اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
گربه دچار بیماری های چشمی که چشم ایش عفونت کرده و قرمز شده

بیماری های شایع گربه های پرشین که لازم است بدانید!!

گربه های نژاد پرشین نیز مانند سایر نژادها مستعد یک سری بیماری های خاص هستند. این گربه ها زیبا و بانمک هستند و خیلی از افراد دوست دارند از آنها پرستاری کنند. اما مانند هر موجود زنده ای یک سری بیماری شایع دارند که ممکن است زندگی شان را با خطر مواجه کند. اگر تصمیم دارید گربه پرشین به سرپرستی بگیرید، در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی بیماری های شایع در گربه های پرشین پرداخته ایم. نکاتی که می تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد.

 

تاریخچه گربه های پرشین

گربه های مو بلند از قرن ۱۶ میلادی وارد اروپا شده اند. اولین گربه های مو بلند با نام آنگورا در شهر آنکارای ترکیه یافت شده اند. اما منشاء گربه های مو بلند ایرانی امروزی سرزمین پرشیا یا ایران است. اولین اجداد ثبت شده گربه های پرشین در سال ۱۶۲۰ میلادی از ایران به ایتالیا و از ترکیه به فرانسه فرستاده شدند که از آن جا به انگلیس هم رسیدند. گربه های پرشین با گربه های آنگورا آمیزش داده شدند. اجداد پرشین از لحاظ جنس پوشش بدن، کشیدگی پوزه و بینی با نسل های امروزی تفاوت زیادی دارند. صدها سال تولید نسل انتخابی توسط پرورش دهندگان این نژاد، منجر به تولید گربه های پرشین با پاها و پوزه های کوتاه تر شده است.

بیماری های رایج گربه های پرشین

ریزش اشک

یکی از بیماری های شایع در گربه های پرشین ریزش اشک است. این بیماری به دو علت مادرزادی یا اکتسابی اتفاق می افتد.

فرم مادر زادی آن می تواند به علت نامنظم قرار گرفتن و در جای نامناسب قرار گرفتن مژه ها، برگشتگی پلک به سمت داخل، نداشتن پلک اتفاق بیافتد.

فرم اکتسابی معمولا به علت حضور جسم خارجی در قرنیه یا ملتحمه، تومورهای پلک، التهاب پلک، ورم ملتحمه، زخم های قرنیه و غیره رخ دهد. این بیماری در نژاد پرشین حالت مادرزادی دارد که در حقیقت به علت وضعیت سر و پلک در این نژاد است، توجه داشته باشید که در نژاد پرشین جمجمه وضعیت براکیوسفال دارد.

جالب است بدانید: عفونت چشم در بچه گربه های تازه متولد شده

 

برگشتگی پلک به داخل

بیماری برشگتگی پلت به داخل خیلی در گربه ها شایع نیست ولی بیشتر پلک پایین را درگیر می کند. در این عارضه استعداد نژادی وجود دارد ولی فرم اکتسابی آن بیشتر رواج دارد که می تواند باعث التهاب ، عفونت و ایجاد انتروپیون در گربه های بالغ شود. تنها راه درمان این بیماری بازگرداندن پلک به حالت طبیعی توسط جراحی است.

 

پیودرم چین های صورت

نوعی درماتیت خود به خودی در گربه های پرشین و هیمالیایی است. وقوع این بیماری در گربه های پرشین و سایر گربه ها شایع نیست اما به هر حال ممکن است گربه شما را درگیر کند. علت این بیماری ناشناخته است و می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد.

جالب است بدانید: فشار خون بالا در حیوانات خانگی و پیش زمینه برای بیماری قلبی

 

جدا شدن قرنیه در گربه های پرشین

جدا شدن قرنیه یک بیماری مختص گربه ها است و نژاد گربه های پرشین به این بیماری مستعدتر است. البته این بیماری می تواند به دنبال عفونت ویروسی مثل آنفولانزا در گربه یا التهاب و زخم قرنیه ایجاد شود.

ضایعه به صورت نکروز کانونی با سطحی تیره رنگ و به علتی نامشخص بروز پیدا می کند. پ

علائم این بیماری شامل موارد زیر است

  • ریزش اشک در گربه
  • لکه های قهوه ای تا سیاه رنگ با سایز های متفاوت در چشم
  • ترس از نور گربه
  • اسپاسم عضلات چشم

 

کلیه پلی کیستیک گربه های پرشین

در این بیماری که به شکل اتوزومال غالب به ارث است، کیست هم در مرکز و هم در غشر کلیه گربه های پرشین ایجاد و با گذر زمان بزرگ تر می شود. این کیست ها را می توان توسط سونوگرافی، پیش از سن ۶ – ۸ هفتگی تشخیص داد ولی در بیشتر موارد تا سنین بالا ( میانگین تا ۷ سالگی ) منجر به نارسایی کلیه نخواهند شد. این کیست ها در بافت کلیه بزرگ می شوند و در نهایت باعث نارسایی کلیه می شوند. تعداد، سایز و سرعت رشد این کیست ها در هر گربه پرشین متفاوت است.

علائم این بیماری شامل بدحالی، کاهش وزن، اسهال، افزایش ادرار و افزایش نوشیدن آب و بزرگ شدن کلیه است. هیچ نوع روشی برای جلوگیری از رشد کیست ها وجود ندارد. هم زمان با پیشرفت نارسایی کلیه سم های حاصل از متابولیت ها در بدن تجمع پیدا می کنند و وضع گربه بیمار وخیم تر می شود. در واقع هیچ راه درمانی برای این بیماری وجود ندارد و بهتر است پس از تشخیص جلوی تولید مثل این گربه ها گرفته می شود تا بیماری ارثی به گربه های نوزاد سرایت نکند.

پیشنهاد مطالعه: ادرار کردن گربه خارج از خاک؛ جلوگیری از ادرار کردن گربه خارج از ظرف خاک

 

سندرم چدیاک هیگاشی پرشین های خاکستری

سندرم چدیاک هیگاشی تنها پرشین های با رنگ آبی خاکستری را در گیر می کند و به شکل اتوزومال مغلوب به ارث است. در این عارضه پوشش بدن رنگ پریده شده و به علت نقص در عملکرد گلبول های سفید این بیماران مستعد به عفونت های باکتریایی و نقص در گرانول های پلاکت ها می شوند و به طور نسبی باعث اختلال در ملانین های چشمی و ایجاد آلبینیسم در چشم می شود.

گرانول های غیر طبیعی معمولا بعد از اتصال لیزوزوم ها در نوتروفیل، ائوزینوفیل، سلول های پوششی و کوپفر را نشان می دهد. تشخیص این بیماری در گربه ها بر اساس غلظت پیگمانتاسیون، حضور گرانول های غول پیکر و افزایش مستعد بودن به عفونت ها است.

 

سنگ اگزالات کلسیم مجاری ادراری

وقوع این سنگ های کلسیمی با اندازه و سایز های متفاوت در مجاری ادراری گربه های پرشین به میزان بالایی گزارش شده است. این عارضه در همه سنین دیده می شود اما بیشتر در گربه های میان سال شایع است. دلیل این بیماری  هنوز مشخص نشده است اما شرایطی می تواند نژاد پرشین را به این بیماری مستعد تر کند. مثل رژیم های غذایی حاوی کلسیم، پروتئین و سدیم بالا و هر نوع بیماری که باعث افزایش میزان کلسیم در خون گربه شود.

علائم این بیماری عبارتند از:

  • ادرار کردن با درد
  • افزایش تعداد دفعات دفع ادرار گربه
  • وجود خون در ادرار گربه
  • کم ادراری یا ناتوانی در دفع ادرار

 

این بیماری را می‌توان توسط گرفتن cbc، آزمایش های بیو شیمیایی و تجزیه و کشت ادرار و دیدن کریستال های اگزالات کلسیم در ادرار و همچنین رادیولوژی و سونوگرافی تشخیص داد. درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد جز رعایت کردن رژیم غذایی خاص البته بسته به شرایط حیوان می توان از روش های فلاش کردن آب به داخل مجاری ادراری، مایع درمانی و آنتی بیوتیک تراپی و جراحی استفاده کرد.

جالب است بدانید: تاثیر مواد غذایی بر سلامت مجاری ادراری گربه

 

سخن پایانی

بیماری هایی که توضیح داده شد از بیماری های چشمی تا بیماری های کلیوی گربه ها، ممکن است هر گربه ای را درگیر کند. این اتفاق در گربه های پرشین ممکن است بیشتر رخ دهد. اگر تصمیم دارید از گربه پرشین نگهداری کنید، شناخت پدر و مادر او به شما کمک می کند. این کار باعث می شود از بیماری های زمینه ای و ژنتیکی در خانواده اش آگاه باشید.

امیدواریم این مطلب از مجله پت خرید برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا سوالی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x