فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ بیش فعال یا هایپر به دنبال توپ

علل بیش فعالی در سگ ها و راه درمان سگ های هایپر

هایپر اکتیویتی در سگ ها چیست و چرا آن را جدی بگیریم؟

هایپر اکتیویتی یا بیش فعالی در سگ های جوان شایع تر است ولی در میان سگ های بالغ نیز دیده می شود. بیش فعالی سگ علت های مختلفی دارد و با آموزش دادن به او، فعالیت مداوم و رفتار درست با آن قابل کنترل است. البته گاهی اوقات هایپر شدن سگ بسیار جدی است و لازم است که با دارو کنترل شود. در این مقاله از پت خرید با مشکلات ناشی از بیش فعال شدن سگ و همچنین راه های مقابله و درمان سگ های هایپر آشنا می شوید.

 

بیش فعالی در توله سگ ها

هایپر بودن در توله سگ ها بیشتر مشاهده می شود. در واقع توله ها از سگ های بالغ فعال ترند زیرا هنوز آموزش ندیده اند و بسیار کنجکاو و مشتاق به کشف قلمرو خود هستند. از این رو شما نمی‌توانید زمان زیادی را به آموزش آنها اختصاص دهید. جلسات ۲۰ دقیقه ای برای آموزش توله ها بهترین انتخاب است، هنگامی که توله به سن بلوغ رسید، عاقل تر و آرام تر خواهد شد و می‌توانید تمرینات جدی را شروع کنید.

 

بیش فعالی در سگ های بالغ

گاهی سگ‌های بالغ نیز دچار بیش فعالی می‌شوند و این حالت در بعضی نژاد ها بیشتر وجود دارد. در این حالت باید به سگ اجازه داد با فعالیت انرژی خودش را تخلیه کند چرا که در غیر این صورت سگ حالت مخرب پیدا می‌کند. هایپر بودن سگ های بالغ به میزان فعالیت آنها بستگی دارد. در واقع اگر سگ را برای گردش به بیرون ببرید و فعالیت داشته باشد، بیش فعالی او در خانه کمتر خواهد شد. ولی سگی که کمتر از خانه خارج شود، انرژی های اضافه او تخلیه نشد و ممکن است رفتارهای مخبر بیشتری از خود نشان دهد.

 

بیماری ADHD  در حیوانات خانگی

سگ همیشه در حال حرکت، دویدن، پریدن و واق واق کردن است و به هیچ عنوان قابل کنترل نیست. ADHD در سگ ها ارثی و بسیار نادر است. سگ های مبتلا به ADHD باید توسط دامپزشکان یا متخصصان رفتاری سگ معاینه شوند.

ای دی اچ دی سگ ها، اگر از کنترل خارج شود هم برای شما و هم برای خودش آسیب زا خواهد بود. شما باید عاملی که موجب بیش فعالی سگ شما می‌شود را پیدا کرده تا بتوانید سگ را کنترل کنید. بهترین راه آنالیز کردن محل زندگی، رفتار و میزان فعالیت سگتان است.

بیشتر بخوانید: اضطراب جدایی در سگ و روش های درمان اضطراب جدایی سگ

 

علل وجود هایپر اکتیو در سگ

همانطور که گفتیم بیش فعال بودن یا هایپر اکتیویتی در توله ها کاملا عادی است ولی در سگ های بالغ به یکی از دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • سگ فعالیت بدنی یا ذهنی لازم را ندارد: این حالت بیش فعالی در سگ هایی که در قفس یا اتاقی کوچک زندگی می‌کنند و اکثر اوقاتشان را به تنهایی می‌گذرانند وجود دارد، این سگ ها در صورت ورود به یک فضای بزرگ شروع به فعالیت میکنند.
  • واکنش ها در سگ شدید است: هر گاه سگ چیزی می شنود یا می‌بیند واکنش شدید نشان می‌دهد.
  • سگ به دنبال توجه شماست: اگر سگ متوجه شود که با دویدن، پریدن و پارس کردن توجه شما را جلب می‌کند این کارها را خواهد کرد. در واقع سگ هایپر می شود تا توجه شما را به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید: وعده های غذایی سگ در سنین مختلف؛ چقدر به سگ غذا بدهیم؟

چگونه بیش فعالی سگ‌ها را درمان کنیم؟

هنگام خرید یا اداپت کردن سگی را انتخاب کنید که خصوصیات رفتاری مطابق میلتان را داشته باشد. به یاد داشته باشید سگ ها شخصیت های مختلفی دارند و بعضی از آنها لحظه ای از بازی و حرکت غافل نمی‌شوند و بعضی تمام روز را می‌خوابند.

درمان هایپر بودن در سگ بستگی به عاملی دارد که موجب بیش فعالی سگ شده است. در صورتی که سگ شما فعالیت جسمی و ذهنی لازم را ندارد باید برنامه روزانه اش را تغییر دهید و وقت بیشتری را با او بگذرانید.

اگر سگ شما دارای واکنش های شدید است باید با آموزش و تمرین او را کنترل کنید. زمانی که دارای سگی هستید که نیاز به جلب توجه شما دارد باید او را به درستی آموزش دهید تا فرا بگیرد بیش فعالی جز رفتارهای نادرست است. اگر سگ شما مبتلا به ADHD است نیاز به درمان دارد و باید توسط دامپزشک ویزیت شود تا نحوه درمان صحیح را تعیین کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علائم افسردگی سگها و روش های درمان افسردگی سگ

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد هایپر بودن سگ ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز سگ بیش فعال در خانه دارید و تجربه ای شخصی در این زمینه به دست آوردید، خوشحال می شویم در بخش نظرات تجربه تان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x