فروردین ۹, ۱۴۰۳
صاحب سگ در حال غذا دادن به سگ خود

وعده های غذایی سگ در سنین مختلف؛ چقدر به سگ غذا بدهیم؟

وعده های غذایی سگ ها

تغذیه سگ ها  در سنین مختلف بسیار دارای اهمیت است. اینکه چه زمانی چه مقدار غذایی در اختیار سگ قرار دهیم تا بهترین تاثیر را در رشد او داشته باشد و نیازهای تغذیه ای او را تامین کند بسیار مهم است. در این مقاله از پت شاپ پت خرید به معرفی تعداد وعده های غذایی سگ در سنین مختلف خواهیم پرداخت.

 

غذای توله سگ در ۴ هفتگی یا یک ماهگی

وعده های غذایی توله سگ در یک ماهگی باید حداقل شش بار در روز باشد. این وعده های غذایی همراه با شیر مادر می تواند دارای غذاهای مختلف دیگر نیز باشد. در چهار هفتگی می توان به توله ها گوشت یا مرغ خورد شده یا ماهی ورقه ورقه شده و حبوبات داد. در این سن بهتر است برای پیشگیری و یا دفع آلودگی های انگلی داروهای ضد کرم به توله ها خورانده شود. برای این کار حتماً به دامپزشک مراجعه کنید تا او بر حسب وزن و جثه توله دستور دقیق مصرف دارو ها را در نوبت دوم تجویز کند.

جالب است بدانید: اصول تغذیه و نگهداری توله سگ های زیر ۱ ماه

 

غذای سگ در ۶ هفتگی یا یک ماه و نیمی

غذای سگ در سن یک و نیم ماهگی نباید دیگر به تنهایی وابسته به شیر مادر باشد. در سن شش هفتگی بهتر است توله ها کمتر از شیر مادر تغذیه کنند و روزانه شش وعده غذا به آنها داده شود. در صورتی که شش وعده غذا را به سه وعده شیر و سه وعده غذای گوشتی تقسیم نماییم بهتر خواهد بود.

استفاده از تخم مرغ پخته و ورقه ورقه شده همراه با چند قطره روغن زیتون در روز مناسب است. آب تازه و تمیز باید همیشه در اختیار توله ها باشد. بهتر است آب در یک ظرف سنگین قرار داده شود تا به آسانی برگردانده نشود. در این سن اولین دندان در توله ظاهر می شود بنابراین یک استخوان قلم گوسفند یا گوساله یا استخوان های مصنوعی که برای بازی ساخته می شود سرگرمی خوبی برای آنها به شمار می رود.

جالب است بدانید: سن رشد سگ ها ؛ سگ ها تا چه سنی رشد می کنند؟

 

غذای سگ در ۷ تا ۱۲ هفتگی یا دو تا سه ماهگی

در دو تا سه ماهگی غذای توله سگ ها دیگر نزدیک به غذای سگ های بالغ می شود. در این دوره توله ها نیاز به چهار وعده غذایی در روز دارند. منتهی نباید مقدار زیادی غذا به آنها بدهید زیرا این عمل باعث می شود که دستگاه گوارشی آنها دچار مشکل شود.

 

وعده غذایی سگ های بالغ

به اکثر سگ های بالغ بالای ۱۲ ماه باید تنها یک وعده غذا داد. بهتر است که این وعده غذایی هنگام غروب باشد. برخی از نژادهای کوچک بدلیل اینکه مقدار کمی غذا در هر وعده می خورند باید دوبار در روز تغذیه شوند.

جالب است بدانید: تغذیه سگ باردار، چه غذاهایی برای سگ باردار مناسب است؟

 

نکات مهم در تغذیه سگ ها

  • نکاتی که در زمان  تغذیه سگ ها باید بدانید
  • بهتر است زمان غذا دادن به سگ را طوری تنظیم کنید که همزمان با غذا خوردن شما باشد.
  • در اینصورت سگ مشغول خوردن غذای خود شده و مزاحمتی را برای شما ایجاد نمی کند.
  • در صورتی که سگ در داخل خانه زندگی می کند چون بعد از غذا خوردن نیاز به دفع دارد لذا بهتر است که نیمی از غذا را زودتر و نیمی از غذا را در غروب به او بدهید تا برای مدفوع و ادرار کردن در شب مشکل نداشته باشد.
  • در سگهایی که استعداد چاق شدن دارند بجای عصر هنگام صبح به حیوان غذا دهید تا فعالیت بدنی آن در هنگام روز باعث مصرف غذا و جلوگیری از چاقی گردد.

 

جدول وعده های غذایی سگ

یک تا دو ماهگی شش وعده
دو تا سه ماهگی چهار وعده
از سه تا شش ماهگی سه وعده
از شش ماهگی تا یک سالگی دو وعده
یک سالگی به بعد یک وعده

 

سخن پایانی

نکته مهمی که در تعیین وعده های غذایی سگ خود باید در نظر بگیرید این است که مراقب اضافه وزن او باشید. امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. اگر نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم رمضانی
مریم رمضانی
10 ماه قبل

سلام من دوتا سگ تو نژاد مختلف دارم و چون از ۲.۳ روزگی مجبور شدم خودم بهشون شیر بدم و مادر نداشتن یعنی براساس تجربه دارم میگم این مطلبتون اشتباهه تا ماه اول هر ۲ساعت شیر میخورن یعنی میشه ۱۲ وعده البته مقدار غذاشون هرچند روز بیشتر میشد و از روز ۳۰ام تا ۴۵ روزگی میتونی به ۳.۴ ساعت فاصله برسونی که بشه ۶یا ۷ وعده در روز و ۴۵ تا ۶۰ روزگی دوم نهایت بشه ۵.۶ ساعت فاصله که حدودا ۴یا ۵ وعده در روز میرسه به همین ترتیب فاصله ساعت غذاشون بیشتر میشه، این تعداد وعده از که… بیشتر بخوانید

trackback

[…] وعده های غذایی سگ در سنین مختلف؛ چقدر به سگ غذا بدهیم؟ در این زمینه و با توجه به سن، نژاد و وزن سگ تان به شما […]

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x