فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
بچه ای که در حال بوسیدن سگ است

آیا بوسیدن و لیسیدن سگ خطر دارد؟ خطر بزاق سگ برای انسان ها

 ممکن است بوسیدن سگتان برای شما یک امر عادی و بدون اهمیت باشد. مخصوصا وقتی که بعد از یک روز کاری طولانی به منزل میروید و با استقبال گرم سگ رو به رو میشوید او را در آغوش میگیرید و میبوسید و او نیز شما را لیس میزند. استقبال سگ از شما به گونه ای است که گویا شما درخشان ترین ستاره زندگی او هستید و واقعیت هم همین است. اما آیا بوسیدن و لیسیدن سگ خطر دارد؟ در این مقاله از مجله پت خرید به این پرداختیم که آیا لیس زدن سگ برای انسان ضرر دارد و یا اینکه آیا بزاق سگ برای انسان خطرناک است؟

لیسیدن انسان ها توسط سگ

بوسیدن سگ و اجازه دادن به اینکه او صورت شما را لیس بزند مشکلات زیادی را برای شما و سگ شما ایجاد خواهد کرد. امکان ایجاد برخی از بیماری ها و انتقال باکتری ها و میکروب ها از سگ به شما و بلاعکس وجود دارد. میکروب ها از طریق تماس مستقیم و بوسیدن سگ منتقل خواهند شد و باعث توسعه بعضی از بیماری ها میشود.

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که از طریق بوسیدن سگ برای شما ایجاد میشود بیماری های دهان است که از طریق باکتری هایی که در دهان سگ ها وجود دارد با انسان منتقل میشود. دهان سگ ها دارای میکروب های زیادی است و وقتی به سگ خود اجازه میدهید شما را لیس بزند خود را در معرض ریسک بزرگی از بیماری های دهان قرار خواهید داد.

 

سگ قهوه ای در حال لیسیدن صورت یک خانم

گاهی سگ ها با لیسیدن ابزار علاقه می کنند

آیا می توانم سگم را ببوسم؟

این که شما با سگ خود مهربان هستید و به او عشق می ورزید قابل ستایش است، اما قبل از بوسیدن سگتان باید به مشکلاتی که برای هر دو شما به وجود می آورد فکر کنید. بیماری های دهان میتواند موجب بیماری قند و بیماری های قلبی شود. وقتی راه های دیگری برای نشان دادن عشق به سگتان است چرا خود را در معرض این خطر ها قرار میدهید؟!

پیشنهاد مطالعه: سگ‌های صورت تخت و ۴ نکته بهداشتی در مورد آنها

دلایل لیس زدن سگ ها

شاید دیده باشید که سگ ها صاحبان خود یا افراد دیگر را لیس می زنند و حسابی آنها را خیس میکنند که در این حالت شاید این سوال به ذهن ما برسد که دلیل لیسیدن سگ ها چیست؟ چرا سگ انسان ها را لیس می زند؟

بر اساس تحقیقات مختلف هنوز علت دقیق و مشخصی برای این موضوع پیدا نشده که بشود مستند به آن ارجاع داد. اما در همین تحقیقات موضوعاتی مطرح شده که شاید برای شما هم جالب باشد.

دلیل لیس زدن سگ ها ؛ علت ها و راه های جلوگیری از لیسیدن سگ

ابراز احساسات

موضوعی که قطعا یکی از علل اصلی لیسیدن سگ هاست ، علاقه داشتن به آن شخص و یا سگ دیگر است. در واقع سگ ها با لیسیدن ابراز احساسات میکنند.
ریشه این موضوع در تولگی سگ هاست که مادر برای تمیز کردن و ابراز علاقه توله های خودش را مدام لیس می زند و توله ها این کار را تحت عنوان ابراز احساسات از مادر یاد میگیرند و نسبت به شما تکرار میکنند. اما اگر سگ شما خیلی اهل لیسیدن نیست دلیل نمی شود که شما را دوست نداشته باشه و شاید در تولگی این موضوع را آموزش ندیده باشد.

جلب توجه

پس از ابراز احساسات سگ به شما حالا این عکس العمل شماست که باعث تشدید این عمل و یا سرد شدن سگ از تکرار لیسیدن می شود. در واقع اگر پس از لیس زدن سگ شما با لبخند و یا نوازش و شادی این کار را جواب بدید سگ انگیزه بیشتر می گیرد و این کار مدام تکرار می شود.

اما علت جلب توجه چیست؟ سگ ها هم مثل انسان ها حوصله شان سر می رود و اگر شما آنجا باشید نیاز به توجه شما دارند. سگ ها می خواهند به هر نحوی شده خود نمایی کنن و عکس العمل شما را چه مثبت و چه منفی نشانه توجه شما به خودشان برداشت میکنند.

خوشمزه اید !

سگ ها با لیسیدن دست به اکتشافات میزنند و یکی از اکتشافات اونها شمایید. پس با لیسیدن و مزه خوبتان را کشف میکنند

پیشنهاد مطالعه: بهترین غذا برای سگ های با بیماری کلیوی

جلوگیری از لیس زدن سگ

اگر به هر دلیلی نسبت به این کار حس خوب ندارید و یا احساس میکنید طولانی شده و میخواهید مانع آن کار شوید فقط کافیست در هنگام لیس زدن صورت و یا دست خود را از جلو سگ بردارید و به او پشت کنید و یا در صورت لزوم محل را ترک کنید. هروقت سگ از آن کار دست کشید با دادن تشویقی و یا ابراز احساسات او را تشویق کنید. سگ به مرور زمان متوجه منظور شما شود و این کار شما را بی توجهی یا بی محبتی برداشت نکند.

پیشنهاد مطالعه: نکاتی در مورد غم از دست دادن حیوان خانگی

آیا لیسیدن بیش از حد سگ بیماریست؟

در برخی حالات دیده می شود که سگ به صورت مداوم درحال لیسیدن شما یا خودش یا هر چیز دیگر مثل چوب یا زمین یا … است. در این حالت امکان اختلالات رفتاری وجود دارد. گرچه این بیماری نادر است اما در صورت بروز این موضوع سگ خود را به مراکز رفتار شناسی حیوانات ببرید تا به آسانی مشکل حل بشود

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در لیسیدن سگ ها برایتان جالب بوده باشد. نظر شما در این باره چیست؟ خوشحال می شویم در بخش نظرات نظر، انتقاد یا پیشنهادتان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.8 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sami
Sami
4 سال قبل

Tara gof goh nakhor etelaatet qalate

19
6
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x