اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
دامپزشک در حال تمیز کردن گوش گربه

روش های مراقبت و نظافت گوش گربه که بهتر است بدانید

اهمیت نظافت کردن گوش گربه

مراقبت همیشگی از گوش گربه بخش مهمی از سلامتی و بهداشت گربه را در بر می‌گیرد. صاحبان گربه باید بدانند که چگونه می‌شود گوش‌های گربه را تمیز کرد. همچنین باید علائمی را که ممکن است نشان دهنده  مسائل بهداشتی و بیماری‌ها باشد را بشناسند و به دنبال درمان مناسب برای مشکلات گوش گربه باشند. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی راه‌هایی برای نظافت گوش گربه خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کند حیوان خانگی‌تان سلامت بهتری داشته باشد.

همچنین شاید مطلب دلایل ناشنوایی گربه ها و روش های پیشگیری نیز برایتان جالب باشد.

تفاوت بین گوش سالم با گوش عفونی گربه

بخش درونی گوش و بخش درونی مجرای گوش در حالت سلامتی باید به رنگ صورتی روشن باشد. در ترشحات گوش نیز قهوه‌ای روشن بهتر از ترشحات قهوه‌ای تیره، سیاه یا قرمز است. تغییر رنگ ترشحات به قرمزی و تورم علائمی از باکتری یا عفونت قارچی، آلرژی‌ها، انگل‌های گوش یا گرفتگی گوش به دلیل باقی مانده‌ها (ترشحات) است که باید توسط دامپزشک معاینه شود. و از دیگر علائم مشکلات گوش این است که همچنین ممکن است گربه شما گوش‌هایش را بخراشد و به شدت سرش را تکان بدهد.

برای اینکه گربه گوش‌هایی سالم و صورتی رنگ داشته باشد. صاحبان گربه باید نظافت معمولی گوش‌ها را از وقتی که گربه ۸ هفته دارد آغاز کنند و در این صورت گربه به هفته‌ای یک بار تمیز کردن گوش‌هایش عادت خواهد کرد و در نتیجه شما سریع‌تر و آسان‌تر قادر به انجام این فرایند خواهید شد.

بعد از تمیز کردن گوش‌ها، این کارِ معمول را به تجربه‌ای با ارزش برای گربه تبدیل کنید و برای این کار به او تشویقی بدهید.

با دامپزشک خود در مورد اینکه هر چند وقت یکبار می‌توان گوش‌ها را شستشو داد و نحوه شستشوی گوش مشورت کنید و راهنمایی‌های لازم را بگیرید. همچنین شستشوی بیش از حد گوش برای سلامتی گربه مضر است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: دندان های شیری در گربه و اهمیت بهداشت و نگهداری دندان گربه

همچنین بخوانید: مشکلات شایع در گربه های پیر و سالخورده!

چگونگی تمیز کردن گوش گربه

  1. گربه را روی پای خود و یا بر سطحی صافی قرار دهید. دست خود را بالای بدن او قرار داده و با همان دست سر او را نگه دارید و کل دست خود را بر پشت گربه قرار دهید که به حفظ گربه در جای خود کمک کند.
  2. با انگشت شست و سبابه خود، نوک گوش گربه را نگه دارید و به آرامی گوش را برای بررسی کانال و داخل گوش برگردانید. به دنبال باقی مانده‌های ترشحات، قرمزی و… باشید و به هرگونه بویی که می‌تواند نشان دهندهٔ عفونت، آلرژی‌ها، مسدود شدن گوش و یا انگل‌های گوش باشد توجه کنید.
  3. برای انجام شستشوی گوش، یکی از دستانتان را برای نگهداری سر گربه استفاده کنید. انگشت شست را برای باز نگه داشتن گوش استفاده کنید و شستشو دهنده گوش را در دست دیگرتان نگه دارید. این روش همچنین می‌تواند هنگام استفاده از انواع پمادها، قطره‌های گوش و انواع دیگر داروها نیز استفاده شود.
  4. ۳ تا ۵ قطره از شستشو دهنده گوش را به قسمت داخلی گوش (قسمتی که امکان مشاهدهٔ آن وجود دارد) بچکانید. سپس طوری که نوک قطره چکان فقط چند میلی متر وارد کانال گوش شده، ۵ تا ۱۰ قطره دیگر نیز درون گوش بچکانید.
  5. انتهای گوش گربه را برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه ماساژ دهید. به این کار شستشو دهنده در تمام کانال گوش که در گربه‌ها بسیار طولانی است پخش شود.
  6. تمام ترشحات و باقی مانده‌های گوش را با پنبه پاک کنید. برای این منظور می‌توانید از گوش پاک کن نیز استفاده کنید اما گوش پاک کن را
  7. هیچ اشکالی ندارد اگر گربه شما سر خود را حرکت می‌دهد و مقدار زیادی از شستشو دهنده گوش بیرون می‌ریزد. به خاطر داشته باشید که آنچه مهم است این است که باید انتهای گوش را برای توزیع کامل هر مقدار شستشو دهنده که هنوز درون گوش باقی مانده به خوبی ماساژ دهید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علت چنگ زدن گربه

گربه سیاهی با گوش های بزرگ

بیماری‌های رایج گوش گربه

باید توجه داشته باشید که اگر نظافت گوش گربه را به درستی انجام ندهید و یا اگر اصلا به آن اهمیت ندهید، ممکن است گربه با بیماری‌های مختلفی روبرو شود. برخی از بیماری‌های رایج که گوش گربه را درگیر می‌کند عبارتند از:

  • کنه گوش: این کنه، انگل رایجی است که میان حیوانات خانگی شایع و بسیار مسری است. نشانه آن خاراندن بیش از حد گوش توسط حیوان است. بقایای این انگل در گوش شبیه به دانه‌های قهوه است.
  • عفونت گوش: عفونت گوش معمولاً توسط باکتری‌ها یا عوامل خارجی آلوده که در کانال گوش گرفتار می‌شوند به وجود می‌آید. درمان عفونت گوش باید به سرعت انجام شود، زیرا می‌تواند ناراحتی‌های قابل توجهی برای حیوان ایجاد کند. این نوع عفونت می‌تواند نشان‌دهنده آلرژی، اختلالات هورمونی یا بیماری‌های ارثی باشد.
  • هماتوم: در نتیجه تجمع خون در بخش خارجی گوش به وجود می‌آید. این مشکل معمولاً به خاطر وجود عفونت گوش، کنه گوش، کک یا آلودگی‌های دیگری است که باعث می‌شود گربه گوش خود را در اثر خاراندن زخم کند، خراش بدهد، یا سرش را به شدت تکان بدهد.

گوش های گربه

پیشنهاد مطالعه:  اسباب کشی گربه به یک مکان جدید

سخن پایانی

مراقبت همیشگی از گوش گربه بخش مهمی از سلامتی و بهداشت گربه را در بر می‌گیرد. صاحبان گربه باید بدانند که چگونه می‌شود گوش‌های گربه را تمیز کرد و باید علائمی را که ممکن است نشان دهنده مسائل بهداشتی و بیماری‌ها باشد را بشناسند و همچنین به دنبال درمان مناسب برای مشکلات گوش گربه باشند.

امیدواریم این مطلب نیز به شما کمک کرده باشد تا با روش‌های تمیز کردن و نظافت گوش گربه آشنا شده باشید. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید
یک بچه گربه داخل کوچه ما هستش ناله میکنه حیوانی دستش انگار شکسته راهی وجود داره بهش غذا بدم حیوانی نمیره گناه داره ممنون میشم زود جواب بدین

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x