اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
دامپزشک در حال معاینه کردن گربه و گرفتن درجه حرارت بدن او

علت کاهش درجه حرارت بدن گربه و راه های درمان آن

به واسطه وجود پوشش بدن و پشم ها، عموما گربه ها تحمل درجه حرارت پایین و سرما را دارند. ولی به واسطه اختلالات نژادی و محیطی این تحمل متفاوت است. مثلا در مورد برخی از گربه هایی که در مناطق گرم سیری زندگی می کنند به واسطه پوشش بدن کمتر، تحمل کمتری هم در برابر سرما دارند. حتما قرار گرفتن مداوم در معرض هوای نسبتا سرد ( نه خیلی سرد ) هم در طولانی مدت سبب کاهش درجه حرارت بدن گربه و بروز عوارض خطرناک خواهد شد. کاهش دما را می توان از طریق لمس نوک پنجه ها، گوش و دم که سرد شده اند تشخیص داد.

 

علت سرد شدن بدن گربه و راه درمان

اتفاق های مختلفی ممکن است بروز کند و منجر به کاهش درجه حرارت بدن گربه ها شود. به عنوان مثال در صورت خیس شدن بدن گربه و افتادن داخل حوضچه های یخی لازم است پس از خارج کردن گربه از داخل یخ آن را سریعا در یک حوله یا پتوی عایق قرار داد تا گرم شود و از تبخیر آب بدن که سبب سردتر شدن بدن می شود جلوگیری نمود.

گاهی در اثر شوک شدید درجه حرارت بدن کاهش می یابد. در صورت برخورد با گربه ای که دچار شوک شده و درجه حرارت بدن پایین آمده است باید اقدامات لازم برای بالا بردن درجه حرارت بدن و رسانیدن آن به حد طبیعی انجام شود. درجه حرارت طبیعی بدن در گربه ها ۳۹ درجه سانتی گراد است. بهتر است برای کنترل شوک با دکتر دامپزشک مشورت نمایید و از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید.

جالب است بدانید: نوازش کردن گربه ها؛ گربه ها نوازش کردن کدام قسمت از بدنشان را دوست دارند؟

 

آن چه شما و دکتر دامپزشک می توانید انجام دهید:

  1. کاربرد حوله های برقی که کم کم گرم می شوند و تنظیم درجه حرارت آن ها قابل کنترل است سودمند خواهد بود. برای جلوگیری از کاهش درجه حرارت بدن روی بدن توسط حوله یا پتو پوشانیده شود. استفاده از بطری آب گرم توصیه نمی شود چون در برخی از موارد به علت عدم جا به جایی آن سبب سوختگی موضعی روی پوست خواهد شد.
  2. در مرحله اول لازم است سریعا گربه با حوله خشک شود. سپس آن را به یک محیط نسبتا گرم منتقل نموده و از گرم کردن زیاد از حد بدن جلوگیری کرد تا از هجوم خون به پوست و تخلیه خون از اندام های داخلی که در نهایت سبب شوک خواهد شد جلوگیری به عمل آید. لذا توصیه می شود گرم کردن بدن کم کم و به صورت مرحله ای انجام گیرد.
  3. در مورد گربه هایی که پنجه آن ها دچار یخ زدگی شده باشد می توان پنجه را داخل آب ولرم قرار داد. درد شدید در این مورد سبب بروز وحشت و حالت تهاجمی در گربه خواهد شد که لازم است به این مسئله توجه شود.

پیشنهاد مطالعه: آرام کردن گربه مضطرب؛ چگونه یک گربه وحشت زده را آرام کنیم؟

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x