اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
گربه ای به رنگ سفید و طوسی در حال کوتاه شدن ناخن

گرفتن ناخن گربه ؛ چگونه چنگال گربه را در خانه کوتاه کنیم؟

همه کسانی که با گربه ها زندگی می کنند می دانند که گربه ها دوست دارند با ناخن های خود چنگ بزنند. متأسفانه این رفتار گربه ها می تواند باعث آسیب رساندن به مبلمان، پرده یا سایر وسایل خانه شود. حتی چنگ زدن گربه ممکن است به صاحبش هم آسیب برساند. شما می توانید نیاز آنها به خراشاندن را با گذاشتن سطوح مناسب و اسکرچر برای آنها برآورده کنید. اما این کار هم تضمین نمی کند که وسایل خانه از چنگال های گربه در امان بماند. پس لازم است با گرفتن ناخن گربه را در برنامه منظم بهداشت او قرار دهید.

ناخن های گربه باید هر ۱۰ تا ۱۴ روز کوتاه شود. بنابراین راحت بودن گربه با گرفتن ناخن هایش در خانه ضروری است. چون هیچکس نمی تواند گربه خود را هر بار که نیاز به کوتاه کردن ناخن دارد، به آرایشگاه ببرد. البته مدتی طول می کشد تا گربه شما به روند چیدن ناخن با ناخن گیر عادت کند. اگر تمایل دارید با روش کوتاه کردن ناخن گربه آشنا شوید، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید.

گربه خود را برای کوتاه کردن ناخن آماده کنید

اگر گربه ای به خانه آوردید، لازم است در اسرع وقت او را به روند کوتاه کردن ناخن عادت دهید. هر چه زودتر عادات خوب را در گربه خانگی خود ایجاد کنید، زندگی با او راحت تر خواهد بود.

صرفنظر از سن گربه، این روند را با عادت دادن او به دست زدن به پنجه هایش شروع کنید. پاهای او را ماساژ دهید و مرتباً با پنجه هایش بازی کنید. با او با مهربانی صحبت کنید و طی این فرایند به او مقداری خوراکی تشویقی بدهید. کاری کنید که گربه احساس کند دست زدن شما به پاها و پنجه هایش خطری برای او ندارد. برعکس، باید برداشت او این باشد که دست زدن شما به پاهای او برایش لذت بخش است.

همچنین قبل از اینکه بخواهید ناخن های او را کوتاه کنید، باید او را به صدای ناخن گیر گربه عادت دهید. ناخن گیر را از کشو بیرون بیاورید و در کنار گربه نگه دارید. بگذارید او ناخن گیر را ببوید و آن را بررسی کند. برای ایجاد یک ارتباط مثبت، با غذاهای مفید به او پاداش دهید.

بزرگترین تفاوت بین گرفتن ناخن های سگ و گربه این است که گربه ها پنجه های جمع شونده دارند. هنگام کوتاه کردن ناخن گربه، باید بالا و پایین هر پا را به آرامی فشار دهید تا پنجه های او برای کوتاه شدن باز شوند. اگر گربه تکان خورد یا کنار رفت، او را دعوا نکنید. فقط به آرامی نوازشش کنید و با آرامش ادامه دهید. یک راهکار برای عادت دادن گربه به این روند، این است که هر بار فقط یک ناخن را کوتاه کنید. ناخن را که گرفتید، به حیوان خود جایزه بدهید. به این ترتیب وقتی زمان کوتاه کردن ناخن ها فرا برسد، او از این کار استقبال خواهد کرد.

چگونه گربه خود را به صدای ناخن گیر عادت دهید

با کوتاه کردن چیزهای شکننده مانند رشته های ماکارونی نپخته بوسیله ناخن گیر، حیوان خانگی خود را به صدای ناخن گیر عادت دهید. گرفتن رشته های ماکارونی نپخته، صدایی شبیه به کوتاه کردن ناخن ایجاد می کند. با کمک گرفتن از یک شخص دیگر، هنگامی که آن شخص با کوتاه کردن رشته های ماکارونی، صدای ناخن گیر را در می آورد، شما هم همزمان پنجه های گربه خود را فشار دهید تا ناخن هایش بیرون بیایند. این کار را چند بار تکرار کنید تا صدای ناخن گیر و عمل فشار دادن پنجه های گربه شما، در ذهنش مرتبط شوند. پس از هر بار تکرار این پروسه، به حیوان جایزه بدهید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: بیماری لثه در گربه ها

چگونه می توان ناخن گربه را کوتاه کرد؟

هنگامی که برای کوتاه کردن ناخن گربه آماده هستید، موقعیتی را پیدا کنید که برای شما راحت و برای گربه امن باشد. اگر به گربه اجازه دهید که به پهلو یا در دامان شما دراز بکشد، بهتر عمل می کند. پیرایشگران حرفه ای می گویند بهترین زمان برای گرفتن ناخن های گربه زمانی است که حیوان شما آرام باشد. مثلا بعد از خوردن غذا که گربه خواب آلوده است، زمان مناسبی برای انجام این کار است.

قبل از کوتاه کردن ناخن ها، آنها را بررسی کنید. قسمت صورتی رنگ گوشتی را که تا مرکز ناخن های شفاف یا به رنگ روشن دیده می شود، بیابید. این قسمت، جایی است که تمام اعصاب و عروق خونی پنجه در آن قرار دارند. بنابراین شتابزده عمل نکنید و به این قسمت آسیبی نرسانید تا از ایجاد درد و خطر عفونت جلوگیری شود.

هر بار فقط ۱ ناخن و هر ناخن را حدود ۲٫۵ میلی متر کوتاه کنید. اگر تصادفاً سریع عمل کردید و به گوشت پنجه آسیب رسید، احتمال خونریزی وجود دارد. برای جلوگیری از خونریزی، مقداری پودر استپتیک روی زخم قرار دهید.

همانطور که گربه با این روند راحت تر می شود، شما می توانید در یک زمان به کوتاه کردن بیش از یک ناخن بپردازید. هر مرحله را با یک میان وعده خوشمزه تمام کنید. اگر حیوان شما بی قرار شد، بگذارید برود. سپس برنامه ریزی کنید که کار را در یک زمان دیگر به پایان برسانید.

لازم است بدانید: جلوگیری از ادرار کردن گربه خارج از ظرف خاک

ابزارهای مناسب برای گرفتن ناخن گربه

دامپزشک در حال گرفتن ناخن های گربه

استفاده از ایزارهای مناسب برای کوتاه کردن ناخن گربه ضروری است

ابزارهای مناسبی برای گرفتن ناخن حیوان خانگی خود انتخاب کنید. اگر ناخن های او به اندازه ای بلند است که می تواند به صورت دایره گرفته شود، از یک ناخن گیر قیچی مانند برای این کار استفاده کنید. در غیر این صورت، استفاده از ناخن گیرهای معمول گربه راحت تر خواهد بود. در صورتی که ناخن ها زیاد بلند نباشند، می توانید ناخن گربه را با ناخن گیر انسان نیز کوتاه کنید.

اگر گربه شما عصبی می شود شاید خواندن مطلب روش های آرام کردن گربه عصبی که باید بدانید برایتان مفید باشد

سخن پایانی

کوتاه کردن ناخن را به یک تجربه آرام و بدون استرس برای گربه خود تبدیل کنید. برنامه نظافت و پیرایش را هر دو هفته یکبار برگزار کنید. این کار باعث خوشحالی گربه شما و سالم ماندن وسایل خانه شما می شود. چیدن ناخن گربه کار ساده ایست ولی نیاز به تجربه دارد که می توانیم کم کم آن را به دست بیاورید. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود. خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات شما را در بخش کامنتها دریافت کنیم. چنانچه تجربه ای دارید که دانستن آن برای دیگران مفید است، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: dailypaws   

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x