمایی کنه ضمنا تا قبل از گم شدنش حتی یک بار هم نرفته بود بیرون

17
4
مریم
مریم
2 سال قبل
پاسخ به  alireza

سلام گربه منم دقیقااا با همین شرایط الان ۵ روزه رفته دارم میمیرم از غصه… مال شما برنگشت؟

4
1
نازنین
نازنین
1 سال قبل
پاسخ به  مریم

سلام منم یک گربه ی ماده ی خونگی دارم .از خیابون آوردمش و بزرگش کردم،خیلی هم آرومه. وقصد واگذاریش رو دارم

3
3
جلال
جلال
1 سال قبل
پاسخ به  alireza

سلام نگران نباشید خودش بر میگرده منم همچین موردی داشتم حتی دو سه روز گاهی غیبش میزنه ولی میاد

Soude
Soude
9 ماه قبل
پاسخ به  alireza

سلام ،گربه ی شمابرگشت؟اگ برگشته بعدچن روز،،چون گربه ی نرمن حدودانزدیک یکسالش بودرفته الان دونیم ماهه ?

ملکی
ملکی
2 سال قبل

سلام من یک گربه نر دارم تقریبا ۱۴ ماهش هست و دوتا گربه ماده هم دارم اما گربه نرم اصلا تمایل به جفگیری نداره آیا دوره خاصی داره و زمان خاصی داره گربه نر برای جفت گیری ؟ چون یکی از ماده هام فحل هست ولی جفت گیری نمی کنه

4
9
Parya
Parya
2 سال قبل

سلام گربه من نر هستش و هفت ماه هستش و عقیم نشده ولی تا الان نه سعی کرده از خونه بره یا دعوا بکنه یا علامت گذاری کنه ولی یه کوچولو پرخاشگری می‌کنه می خواستم بدونم این موارد عادی هست

2
1
Parya
Parya
2 سال قبل

سلام گربه من نر هستش (هفت ماه) و عقیم نشده ولی تمایلی به فرار از خانه نداره و نشانه گذاری نمی کنه ولی یه کوچولو پرخاشگری می‌کنه می خواستم بدونم این عادیه یا نه

0
6
عرفان
عرفان
2 سال قبل

سلام من گربم جفت گیری کرده از کجا نوبت جفت گیری بعدی را بفهمم؟

2
2
بابک
بابک
2 سال قبل

ممنون از اطلاعات خوبتون سلامت و شاد باشید?

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

نشانه گذاری گربه نر بو هم داره؟ ینی اذیت میشیم؟

1
2
Unknown
Unknown
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

اره بوی ادرار تندی داره بهتره قبل بلوغ شدن عقیم بشه

2
1
hirad
hirad
1 سال قبل

من گربم یک سالشه ومن به هرکس که بتونه دوسانیه ازخونه ببرتش بیرون ۲میلیون میدم?

2
2
امیر
امیر
1 سال قبل

من به یه گربه تقریبا یه ساله کوچیک غذا میدم و از حیاط ما هم خارج نشده از بچگی نر هم هست ولی یه گربه نر هست میا. باهاش جفت‌گیری میکنه نمیدونم چرا

Pashaa
Pashaa
11 ماه قبل
پاسخ به  امیر

گربه همجنسبازن دیگه ?

ماهان
ماهان
9 ماه قبل
پاسخ به  امیر

گربه بچه با

Nashmil
Nashmil
4 ماه قبل
پاسخ به  امیر

منم این مشکل وبا گربەهام دارم دوتا گربەهام نر هستند

عباس
عباس
9 ماه قبل

سلام وقت بخیر سؤال الان گربه ای من ۷ روزه از خانه رفته علتش چیست

دوست گربه ها
دوست گربه ها
8 ماه قبل

سلام گربه نر من وقتی به پشت میخوابم میاد رو شکمم الت تناسلیشو بهم میماله که ارضابشه و نمیشه اخر سرخودش با زبون اون قسمتو لیس میزنه . دلیل این کارچیه

1
1
مهدی
مهدی
5 ماه قبل
پاسخ به  دوست گربه ها

خو حتما خیای خشکه

لیلا
لیلا
7 ماه قبل

سلام. من یه گربه نر دورگه هیمالین با اسکلتیش دارم یکسالشه. مدتیه حالت نیمه ایستاده قرار میگیره انگار که میخواد مدفوع کنه و زور میزنه و یک مایع شفاف میریزه که همش بیرون از خاکشه. این نشان بلوغه یا چیز دیگه ای هستش؟

Star
Star
7 ماه قبل

سلام گربه من ۵سالشه نرم هست دوهفته میشه رفته امانیومده همیشه میرفت امازودمیومدنمیدونم چیکارکنم محلوگشتم نگرانم دارم دق میکنم

Nashmil
Nashmil
4 ماه قبل

سلام ،دو تا بچە گربە نر دارم ولی اخیرا شاهد جفت گیری انها بودم واین منو شوکە ونگران کردە است گربەهام هفت ماهە وشیش ماهە هستند ،آیا راە حلی وجود دارد

کیانوش
کیانوش
4 ماه قبل

سلام چه مدت طول میکشه که گربه نر در حالت جفتگیری باشه…این گربه من الان دوسه هفته ست دیوونه کرده و خدایی زندگی رو ب همه حروم کرده از بس سر و صدا میکنه و تمام علایمی ک شما گفتید رو داره

بی نام
بی نام
3 ماه قبل

سلام من یک گربه نر یکسال و خورده ای دارم و یک گربه نر ۵،۶ ماهه، اون گربه نر که سنش بیشتره یکسره میخواد با این نر نابالغ جفت‌گیری کنه، حتی گربه ماده هم اطرافش هست اما میره سراغ اون و گردنشو محکم میگیره و پشتش قرار میگیره تا… دلیلش رو کسی میدونه؟ خیلی گیج شدم

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام دوتا گربه نر دارم حدودا ۶ ماهی میشه امروز صبح پاشدم دیدم یکیشون نیست و رو زمین هم چندجا مایع زرد رنگ هست نمیدونم ادراره یا نه ..‌ تا الان که شبه هنوز برنگشته محل خوابش
ممکنه برا جفت گیری رفته یا اتفاقی براش افتاده

الهام
الهام
2 ماه قبل

سلام خسته نباشی گربه ی من به مدت دو هفته است که لجبازی و کمی پرخاشگر شده و دوست داره بره و دیر بر میگرده گربه ای نیست که فقط تو خونه باشه تو محیط بیرونم میره و هر وقت دوست داشت بر می‌گشت اما بیشتر وقتا خونه بود
غذا میخوره، بازی میکنه، و از نظر جسمی سالمه ولی نمیدونم چرا بیتابه و انگار همش دنبال چیزی میگرده و وقتی هم که میاد دوست داره سریع بره
مشکلش چی میتونه باشه؟

الهه
الهه
1 ماه قبل

سلام یه سوال دارم . من دو ساله که یک گربه نر راگدول دارم و هفته پیش یک گربه ماده دو ساله نیمه که اون هم راگدول است خریدم ولی گربه نر بلد نیست جفت‌گیری کند . و فقط عمل جفت‌گیری را رو کمر گربه ماده انجام می‌دهد. البته گربه نر اصلا قبلا جفت‌گیری نکرده بوده ولی گربه ماده قبلا یکبار باردار شده بوده

34
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x