فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ در حال استفراغ کردن

استفراغ در سگ ها نشانه چیست؟ تمامی علت های بالا آوردن سگ

استفراغ در سگ ها و دلایل آن

استفراغ در سگ ها به خودی خود تنها یک بیماری نیست بلکه حاکی از وجود بیمار های دیگر است. چنانچه استفراغ تنها یک یا دوبار رخ دهد و سگ نیز شاداب و سرحال باشد به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. اما اگر به صورت مکرر تکرار شود و حاوی مواد غیر عادی از نظیر خون، توده های بیشه مدفوع، کرم یا اجسام خارجی باشد و یا با نشانه های جسمانی از جمله بیحالی، اسهال، تب، کاهش وزن و… همراه باشد سگ شما باید توسط پزشک بررسی شود.

بالا آوردن سگ ها که هم شکل و هم بوی مدفوع دارد نیز سریع به مراقبت نیاز دارد زیرا ناشی از انسداد روده است.

 

دلیل استفراغ سگ ها

در بیشتر موارد استفراغ سگ ناشی از خوردن مواد محرک و غیر مغذی نظیر آشغال، کاغذ و سایر مواد غیر قابل هضم است. در این موارد سگ در ابتدا آنچه را که خورده است استفراغ می‌کند و در نوبت‌های بعد مایع سفید رنگی همانند سفیده تخم مرغ یا مایع زرد رنگی را استفراغ خواهد کرد.

جالب است بدانید: دلایل پرخوری در سگ ها چیست‌؟

 

اگر سگ استفراغ کرد چه کار کنیم؟

در این موارد غذای حیوان را ۲۴ ساعت قطع کنید. ین زمان برای توله‌ها ۱۲ ساعت است. به جای آب قطعات یخ در اختیار حیوان قرار دهید تا حجم زیادی مایع وارد معده حیوان نشود. در صورت استفاده از آب برای سگ‌های کوچک فقط ۵۰ – ۱۰۰ میلی‌لیتر و برای سگ‌های بزرگ فقط ۲۰۰ میلی‌لیتر آب قرار دهید.

اگر سگ شما کل آب را در یک مرتبه خورد همین مقدار را ۳۰ دقیقه بعد در اختیار حیوان قرار دهید. به عنوان مثال یک بار در حجم زیاد و سه بار با حجم کم به حیوان غذا بدهید. اگر بالا آوردن سگ قطع شد میتوانید چند روز بعد غذای قبلی و اصلی را در اختیار حیوان قرار دهید. اما حجم آن باید کم باشد به طوری‌ که در چهار روز اول، دو سوم از غذای عادی به حیوان داده شود. چنانچه استفراغ سگ بر طرف نشد یا بدتر شد باید با دامپزشک تماس بگیرید زیرا ورود مواد استفراغ شده به داخل ریه‌ها می‌تواند باعث آسیب به ریه بشود.

جالب است بدانید: وعده های غذایی سگ در سنین مختلف؛ چقدر به سگ غذا بدهیم؟

 

دلیل عوق زدن سگ ها

یکی از اتفاق هایی که برای بعضی از سگ ها رخ می دهد عوق زدن آنهاست. اگر سگ شما مدام تلاش به استفراغ می کند اما هیچ چیز تولید نمی شود، به خصوص اگر این عملیات در حالی انجام می شود که شکم متورم شده و همراه با درد است، اغلب نشانه ای از نفخ (یک بیماری تهدید کننده زندگی است) که نیاز به توجه فوری پزشکی دارد.

 

رابطه استفراغ سگ و اختلالات دستگاه گوارش

استفراغ سگ می‌تواند ناشی از بیماری‌های عفونی یا تحریک مرکز استفراغ به وسیله سموم مترشحه از باکتری‌ها باشد. استفراغ شدید سگ تعادل الکترولیت‌های بدن را بر هم زده و این امر به سادگی می‌تواند سبب مرگ شود. وجود جسم خارجی باعث انسداد در قسمتی از دستگاه گوارش می‌شود. سرطان، پانکراتیت حاد، نارسایی کبدی، نارسایی کلیوی، نارسایی غدد فوق کلیوی، پیومتر و بیماری سایر اعضا می‌تواند موجب استفراغ شوند.

لازم است بدانید: بیماری های دستگاه گوارش در سگ

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد بالا آوردن یا استفراغ کردن سگها برایتان مفید بوده باشد چنانچه سوال، نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x