اسفند ۲۹, ۱۴۰۲

علل بیماری شوره گربه و ۶ روش قطعی برای درمان شوره موی گربه

شوره موی گربه ( Dandruff ) یک بیماری شایع در گربه هاست. پوست گربه به عنوان بزرگ ترین ارگان حیاتی بدن در گربه های جوان است که ¼ وزن بدن آنها را شامل می شود. به صورت خیلی آرام و آهسته مرتبا لایه سطحی و خارجی پوست که لایه اپیدرم محسوب می شود جدا می گردد و با حذف این لایه شاخی پوست توسط ساختارهای زیرین ترمیم می شود.

با افزایش خشکی سطح پوست گربه لایه های شاخی بیشتر جدا می شوند که مشابه شوره سر در انسان است. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی این بیماری و روش های درمان آن پرداختیم.

 

علل بیماری شوره پوست در گربه ها

  • خشکی بیش از حد پوست
  • عکس العمل های آلرژیک
  • انگل های خارجی
  • عفونت های پوستی

یا هر عامل دیگری که سبب بروز حساسیت های پوستی و پوسته پوسته شدن سطح پوست گردد ایجاد شوره را به دنبال خواهد داشت. از طریق آزمایشات دقیقی که توسط دکتر دامپزشک انجام می شود شوره پوست از بقیه بیماری های پوستی تفکیک خواهند شد.

 

علائم بیماری  پوست در گربه ها

  • مشاهده پوسته های جدا شده از سطح پوست در بین موها
  • مشاهده  های پوستی روی شانه یا برس در حین تیمار کردن گربه
  • در صورتی که علت اصلی پوسته ها و شوره  جرب ها باشند همراه با خارش شدید و مو ریختگی نواحی مبتلا خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: علت بوی بد دهان گربه چیست؟ روش های رفع از بوی دهان گربه

 

برای درمان شوره چه کار کنیم؟ 

شانه زدن مرتب و به موقع  سبب حذف شوره های پوستی خواهد شد. مصرف شامپوهای ملایم و همراه با عصاره جو دو سر هم سبب نرمی پوست و حذف  اضافی خواهد شد. مصرف زیاد از حد و یا شست و شو با شامپوی نامناسب سبب خشکی پوست گربه خواهد شد لذا در انتخاب شامپو مناسب با دکتر دامپزشک مشورت نمایید

در ادامه نیز ۶ روش کاربردی که به درمان شوره موی گربه به شما کمک می کند اشاره خواهی کرد.

صاحب گربه در حال برس کشیدن به گربه خود است

با برس کشیدن می تواند به درمان شوره گربه کمک کرد

 

۱ – گربه خود را برس بزنید

 برس زدن کمک می کند تا سلول ها و موهای مرده از بین موهای گربه خارج شود. البته با اینکه گربه ها مدام خود را تمیز می کنند ولی شوره در آنها از بین نمی رود و شما باید به آنها کمک کنید.

 

۲ – گربه خود را بشوئید

 شستن گربه نیز باعث از بین رفتن و جلوگیری از به وجود آمدن شوره در گربه می شود. گربه ها اصولا به آب علاقه ندارند ولی حمام کردن نقش مهمی در جلوگیری از شوره دارد. اگر گربه تان به شدت از آب متنفر است می توانید حوله ای را خیس کرده و آن را به بدن گربه تان بکشید.

 

۳ – شامپو گربه را عوض کنید

بعضی از شامپو ها پوست گربه را خشک می کنند و باعث به وجود آمدن شوره می شوند. بهتر است شامپویی با فرمول بهتر و یک نرم کننده مخصوص نیز برای گربه تهیه کنید. موقع شستن مطمئن شوید که شامپویی در موهای گربه باقی نمانده است، اگر موهای گربه را به خوبی آب نکشید شوره بسیار قدرتمند تر می شود.

 

۴ – رژیم غذایی گربه را تغییر دهید

 رژیم غذایی نقش مهمی در حالت موهای گربه دارد. از دامپزشک خود بپرسید که چه نوع غذایی را برای گربه توصیه می کند تا به درمان شوره کمک کند. بهتر است از غذای های درجه یک استفاده کنید. خوردن آب نیز در جلوگیری از شوره نقش مهمی دارد. مطمئن شوید آب گربه تمیز و تازه است. گربه ها آب قدیمی و گرم را دوست ندارند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: تاثیر مواد غذایی بر سلامت مجاری ادراری گربه

 

۵ – یک بخور یا مرطوب کننده هوا تهیه کنید

 اگر گربه شما همه وقتش را درون خانه می گذراند و هوا بسیار خشک است ، تهیه یک مرطوب کننده هوا فکر بسیار خوبی است. این رطوبت باعث می شود پوست و موی گربه کمتر شوره بزند

 

۶ – از کرم مخصوص استفاده کنید

زمستان و هوای سرد موجب خشک شدن پوست و موی گربه می شود. یک کرم مرطوب کننده مخصوص گربه تهیه کنید. این کرم ها از خشک شدن پوست جلوگیری می کنند و گربه شما کمتر شوره خواهد زد.

 

سخن پایانی

گربه ها هم ممکن است دچار شوره شوند. این اتفاق برای صاحب گربه ممکن است بسیار ناخوشایند باشد اما می توان آن را درمان کرد. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا تجربه شوره در گربه ها را داشته اید؟ چنانچه نظر پیشنهاد و یا تجربه ای در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اای
1 سال قبل

من گربه م قارچ پوستی داشت از شامپو فلوونازول استفاده کرد ممکنه علت شوره سرش این باشه

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x