اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
تصویر کارتونی گربه دچار هربال

هربال گربه یا تجمع مو در معده و روش پیشگیری و کنترل آن

هربال گربه چیست؟

مشکل انباشته شدن مو در معده‌ گربه‌ها را هربال با hairball می گویند. این مشکل در گربه‌های مو بلند بیشتر از گربه‌های مو کوتاه است، هربال به دلیل انباشته شدن خیلی زیاد مو در معده گربه که به هنگام نظافت گربه وارد معده شده ایجاد می‌شود. اگر چه درمان‌های مختلفی برای این مشکل وجود دارد، اما مراقبت و پیشگیری‌های بهداشتی و آموزش و تربیت گربه ارجحیت دارد.

در این مقاله از مجله پت خرید به علت‌های وقوع هربال در گربه‌ها و همچنین روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل پرداخته‌ایم

هربال در گربه‌های خانگی و پیشگیری از آن

هربال در گربه‌های خانگی از انواع بیماری‌های گربه و به معنی انباشته شدن و ایجاد توده مو در معده گربه است. این اتفاق به دلیل این است که گربه‌ها به هنگام نظافت خود را می‌لیسند و مویشان به زبان چسبیده و به معده وارد می‌شود.

میزان تشکیل و حجم این توده‌های مویی بستگی به تراکم و طول موهای بدن گربه دارد به همین علت بیشتر در گربه‌های مو بلند و پشمالو مانند نژادهایی چون پرشین، هیمالین، مین کون دیده می‌شود.

از سوی دیگر جالب است بدانید به سبب اینکه بچه گربه‌ها و گربه‌های جوان‌تر نسبت به گربه‌های بالغ کمتر به نظافت خود می‌پردازند، هربال در آنها کمتر رخ می‌دهد.

به سبب اینکه گربه حیوانی ایرادگیر است و بسیار به تمیزی خود اهمیت می‌دهد، مدام در حال لیسیدن بدن خود است. این حرکت او باعث می‌شود مقداری مو به زبان سمباده‌ای شکلش بچسبد و آنها را به داخل معده‌اش هدایت کند. گاهی بدن او نمی‌تواند از عهده دفع این موها برآید و نتیجه آن بلعیدن موها، تجمع مو در معده گربه و بیماری به نام هربال (hairball) گربه را به وجود می‌آورد.

پیشنهاد مطالعه: علت خواب زیاد گربه ها ؛ چرا گربه من بیش از حد معمول می خوابد؟

گربه چاق

همچنین بخوانید: معرفی نژاد گربه های مو کوتاه رکس

اندازه عادی هربال درگربه ها

تقریباً خیلی آر گربه‌ها دچار هربال می‌شود و این مسئله خود به خود دفع می‌شود. اما اگر هربال در گربه بیشتر از حد معمول اتفاق بیفتد، بهتر است حتماً به دامپزشک مراجعه کنید. زیرا نباید فراموش نکنید که هربال های مکرر می‌توانند نشانه‌ای از بیماری دستگاه گوارش این حیوان باشند.

جالب است بدانید هربال در گربه‌های خانگی اصولاً به شکل استوانه‌ای شکل است نه دایره‌ای شکل! هر زمان که گربه خود را در حالتی مشاهده کردید که گردن خود را می‌کشد و دهانش را کاملاً باز کرده است، بدانید دارد تلاش می‌کند بخشی از موهای بلعیده شده را خارج کند.

پیشنهاد مطالعه: علل کم خونی در گربه ها و روش های درمان کم خونی گربه

روش‌های دفع موهای داخل معده گربه

معمولاً قسمتی از موهای داخل معده گربه از طریق مدفوع دفع می‌شود. دفع این توده مو در معده گربه به شکل گلوله‌های آغشته به مو که بیشتر به طول یک اینچ هستند اما به طول پنج اینچ و ضخامت یک اینچ نیز دیده می‌شود، دفع می‌گردد.

اگر گلوله‌های مویی از طریق مدفوع گربه خارج نشوند، توسط استفراغ خارج می‌گردند. اما این احتمال نیز وجود دارد که توده مو در معده گربه از دو روش ذکر شده خارج نشود.
در این حالت تجمع مو در معده گربه اتفاق می‌افتد و با بزرگ شدن آن، سلامت دستگاه گوارش گربه به خطر می افتد. این اتفاق باعث انسداد دستگاه گوارش می‌شود و خطر هربال در گربه‌های خانگی را به همراه خواهد داشت.

موهایی که توسط گربه بلعیده و در معده او جمع می‌شود، به شکل گلوله یا توپ از طریق مدفوع دفع می‌گردد اما همانطور که گفته شد، موهای تجمع یافته در معده اگر به صورت مدفوع دفع نگردند، از طریق استفراغ از معده حیوان خارج می‌شوند ولی دیگر شکل گلوله‌ای نداشته و بیشتر حالت کشیده و سیلندری شکل دارند و شبیه سیگار هستند.

استفراغ گربه در زمان هربال

اگر استفراغ گربه شما با خون همراه و دارای بوی بدی مشابه بوی نامطبوع مدفوع باشد، بسیار خطرناک است و باید به سرعت به دامپزشک مراجعه کنید. وقتی گربه شما به مشکل استفراغ دچار شد، یک الی دو روز به او غذا ندهید و پس از آن مقدار کمی چای نعناع در اختیارش قرار دهید. اگر دیگر استفراغ نکرد، می‌توانید غذای سبک را شروع کنید.

البته استفراغ کردن گربه دلایل دیگری نیز دارد. برای آشنایی به این مشکل مطلب استفراغ در گربه ها نشانه چیست؟  را مطالعه کنید.

گربه در حال غذا خوردن از ظرف استیل

علائم هربال در گربه‌های خانگی

علائمی که بیان می‌کنیم می‌توانند بیانگر این موضوع باشند که گلو، معده و یا روده گربه‌تان توسط گلوله‌ مویی مسدود شد است. خطر هربال در گربه‌ها جدی است. این اتفاق زندگی گربه شما را تهدید می‌کند:

  • اوغ های مکرر حتی پس از خروج توده مویی
  • استفراغ‌های پر از مو
  • استفراغ سریع غذا پس از خوردن
  • مدفوع حاوی مو
  • کم اشتهایی و به دنبال آن کاهش وزن گربه
  • مشکلات تنفسی مانند آسم
  • اسهال یا یبوست شدید

بهترین روش‌های مقابله با هربال در گربه‌های خانگی

پیشگیری از تجمع توده مو در معده گربه، پیشگیری‌های بهداشتی و همچنین آموزش و تربیت او بر درمان ارجعیت داشته و بهترین روش مقابله با هربال در گربه‌های خانگی است.

شانه زدن مرتب و روزانه‌ موهای گربه به وسیله‌ برس پلاستیکی و شانه‌ دندانه دار خصوصاً در فصول گرم به پیشگیری از بروز هربال در گربه‌های خانگی کمک می‌کند. این کار احتمال تجمع مو در معده گربه را تا نود درصد کاهش می‌دهد. کوتاهی منظم موهای گربه و در نتیجه کاهش ریزش موهای او، کاهش خرده موهای مرده و هربال کمتر را در پی دارد.

جالب است بخوانید: دلایل ناشنوایی گربه ها

داروهای درمان گلوله مویی در گربه‌ها

داروهای مورد استفاده در این بیماری در حقیقت همان مواد دارای فیبر و روغن هستند. اما به علت اینکه این داروها طعم دار شده‌اند، گربه‌ها رغبت بیشتری نسبت به خوردن آنها از خود نشان می‌دهند. این داروها به پیشگیری از تشکیل گلوله مو در گربه‌ها کمک می‌کنند اگر به دستورمصرف آن‌ها با دقت کافی عمل شود.

این داروها می‌توانید از انواع فروشگاه‌های اینترنتی لوازم حیوانات خانگی یا انواع پت شاپ اینترنتی مثل پت خرید تهیه و خریداری کنید.

غذاهای آنتی هربال برای گربه‌ها

دستور غذایی برای گربه‌ها از دیگر روش‌های پیشگیری از تشکیل گلوله مو در گربه‌هاست که به عنوان آنتی هربال یا ضد هربال عمل می‌کند. زیرا گربه‌های دچار این عارضه به نقویت سیستم گوارشی نیاز دارند. پس باید از محصولات غذایی آنتی هربال برای آنها استفاده شود که از هربال جلوگیری و یا پیشگیری می‌کند.

پس رژیم غذایی مخصوص کنترل و برطرف کننده هربال در گربه‌های خانگی را برای حیوان خانگیتان در نظر بگیرید تا از تجمع مو در معده گربه جلوگیری شود. افزایش فیبر در رژیم غذای گربه مخصوصاً گربه‌های کوچک باعث می‌شود آنها به موها بچسبند و به عبور راحت‌تر موها از دستگاه‌ گوارش کمک ‌کنند. در نتیجه از تجمع مو در معده گربه جلوگیری می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: گربه بد غذا و نکات اساسی در تغذیه گربه هایی که غذا نمی خورند

نمونه‌هایی از مواد غذایی برطرف کننده هربال در گربه‌های خانگی

  • نصف قاشق غذا‌خوری روغن به غذاهای گربه‌تان بیافزایید تا بدین وسیله باعث پیشگیری از تشکیل گلوله مو در گربه‌ها شوید.
  • روغن زیتون و یا کره نیز موارد دیگری هستند که می‌توانند در برطرف کردن هربال در گربه‌های خانگی مؤثر باشند.
  • اضافه کردن علف جو دو سر و مقدار اندکی مارچوبه به رژیم غذایی گربه. این مواد به پیشگیری از تشکیل گلوله مو در گربه‌ها نیز کمک خواهد کرد.
  • اضافه کردن گیاهی چون علف گربه به جیره غذایی گربه. این ماده به علت دارا بودن فیبر، موجب پیشگیری از تشکیل گلوله مو در گربه‌ها خواهد شد.
  • استفاده از هویج، سبزیجات طبیعی، سبوس گندم، سمنو و جوانه یونجه تازه به صورت روزانه به کاهش تجمع توده مو در معده گربه کمک می‌کند.
  • اضافه کردن مواد ملین مانند پوره آلو به مقدار یک قاشق مربا خوری، می‌تواند خطر هربال در گربه‌ها را کاهش دهد.
  • اضافه کردن یک قاشق چایخوری عصاره نارون قرمز به رژیم غذایی گربه نیز خطر هربال در گربه‌ها را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از خمیر مالت راه دیگری برای درمان هربال در گربه‌های خانگی است. روش استفاده از خمیر مالت بدین صورت است که آن را گوشه لب گربه خود بمالید. او این خمیر را به علت خوش طعم بودنش می‌خورد و وارد دستگاه گوارشش می‌کند که باعث درمان او می‌شود. توجه داشته باشید هر گربه بالغ به مدت یک هفته به میزان سه الی پنج گرم خمیر مالت نیاز دارد.

شاید جالب باشد بدانید: آرتروز گربه چیست؟

همچنین بخوانید: علت گاز گرفتن گربه

سخن پایانی

گربه‌های مسن نسبت به گربه‌های جوان به مراقبت بیشتری نیاز دارند. زیرا دستگاه گوارش گربه‌های مسن مانند گربه‌های جوان یا بچه گربه‌ها کارایی لازم را ندارد. بدن این گربه‌ها اندک اندک توانایی هضم توده مو در معده را از دست می‌دهد. همین امر درصد احتمال بروز هربال در گربه‌های خانگی مسن را بیشتر خواهد کرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. چنانچه نظر را پیشنهادی در این مورد دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x