فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
پرنده چاق که اضافه وزن دارد

آیا پرنده شما اضافه وزن دارد؟ از علائم چاقی پرنده تا درمان آن

آیا پرنده ها دچار چاقی می شوند

باور کنید یا نه چیزی به نام افزایش چربی و چاقی در پرنده ها وجود دارد. دانه خوردن بیش از حد، کم پرواز کردن، تحرک کم داشتن ناگهان شما را با یک مشکل جدی در سلامتی پرنده روبرو می‌کند. اینجاست که متوجه چاقی و اضافه وزن پرنده می شوید و تصمیم به کمک کردن به او می گیرید.

در این مقاله از مجله پت خرید نکاتی را به شما می‌گوییم که مطمئن شوید پرنده‌ شما وزنی متعادل دارد. همچنین راه های ساده برای کنترل وزن و حتی کاهش وزن پرنده ها را با شما در میان می گذاریم. اگر پرنده شما دچار چاقی و افزایش وزن است، توجه به این موارد به سلامت او کمک بسیاری خواهد کرد.

دلایل چاقی و اضافه وزن پرنده ها

چاقی یکی از مشکلاتی است که در پرندگانی که به عنوان حیوان خانگی نگه داشته می‌شوند وجود دارد. این افزایش وزن پرنده ها به طور معمول ناشی از سوء تغذیه و رژیم غذایی بر محور دانه است. در طبیعت آزاد پرندگان فعالیت بسیار زیادی از دارد که جلوی افزایش وزن آنها را می گیرد. پرواز کردن از درختی به درخت دیگر، فرار کردن از دست شکارچیان، جستجوی غذا و… به نوعی ورزش پرندگان هستند و جلوی چاقی آنها را می گیرند.

معمولا بال‌های پرندگان در اسارت بسته است و به ندرت حرکت داده می‌شوند. اگر آنها به جای پروند معمولا راه می‌روند یا از آنجا بالا می‌روند. خیلی از پرنده ها هم که در قفس هستند و اصلا جایی برای پرواز کردن نیست. همچنین رژیم غذایی پرنده ها اغلب چربی زیادی دارد و مواد مغذی مهم در آن کم است. این وضعیت مشابه فردی است که روی یک مبل نشسته و کیک و سیب زمینی می‌خورد!

همه این مسائل در کنار هم از دلایل چاق شدن پرنده ها هستند. به همین دلیل تا به خودتان می آیید می بینید مرغ عشق یا عروس هلندی شما مثل یک مرغ پروار در حال چاق شدن است!

جالب است بدانید: آشنایی با معده پرندگان ؛ معده پرنده ها چطور کار می کند؟

بیماری های ناشی از وزن زیاد در پرنده ها

اضافه وزن پرنده یا چاقی پرندگان می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها و گاهی اوقات مرگ پرنده‌ شما شود. خطرناک‌ترین بیماری مربوط به چاقی پرنده ها، بیماری کبد چرب است که در طوطی‌های آمازون بسیار شایع است. این بیماری به دلیل رژیم غذایی نامناسب در پرنده و در نتیجه چاقی حاصل می شود.

همچنین بیماری تومورهای چربی نیز در پرندگان وجود دارند که به آنها لیپوماس می گویند. البته این بیماری بیشتر در پرندگان کوچک مانند مرغ عشق رایج است.

بیشتر بخوانید: بیماری کبد چرب طوطی خاکستری

چگونه بفهمیم که پرنده اضافه وزن دارد؟

  • پرنده خود را وزن کنید: شما می‌توانید پرنده خود را به صورت دوره‌ای با استفاده از مقیاس گرم وزن کنید تا سریعتر متوجه اضافه وزن او شوید. دامپزشک شما نیز باید پیگیر وزن پرنده در هنگام معاینه فیزیکی سالانه او باشد.
  • چربی‌های بدن پرنده را بررسی کنید: می‌توانید چربی‌های زیر جلدی (زیر پوستی) را نگاه کنید. قسمت‌هایی از بدن وجود دارند که مو ندارند. یکی از این مناطق در کنار گردن در قاعده فک است. اگر شما بخشی از پرهای پرنده خود را کنار بزنید، شما به راحتی قادر به دیدن رگ گردن او باشید. اگر دیدن این رگ برای شما دشوار شد و یک شی زردرنگ در زیر آن قرار داشت بدانید که پرنده‌ی شما دارای چربی زیر پوستی است و در حال چاق شدن است.
  • عضلات سینه را بررسی کنید: بهترین راه برای تشخیص چاقی و اضافه وزن پرنده نگاه کردن به عضلات سینه است. هنگامی که شما به پرنده خود از روبرو نگاه کنید، استخوانی را می‌بینید که به سمت جناق پرنده منتهی می‌شود. این استخوان کیل اوست و در دو طرف آن عضله های گرد وجود دارد. اگر پرنده‌ شما بیش از حد چاق باشد در سینه‌ خود شکافی خواهد داشت. به عبارت دیگر استخوان کیل برجسته‌ترین قسمت سینه‌ پرنده‌ی شماست. اگر پرنده لاغر باشد این استخوان فرو رفته به نظر می‌رسد در حالی که باید بیرون آمده باشد.
  • نشانه‌های چاقی پرنده: سایر علایم ممکن است در تشخیص چاقی به شما کمک کند. اگر پرنده شما دچار تنگی نفس و یا کمبود تنفس در هنگام فعالیت سبک شد این احتمالا به خاطر اضافه وزن پرنده است. همچنین اگر منقار پرنده‌ شما رشد کند و بلندتر از حالت عادی شود این به خاطر کبد چرب است که با چاقی ایجاد می‌شود.

کارهای لازم برای کاهش وزن پرنده ها

اضافه وزن پرنده را باید جدی گرفت. مانند انسان‌ها با رژیم و تمرین می‌توان به از دست دادن چربی های پرنده ها کمک کرد. پرنده خود را با رژیم غذایی مناسب از دانه‌ها، سبزیجات، برخی از حبوبات، برنج، پاستا و مقدار مناسبی از میوه تغذیه کنید. آجیل و دانه‌ها پر چرب فقط برای آموزش (به جز طوطی گل سنبل) به مقدار کم (یک یا دو دانه) یک بار یا دوبار در هفته داده شود. دانه‌ها باید همیشه در قفس آماده باشند. البته مواد غذایی خانگی نباید بیشتر از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در قفس باقی بمانند. زیرا ماندن مواد باعث فساد آن می شود.

در این زمینه بیشتر بخوانیدک رژیم غذایی مناسب طوطی سانان ؛ انواع غذای مفید طوطی ها

سعی کنید فعالیت پرنده‌های خود را افزایش دهد. اگر دارای قفسی برای پرواز در فضای باز هستید از آن استفاده کنید. اگر می‌توانید اجازه دهید که پرنده‌ شما در خانه پرواز کند پس این فرصت را از او نگیرید. البته در و پنجره را ببندید که پرنده ناگهان فرر نکند. سعی کنید بعد از هر فعالیت پرنده خود را حمام کنید زیرا به افزایش سوختن کالری کمک می‌کند. فعالیت پرنده را افزایش دهید و برای او در قفس اسباب‌بازی‌های مخصوص پرنده تهیه کنید تا به وسیله‌ آنها تحرک داشته باشد.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد چاقی پرنده ها و راه های کاهش وزن آنها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
4 سال قبل

آیا مرغ عشق چربی بگیر زیر شکمش باد میکند

علی
علی
1 سال قبل

سلام من یه عروس چاق تازه خریدم که چربی زیادکرده فقط دارویی که چربی هاشون آب کنه معرفی کنید ممنونم پیج عالی دارید

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x