فروردین ۹, ۱۴۰۳
سگ در حال شنا کردن در استخر

آیا سگ ها شناگران ماهری هستند؟ سگ من شنا بلد است؟

آیا سگ ها شنا کردن بلد هستند؟

تمامی سگ ها پارس می کنند، علاقه به جویدن و کندن دارند، قادرند ترس و وحشت را حس کنند و همچنین می توانند شنا کنند! اینها برخی از واقعیت ها و استدلال های غلطی است که صاحبان سگ باور دارند. کدام حقیقت و کدام اشتباه است؟ آیا سگ ها شنا کردن را بلد هستند یا باید به آنها آموزش داد؟

همه سگ ها پارس نمی کنند فقط نژاد باسنجی است که یک نوع غرغر خاص و صدای ناله از خود در می آورد و این نژاد هرگز پارس نمی کند. بعضی از  نژادها در خوردن حریص و برخی پر افاده بوده و وقتی صاحبانشان برای آنها غذا می آورند رویشان را بر می گردانند.

سگ ها شنا بلد هستند؟

سگها شناگرهای ماهری هستند و حتی دست و پا زدن در شنا از روی نحوه شنا کردن سگ ها ساخته شده است. سگ ها همبازی های خوبی در استخر و دریاچه هستند. این حیوانات زندگی های بی شماری را از غرق شدن نجات داده اند.

اما متاسفانه همه سگ ها نمی توانند شنا کنند. رتریورها می بایست شناگرهای ماهری مانند اردک ها باشند اما باور کنید یا نه، گلدن رترویور علی رغم آنکه یک سگ خانواده شناخته شده است شناگر خوبی است. سگهایی که از یک نژاد هستند نه تنها از نظر ظاهر و خلق و خو با هم تفاوت دارند بلکه از نظر توانایی و استعداد ها نیز بایکدیگر متفاوتند.

پیشنهاد مطالعه: چرا نباید در تابستان موهای سگ خود را بتراشید؟

کدام نژاد سگ ها شناگر بهتری هستند؟

برخی از نژادها استعداد خوبی در شنا کردن دارند. نژادهای رتریور، سگهای اسپانیش واتر، آیریش واتر اسپانیل و ستر، نیو فاند لند، واتر داگ پرتقالی برخی از نژادهایی هستن که توانایی شنا کردن در آب را دارند. پاهای برخی از این نژادها همانند پرنده های آبی پره دار است. آموزش شنا به این نژادهای سگ مورد نیاز نیست. این نوع سگها برای صاحبانی پر انرژیی که علاقه به آب تنی و شنا کردن دارند بسیار مناسب هستند.

در برخی از نژادها شنا کردن برایشان مشکل بوده و با ساختار بدنی آنها جور در نمی آید. نژادهی عروسکی با پاهای کوتاه شنا کردن برایشان مشکل خواهد بود و نمی توانند سر خود را بیرون از آب نگاه دارند.

برخی از نژادهای سنگین وزن همانند کیسه سنگ حتی در آب های کم عمق به راحتی غرق می شوند. شنا کردن برای نژادهای بولداگ، داشهوند، باست هاند، پاگ، کرگی، گریهاند، اسکاتیش و باستن تریر بسیار مشکل است.

شاید برایتان لازم باشد بدانید: دلایل کف کردن دهان سگ چیست؟

آیا شنا کردن برای سگ خوب است؟

گرچه سگ می تواند شنا کند اما ممکن است از لحاظ پزشکی برایش درست نباشد، مثلاً ممکن است یک مالتیز قادر به شنا کردن باشد اما بخاطر راشیتیسم و  ورم مفاصلی که در این نژاد شایع است، حتی شنا کردن در یک استخر با آب گرم هم ممکن است برای این نژاد ایده مناسبی نباشد.

از کجا تشخیص دهیم که سگ قادر به شنا کردن است یا خیر؟

همه سگ ها رابطه خوبی با آب ندارند اما همانند انسانها بر حسب غریزه وقتی که در آب پر عمق قرار می گیرند دست و پا می زنند. قسمت جالب آن زمانی است که وقتی که سگ دیوانه وار دست و پا می زند و از پاهای جلوئی خود کمک می گیرد تا از زیر آب بیرون آید.

جلیقه نجات می تواند جان سگ را از غرق شدن نجات دهد. سگی که شنا کردن را نمی داند، وقتی که دورن آب می افتد نمی تواند بخوبی دست و پا بزند. خستگی، افت حرارت بدن، ضربه هایی که از تکان خوردن سر سگ توسط دست و پا زدن مکرر بوجود می آید از جمله مسائلی هستند که می تواند باعث غرق شدن او شود.

کلمه “واتر (آب)” در اسم نژاد سگ نشان دهنده آن است که صاحب سگ به سختی او را در بیرون از آب نگه می داشته و سگ تمایل بسیاری به پریدن درون آب داشته است. به گفته یکی از صاحبان سگ، نژادهایی که علاقه بسیاری به آب دارند انتخاب بسیار خوبی برای ماهیگیری، تفریحات آبی، قایقرانی و کشیترانی هستند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش دستشویی به سگ

آیا می شود به سگ شنا کردن یاد داد؟

بهر حال سگ ها موجودات باهوشی هستند. همانطور که می توان به آنها حقه و فوت و فن کارها را یاد داد. همانطور نیز می توان آنها را به آب انس داده و از آنها شناگران خوبی ساخت. تنها روش آن ساختن اعتماد و اطمینان در آنها است. به این شکل که او را کم کم با آب آشنا کنید.

انداختن سگ در آب و اجبار کردن او برای شنا کردن هرگز ایده خوبی نیست. بهترین زمان برای آموزش شنا به سگ زمانی است که توله باشد زیرا در این سن کنترل پذیرتر است .

سگ در حال توپ بازی در استخر آب

چند نکته در مورد شنا کردن سگ

۱- هر سگی شنا بلد نیست

بله بعضی از سگ ها مانند اردک ها شناگر ماهری هستند ولی در کل سگها شنای سگی (doggie paddle) بلدند. این روش آنها رو به مقصد می رساند ولی مدت زیادی نمی توانند مقاومت کنند. از تولگی به سگ خود یاد بدهید از پاهای عقب خود استفاده کند.برای این کار شما با سگ خود داخل آب شوید و با گرفتن زیر شکم او وزنش را ساپورت کنید تا از دستها و پاهای خود استفاده کند.با این روش سگ شما در مدت کوتاهی شناگر ماهری میشود.

۲- به سگ خود یاد دهید تا از نردبان استفاده کند

نه تنها مهمان خود را از خیس شدن موقع شیرجه  سگ در امان نگه میدارید بلکه جان سگ خود را نجات میدهید. حتی شناگرهای ماهر هم اگر پشت هم موفق نشوند از کنار استخر خارج شوند امکان دارد غرق شوند.

پیشنهاد مطالعه: ویروس پاروا سگ ها و روش های درمان این بیماری

۳- آب استخر باید داخل استخر بماند

نه تنها نباید به سگ خود اجازه دهید که از آب استخر بنوشد بلکه بعد از خروج او از آب حتما او را بشویید و خشک کنید زیرا کلر آب استخر برای پوست سگ شما مشکلات ایجاد میکند.

 

۴- سگ خود را در کنار استخر تنها نگذارید

در کنار استخر خطر هایی سگ شما را تهدید میکند. برای مثال کاور های زمستانی استخر برای سگ خطرناک هستند. در صورت شیرجه، سگ بین کاور ها گیر میکند و ممکن است غرق شود.

حتما برایتان جالب است بخوانید: طرز تهیه ۲۰ مدل غذای ساده و خوشمزه خانگی برای سگ

سخن پایانی

شیرجه سگ در آب باعث خنک شدن او می شود. این کار انرژی اضافی سگ را نیز تخلیه می کند. همان جوری که به کودک خود شنا کردن یاد میدهید نکاتی را باید به سگ خود یاد دهید. در زمستان نکات دیگری هست که باید در نظر داشته باشید تا سگ مریض نشود. نکاتی که در بالا گفتیم سگ شما را در تمام فصول در کنار آب ایمن نگه میدارد.

چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sam
sam
4 سال قبل

عاشقتونمممممممممممممممممممممم
سایتتون عالیه عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
دمتون گرم

1
1
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x