فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

نحوه مراقبت از توله سگ تازه متولد شده

سگ ها وقتی تازه به دنیا می آیند نیاز به توجه بیشتری دارند. گاهی سگ مادر تجربه کمی در مراقبت و نگهداری از توله های تازه متولد دارد. اینجاست که نقش شما پر رنگ تر می شود. در این مقاله از پت خرید به نکته های ساده ای که در زمان تولد توله سگ ها باید به آن توجه کنید می پردازیم.

 

مراقبت ۲۴ ساعته از توله سگ

اگر باید از یک توله سگ مراقبت و نگهداری کنید، آماده سخت‌کوشی و مسئولیت‌پذیری باشید. به خصوص در ۲ هفته اول تولد توله سگ باید با دقت بیشتری از او مراقبت کنید. توله سگ‌ها در ابتدا نیاز به مراقبت ۲۴ ساعته دارند.

احتمال زیاد نیاز خواهد بود که کارتان را تعطیل کنید تا از توله‌ها مراقبت کنید، زیرا آن‌ها در ۲ هفته اول تقریباً به صورت دائم نیاز به مراقبت دارند. این موضوع را قبل از آن که از مادر توله ‌کشی کنید، در نظر داشته باشید. اگر نمی‌توانید مسئولیت مراقبت از توله‌های بدون مادر را داشته باشید، از مادر توله‌کشی نکنید.

توجه به حرارت بدن توله سگ تازه متولد شده

توله‌های تازه متولد قادر به کنترل درجه حرارت بدن خود نیستند. بر همین اساس باید آن‌ها را از لحاظ تغییرات دمای محیط محفوظ نگه داشت. سرما در چند روز اول تولد فشار زیادی را به توله‌ها وارد ساخته آن‌ها را نسبت به بیماری‌های عفونی مستعد می‌گرداند.

برای محافظت بهتر از توله ها آن‌ها را در یک محل گرم قرار دهید. مخصوصاً در زمستان باید با وسائلی نظیر کیسه آب گرم یا بطریهای آب گرم (نه در حدی که باعث سوختن بدن شود) این گرما را به توله‌ها اهداء کرد.

چهار توله سگ توزاد در یک ظرف غذای سگ

توله سگ های تازه متولد شده را با آغوز شیر مادر تغذیه کنید

پیشنهاد مطالعه: تغذیه سگ باردار، چه غذاهایی برای سگ باردار مناسب است؟

توله سگ حتما از آغوز تغذیه کند

شیری که طی چند روز اول بعد از زایمان سگ تولید می‌شود را کلستروم یا آغوز می نامند. هر توله‌ سگ تازه متولد شده ای می‌بایست که در اولین فرصت ممکن به‌وسیله آغوز شیر تغذیه شود. آغوز حاوی مواد سودمند از جمله پادتن‌هایی است که توله را در مقابل بیماری‌های عفونی که مادر علیه آن‌ها ایمن است مصون نگه می‌دارد.

دلیل آنکه می‌بایست در اولین فرصت و ترجیحا در ۲۴ ساعت اول توله‌ها را با آغوز تغذیه کرد این است که با گذشت زمان جذب پادتن‌ها از دستگاه گوارش کاهش می‌یابد و بعد از گذشت چند روز دیگر قابلیت جذب نخواهد داشت. لذا در اولین فرصت بعد از خشک کردن هر کدام از توله ها را در کنار یکی از پستان های مادر قرار دهید تا بدون رقابت با یکدیگر بخوبی با آغوز تغذیه شوند. آنگاه می‌توانید توله‌ها را در جای دیگر بگذارید چون هنوز زایمان مادر ادامه دارد.

در این مورد بیشتر بدانید: اصول تغذیه و نگهداری توله سگ های زیر ۱ ماه

 

توجه به سگ مادر بعد از زایمان

بعد از آنکه همه توله‌های سگ متولد شدند مادر را به محوطه آزاد برده و اجازه دهید کمی راه برود و آب بنوشد. سپس برای مراقبت از توله ها به جای خود بازگردانید.

ممکن است سگ مادر در خلال چند هفته اول خیلی تمایل به بیرون رفتن نداشته باشد. بنابراین آب و غذای کافی باید در اختیارش باشد. بخصوص در مورد آب باید تمهیدات لازم را در نظر گرفت تا سگ مادر تشنه نماند و از سوی دیگر مقدار شیر آن کاهش نیابد. با ارائه غذاهای مطلوب و دلخواهش همواره او را به خوردن غذا تشویق کنید.

سه توله سگ سیاه و سفید

مراقبت مقدار غذای مصرفی توله سگ باشید

به میزان غذای توله سگها و همچنین دفع آنها توجه کنید

مراقبت دیگر که برای توله سگ های تازه متولد شده لازم است این است که همگی توله ها به اندازه کافی شیر بخورند. همچنین در خلال چند روز اول تولد سگها دفع مدفوع و ادرار را می‌بایست بعد از هر بار تغذیه تحریک کرد.

البته مادر با لیسیدن آنها این مسئله را انجام می‌دهد. ولی چنانچه مادر تجربه کافی نداشته و یا در انجام آن ناتوان باشد می‌بایست که با یک تکه پنبه که به وسیله آب گرم مرطوب شده است ناحیه مقعد توله‌ها را به آرامی ماساژ داد.

ناخن های توله سگ تازه متولد شده را کوتاه کنید

سگ مادر علی رغم اینکه مشغول تیمار و پرستاری از توله های نوزاد است مرتباً می‌نشیند و می ایستد متداول ترین علت خراشیدگی بدنش بوسیله ناخن‌های تیز توله ها است.

این مسئله را می‌توان با کوتاه کردن ناخن توله‌ها با ناخن گیرهای مخصوص سگ برطرف کرد اما خیلی مواظب باشید که ناخن را بیش از حد کوتاه نکنید چون علاوه بر درد شدید باعث خونریزی‌هایی می‌شود که بند آوردن آنها چندان ساده نیست. قیچی‌های مانیکور نیز برای این پنجه‌های نحیف مناسب هستند.

اگر تعداد توله ها زیاد بود چه کنیم؟

اگر تعداد توله‌ها بیش از شش یا هفت است در این حال باید دو جعبه نگهداری توله و وسایل گرم کننده تهیه دید و در هر جعبه نیمی از توله ها را نگهداری کرد. هر دو ساعت یکبار هر جعبه که حاوی نیمی از توله ها است پیش مادر گذاشت و سپس جابجا کرد و به مرور زمان این زمان را افزایش داد. در این شرایط بهره گیری از شیر مادر برای سگ ها کمکی بسیار قابل تاکید است. با باز شدن چشم توله سگها که در حوالی دو هفتگی رخ می‌دهد آنها قادر خواهند بود که از یک ظرف کوچک شیر را لیسیده و بخورند.

 

همزمان به توله‌ سگ ها شیر مادر و شیر خشک ندهید

زمانی که مادر به توله‌هایش شیر می‌دهد، بدنش شیر تولید می‌کند. زمانی که شیر دادن کم شود، تولید شیر در بدن او نیز کم می‌شود. اگر شیر کمی تولید شود، این خطر وجود دارد که بدن مادر تولید شیر کافی را متوقف کند و به این ترتیب مواد مغذی زیاد به توله‌هایش نرسد.

فقط در صورتی به توله‌ها شیر خشک بدهید که واقعاً ضروری است. این کار زمانی ضرورت پیدا می‌کند که یک توله برای شیر خوردن استقامت بدنی کافی برای رقابت با خواهر و برادرهای خود را ندارد. همچنین زمانی که سگ مادر تعداد زیادی توله به دنیا آورده و تعداد توله‌هایش از تعداد سینه‌هایش بیشتر است، استفاده از شیر خشک ضرورت پیدا می‌کند

بگذارید توله‌ها غذای مادرشان را وارسی کنند. توله‌ها تا ۳ الی ۴ هفتگی فقط شیر مادرشان را می خورند. بعد از این زمان، شروع به بررسی غذای مادرشان می‌کنند که این بخشی از روند از شیر گرفتنشان است. در این سن، دیگر به عنوان توله نوزاد نمی‌توان آن‌ها را در نظر گرفت.

 

نگهداری از توله سگ بی مادر

گاهی مادر به هر دلیلی توانایی مراقبت از توله ها ی خود را ندارد در این هنگام می توان از سگ ماده دیگری که تازه زایمان کرده کمک گرفت معمولا ماده هایی که تازه زایمان کرده اند وظیفه نگهداری توله های غریب را بر عهده می گیرند، ولی در غیر این صورت باید خود این وظیفه را به عهده بگیرید.

در این زمان توله ها نارس و یا بسیار ضعیف هستند و در صورت تغذیه نشدن با مرگ روبرو می شوند. مشکلات پرورش توله های بدون مادر، به سن توله بستگی دارد. هرچه توله ها جوانتر باشند به روش‌ها و مراقب‌های بیشتری نیازمند هستند. چنین توله هایی بجای گرم و بهداشت بالا و چندبار غذای روزانه از طریق یکی از جانشین های شیر مادر نیازمند هستند

دو توله سگ در ظرف غذای سگ

نگهداری از توله سگ های نوزاد سختی های خودش را دارد

 

جایگزین شیر مادر برای توله سگ ها

بهترین شیر جایگزین برای شیر مادر سگ، شیر خشک سگ است که از بالانس کامل مواد مورد نیاز بدن توله ها تشکیل شده اند. اگر شیر خشک سگ به هر دلیلی نتوانستید تهیه کنید از فرمول زیر استفاده کنید:

  • ۳۰۰ گرم شیر گاو تبخیر شده و بدون لاکتوز یا شیر بز
  • حدود ۱۰ گرم آب جوشیده، البته در صورت استفاده از شیر بز نیازی به افزودن آب نیست.
  • ۱ قاشق چای خوری دی بازیک کلسیم فسفات
  • زرده تخم مرغ خام ۱ عدد: از آنجایی که چربی و شیرینی شیر سگ از شیر گاو بیشتر است باید به ازای هر ربع لیتر شیر گاو ۱ عدد زرده تخم مرغ خام به آن افزود. تخم مرغ خام تنها برای توله های بی مادر آنهم بصورت مخلوط با شیر برای مدت مشخصی توصیه می شود، نه بصورت کلی در غذای سگ
  • ماست شیرین ۵۰ درصد چربی یک فنجان: بیاد داشته باشید استفاده از کره یا چربی بالا، باعث ایجاد اسهال در توله ها می شود.
  • عسل طبیعی ۱ قاشق غذاخوری

این شیر کمکی را می توان به مدت چند روز در فریزر نگهداری کنید و برای هر وعده مقدار کمی از آن را حدود ۳۵ تا ۳۷ درجۀ سانتی گراد آن را گرم کنید.

این مواد را بخوبی باهم مخلوط کرده و تکان می دهید، سپس با استفاده از یک شیشه شیر مخصوص سگ ( شیشه شیر بچه که سوراخ سر پستانک برای عبور شیر مناسب باشد و یا با استفاده از سرنگی که سر آن بجای سوزن لولۀ پلاستیکی باریکی نسب شده است) در اختیار توله ها قرار می دهید.

بیشتر بدانید: تغذیه توله سگ و بچه گربه؛ بایدها و نبایدها در این مورد

 

نحوه شیردهی به توله سگ تازه متولد شده

در زمان شیر خوردن توله سگ باید مراقب او باشید. در حالت شیر دادن به توله ها، شیش شیر را کج نگهدارید تا هوا وارد گلوی توله نشود. بدن توله باید به شکلی باشد که سر توله به سمت بالا قرار بگیرد. نباید اجازه داد توله شیر را با سرعت بنوشد چون ممکن است سبب خفگی شود.

میزان اتساع ناحیۀ شکمی در نژادهای گوناگون متفاوت است و به عنوان یک فاکتور تعیین کنندۀ میزان غذای مورد نیاز، در نظر گرفته می شود اما بطور کلی تا سن ۵ هفتگی تعداد دفعاتی که به توله ها شیر داده می شود ۴ تا ۶ بار در روز است. مقدار شیر در هنگام شروع در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن توله سگ است که به تدریج تا ۳۵ درصد به مدت ۳ هفته افزایش می یابد.

به محض اینکه توله ها شروع به غذا خوردن کردند باید تعداد دفعات شیر دادن را کمتر کرد و بین وعده های شیر دادن فاصلۀ طولانی تری ایجاد کرد.

بعد از خوردن شیر به وسیلۀ یک حوله ظریف و نرم شکم توله را با دو انگشت به آرامی ماساژ دهید برای تحریک مثانه و روده ها و جلوگیری از نفخ ، مانند کاری که سگ ماده با لیسیدن توله ها بعد از هر وعده شیر خوردن انجام می دهد.

برای توله های بی مادر باید برس نرمی تهیه کرد و پس از شیر دادن بدن توله را با برس ماساژ داد تا دستگاه گوارشی به خوبی عمل کند. پس از هر وعده شیر پنبه های خیس کرده و صورت و دستهای حیوان را با آن تمیز کنید. اگر محلی زخم بود و یا سرخ شده بود می توان از پودر بچه استفاده کرد.

دمای مناسب محیط زندگی توله سگ ها

معمولا توله ها تا ۳ هفتگی تمایل دارند در جعبه و یا لانه پیش مادر بمانند پس باید شرایط آن را از نظر بهداشتی مناسب باشد. درجه حرارت مناسب برای توله ها ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و از آنجا که معمولا در سنین پایین بدن آنها قادر به ایجاد دمای مناسب خود نیست کنترل دما بسیار اهمیت خواهد داشت.

می توان دما سنجی را برای کنترل دما در لانه تعبیه کنید. برای توله های بدون مادر می‌توان بطری ای را پر از آب گرم کرد و آن را حوله پیچ کنیم و در کنار حیوان قرار دهیم.

پیشنهاد مطالعه: ۵ تا از نکات مهم در زندگی توله سگ ها که بهتر است بدانید

 

شیشه شیر مناسب توله سگ

از یک شیشه شیر شبیه به نوک پستان مادر مخصوص توله‌ها استفاده کنید. شیشه شیرهای شبیه به نوک پستان مادر که مخصوص توله‌ها طراحی‌شده، نرم‌تر از شیشه شیر مخصوص کودک انسان است. این شیشه شیرها را می‌توانید از کلینیک‌های دامپزشکی یا پت شاپ پت‌خرید خریداری کنید. در شرایط اضطراری، می‌توانید از یک قطره‌چکان برای شیر دادن به توله سگ استفاده کنید.

اگرچه باید از انجام این روش خودداری شود زیرا این کار خطر این را به همراه دارد که همراه با شیر، مقدار زیادی هوا به توله بدهید. وارد شدن هوا به معده می‌تواند باعث ورم شکم همراه با درد برای توله شود.

 

کی به کی به توله سگ غذا بدهیم؟

هر ۲ ساعت یک بار به توله سگ ‌های نوزاد غذا بدهید. توله سگ‌ها نیاز دارند تا هر ۲ ساعت یک بار شیر بخورند، این یعنی شما نیز باید در ۲۴ ساعت ۱۲ بار به آن‌ها غذا بدهید.

چهار توله سگ نوزاد خوابیده روی پارچه مشکی

به توله سگ های بدون مادر شیر خشک مخصوص سگ بدهید

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از سگ های نژاد بزرگ و نکات اساسی در مورد سلامتی سگ درشت هیکل

به توله سگ چقدر شیر بدهیم؟

دستورالعمل درج شده روی بسته‌بندی شیر جایگزین را بخوانید تا طبق آن شیر را درست کنید. معمولاً ۳۰ گرم از پودر شیر خشک باید با ۱۰۰ میلی‌لیتر آب جوش مخلوط شود. تا زمانی که خود توله سگ شیر خوردن را متوقف کند، به او شیر بدهید. دستورالعمل‌های درج شده روی بسته‌بندی شیر خشک را دنبال کنید تا به طور تقریبی مشخص شود که چقدر باید به توله سگ غذا بدهید.

یک قاعده کلی خوب این است که به توله اجازه دهید تا زمانی که گرسنگی‌اش برطرف شود، غذا بخورد. زمانی که معده‌اش پر شود، از خوردن شیر دست خواهد کشید. احتمالاً توله سگ خوابش می‌گیرد و سپس زمانی که دوباره گرسنه شود، یا در حدود ۲ الی ۳ ساعت بعد، درخواست وعده غذای بعدی را خواهد داشت.

 

علائم گرسنگی توله سگ تازه متولد شده

توله سگ گرسنه زیاد سر و صدا می‌کند. او ناله و فریاد می‌کند که معمولاً با این کار مادرش را برای شیر دادن فرا می‌خواند. اگر توله ناله و فریاد کند و در مدت ۲ الی ۳ ساعت غذا نخورده باشد، احتمالاً گرسنه است و باید به او غذا داده شود.

شکل شکم توله سگ تازه متولد شده نیز می‌تواند به شما علامت دهد. از آن جایی که چربی بدن توله سگ‌ها کم است، زمانی که معده خالی است، شکمش صاف و مسطح می‌شود و یا کمی به سمت داخل قوس پیدا می‌کند. زمانی که معده توله سگ پر است، شکمش شبیه به بشکه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: دور کردن حشرات از سگ ؛ چگونه حشرات را از سگ دور کنیم؟

 

سخن پایانی:

سگ مادر معمولا به شما این اجازه را می‌دهد که در مراقبت از توله های تازه متولد شده به او کمک کنید. اما همواره این اقدامات را در جلوی چشم او انجام دهید. در صورتیکه این اقدامات و ملاحظات باعث عصبی شدن او می‌گردد بهتر است این وظایف را به خودش واگذار کنید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
4.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهراب سهرابی
سهراب سهرابی
10 ماه قبل

برای توله سگ های بدنیا اومد میشه سهام عدالت گرفت

1
5
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x