اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
صاحب گربه با ماسک شیمیایی گربه خود را بغل کرده است

چگونه بر مشکل بوی بد گربه ها غلبه کنیم؟ روش های کاربردی رفع بوی گربه!

مشکلات بوی بد گربه ها در منزل

یکی از ناراحتی‌ها و مشکلات کسانی که در خانه گربه نگه می‌دارند، بو گرفتن خانه از بوی مدفوع و ادرار گربه است. بویی آزار دهنده و البته گریزناپذیر که با روش‌هایی می‌شود مقدارش را کم و به حداقل رساند.  مشکل بوی بد گربه ها ممکن است شما را از نگهداری گربه منصرف کند. از بین بردن بوی ادرار گربه و یا رفع بی نامطبوع گربه روش هایی دارد که می توانید با انجام دادن آنها محیط خوشبوتری داشته باشید. در این مقاله از مجله پت خرید به راه هایی که کمک می کند تا بوی بد گربه را کم کنید خواهیم پرداخت.

بسیاری از افراد می پرسند چگونه بوی ادرار گربه ها را از بین ببریم؟ و یا چطور بوی نامطبوع مدفوع گربه ها را رفع کنیم؟ علت این بوهای بد به نظافت محیط گربه ارتباط مستقیم خواهد داشت. در ادامه با ما همراه باشید.

 

عقیم کردن گربه

یکی از این راه‌ها برای رفع بوی بد گربه ها عقیم‌ کردن گربه است. چراکه بخش زیادی از بدبویی ادرار و مدفوع گربه با عقیم‌ کردن او از بین می‌رود و با این کار هم به گربه کمک کرده‌اید، هم خودتان. البته با این روش گرچه بخشی از بو کم می‌شود اما کامل از بین نمی‌رود و لازم است روش‌های دیگری را هم با آن همراه کنید تا به وضعیتی متعادل‌تر و کمتر آزارنده برسید.

 

خاک گربه را تمیز نگه دارید

منظور از تمیز نگه‌داشتن خاک گربه این نیست که روز به‌ روز کل خاک را بیرون بریزید و خاک تازه برای گربه بگذارید. منظور انجام کاری است که ممکن است برایتان چندان خوشایند نباشد اما ضروری است. تمیز کردن خاک از مدفوع حیوان. اگر حالتان از بوی بد خانه و خاک گربه بد است، چاره‌ای جز این کار ندارید.

بهتر است روزی دوبار بعد از اینکه حیوان کارش را انجام داد، مدفوع را با بیلچه مخصوص گربه از خاک جدا کنید. این کارتان باعث می‌شود خاک کمتر بو به خودش بگیرد و فرصت تولید باکتری‌های مضر و بدبو را از دست بدهد.

البته اگر توانایی مالی مناسبی دارید، می‌توانید به جای اینکه خودتان دست به کار تمیز کردن خاک شوید، از ظروف مخصوصی که به صورت اتوماتیک محل را تمیز می‌کنند خریداری و استفاده کنید. این ماشین‌ها حدود ۲۰دقیقه بعد از اینکه دفع انجام شد، چیزی مانند شن‌کش را روی خاک به حرکت در می‌آورند و مدفوع را به داخل ظرفی هدایت می‌کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ۱۰ نکته در مورد انتخاب و نحوه آماده سازی خاک گربه

 

استفاده از تهویه

بسته ‌بودن فضای بستر خاک گربه اگرچه باعث می‌شود بو کمتر در خانه پخش شود اما بوی بد بیشتر در آن می‌ماند و فضا را برای گربه ناراحت و ناسالم می‌کند. برای حل این مسئله می‌توانید ظرف خاک را در جایی نزدیک پنجره قرار دهید که هم خاک را زود خشک کند و هم بخارات را به بیرون بکشد.

ضمنا می‌توانید آستین بالا زده و خودتان یک تهویه درست کنید. به این ترتیب که بستر او را سربسته انتخاب کنید که بو در داخل خانه منتشر نشود. اما در عوض برای تخلیه بو از داخل محیط بسته آن، لوله‌ای خرطومی و پلاستیکی مانند لوله هود تهیه کنید و یک سرش را وارد این فضا کرده، سر دیگرش را به بیرون از خانه هدایت کنید.

در محل قرار گرفتن سر خارج از خانه لوله، یک مکنده هوا یا تهویه نصب کنید تا هوای داخل را به بیرون اتاقک بستر بکشد. این روش به‌ خصوص برای زمانی که برای چند روزی در خانه نیستید تا جایش را تمیز کنید و گربه تنهاست، بسیار مناسب است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: اضافه وزن گربه ها و روش های موثر برای کاهش وزن گربه

 

استفاده از جوش‌شیرین و خاک‌های مناسب گربه

جوش‌شیرین یکی از موادی است که می‌تواند بوی بد را به خود جذب کند. هربار که خاک گربه را عوض می‌کنید، مقداری از این ماده یا مواد دیگری که خورنده بو هستند، داخل خاک بریزید. استفاده از خاک‌هایی که رطوبت را به خود نمی‌گیرند یا حتی خودشان معطرند را هم در اولویت خرید‌هایتان برای گربه قرار دهید.

برخی خاک‌ها قیمت پایین دارند اما هم گرد و خاک‌هایی مضر برای حیوان دارند و هم کثیفی را به تن او می‌گذارند و این مسئله بوی بد را بیشتر نشان می‌دهد. در عوض مواد خاک‌هایی مثل مکسی و پیورا یا خاک‌هایی که از روزنامه درست و به راحتی جذب محیط‌ زیست می‌شوند، مثل فلامینکو wood bedding، خاک‌هایی نسبتا با کیفیت‌ترند که هم به دست و پای گربه نمی‌چسبند و هم کمتر بو می‌گیرند.

خاک‌های کریستالی مثل ژل سیلیکا که حاوی سدیم‌ سیلیکات متخلخل در شکل ذرات گرانول هستند هم جزو خاک‌های گران اما سالم و در نتیجه کمتر جاذب و مولد بو به حساب می‌آیند. قیمت هر بسته ۳ تا ۴ لیتری این خاک‌ها مناسب است اما با جدا کردن مدفوع، تا زمانی که رنگشان تغییر نکرده قابل استفاده‌اند.

 

بسترهای خاکی با دستگاه تهویه مخصوص گربه

اگر خودتان اهل ساخت‌وساز نیستید، از بسترهای خاکی مخصوص گربه با فضای بسته و دارای دستگاه تهویه که در بازار وجود دارد استفاده کنید. البته این بستر‌ها قیمت بالایی دارند اما در عوض می‌توانند هوای نامطبوع را تصفیه و گندزدایی کنند. خرید یکی از اینها برایتان هزینه‌ بیشتری خواهد داشت خواهد داشت اما در رفع بوی بد گربه کمک بسیاری به شما خواهد کرد

 

استفاده از اسپری خوشبو کننده گربه

استفاده از اسپری‌های خوشبو کننده گربه و ضدعفونی‌کننده گربه روشی ارزان‌تر و ساده‌تر است و کمک موثری برای رفع بوی بد گربه ها محسوب می‌شود. هرچند که استفاده از اینها اصل مسئله را از بین نخواهد برد اما آن را پوشش خواهد داد! این اسپری‌های دئودورانت و آنتی‌باکتریال در انواع و قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارد که باید به صورت روزانه روی خاک و حتی فضای اطراف بستر اسپری شود.

پیشنهاد مطالعه: علت بوی بد دهان گربه چیست؟

 

سخن پایانی

هر وسیله بهداشتی و نظافتی برای گربه خود می خواهید را می توانید از پت شاپ پت خرید تهیه کنید. در پت خرید انواع لوازم بهداشتی و نظافتی گربه با بهترین کیفیت و قیمت های مناسب در دسترس شماست. نظر شما در مورد بوی بد گربه ها چیست؟ آیا راه حل تجربی مناسبی برای رفع بوی بد دارید؟ لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x