فروردین ۹, ۱۴۰۳
صاحب سگ ماسک زده و برای سگش نیز ماسک می زند

اثرات آلودگی هوا بر حیوان خانگی

اثرات آلودگی هوا بر روی حیوان خانگی

آیا اثرات آلودگی هوا بر حیوان خانگی از جمله سگ، گربه، پرنده و… مانند انسان‌ها است؟ مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد آلودگی هوا بر ما انسان ها تاثیرات مخربی بر جای می‌گذارد. اما دربارۀ حیوانات خانگی چطور؟

ما می دانیم که افراد در معرض آلودگی بیش از حد هوا هستند در خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و یا بیماری‌های تنفسی مانند سرفۀ مداوم، خس خس سینه، نفس کوتاه، تنگی قفسه سینه و درد قفسه سینه هستند. در حالات شدیدتر، آلودگی بیش از حد هوا می تواند منجر به مرگ زودرس در گروه‌های در معرض خطر مانند سالمندان، کودکان و افراد مبتلا به بیماری های قلبی- عروقیِ پیش از موعد گردد. آیا حیوانات خانگی ما با خطرات مشابه روبرو هستند؟

دانشمندان به تازگی کشف اثرات منفی آلودگی هوا در حیوانات خانگی را آغاز کرده اند، اما اکثر آن‌ها اتفاق نظر دارند که وقتی کیفیت هوا برای انسان ها پایین است، برای حیوانات خانگی نیز نامناسب است.

 

آلودگی هوا از کجاست؟

مردم و حیوانات در معرض آلودگی هوا از منابع مختلف قرار می گیرند. سوخت های دیزلی، سوخت زغال سنگ، بنزین، نیروگاه ها، ساخت و ساز و دام ها از سوخت و سازهای آلاینده کمک می گیرند. آلودگی می تواند در خانه نیز به علت دود سیگار، پخت و پز و منابع گرمایشی مانند شومینه های چوب سوز و اجاق گاز بوجود آمده باشد.

حیوانات در مناطق شهری در معرض خطر دود و آلودگی های اگزوزی قرار می گیرند، در حالی که حیوانات حومه شهر و روستایی اغلب در معرض سم هایی هستند که به عنوان حشره کش، قارچ کش و علف کش مورد استفاده قرار می گیرند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: کرونا و حیوانات خانگی، مراقبت از حیوانات خانگی در زمان شیوع کرونا

 

اثرات آلودگی هوا بر حیوانات خانگی

مطالعات نشان می دهد که حیوانات خانگی که با سیگاری ها زندگی می کنند ممکن است با توجه به زمان زیادی که در نزدیکی سطح زمین هستند، در خطر بیشتری نسبت به صاحبانشان قرار داشته باشند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که گربه هایی که در خانه های با دود سیگار قرار داشتند، در مقایسه با گربه هایی که در خانه های بدون دود زندگی می کردند، با کاهش عملکرد ریه روبرو شدند.

دانشمندان همچنین فعالیت های داخل خانه انسان‌ها (مانند استفاده از مواد پاک کننده، سیگار کشیدن و غیره) را موارد سرطان زایی می‌دانند که می تواند مزوتلیوما، سرطان مثانه، ریه و بینی در سگ ایجاد کند.

حیوانات خانگی به خاطر آلودگی هوا نیز در معرض آسیب قرار می گیرند. دانشمندان در یک مطالعه مغز سگ هایی را که در معرض آلودگی شدید هوا در مکزیکو قرار داشتند بررسی کردند. نتیجه آن را با مغز سگ ها از شهرهای کمتر آلوده مقایسه کردند. در گزارش منتشر شده مغز سگ های مکزیکو سیتی افزایش التهاب را نشان می‌داد. پاتولوژی شامل پلاک های آمیلوئید و انسداد های نوروفیبریلیال و تجمع پروتئینی است که از جمله نشانه‌های اولیه برای بیماری آلزایمر در انسان اند.

 

اثرات سموم بر روی حیوان خانگی

دانشگاه ماساچوست و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تافتس با استفاده از سموم دفع کننده ۷۰۰ سگ مطالعه کردند و نتایج حیرت انگیز بود. با توجه به این مطالعه حدود ۳۳٪ از سگ ها با سرطان لنفوم بدخیم داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که سگ ها در صورتی که صاحب آنها از آفت کش ها در حیاط خود استفاده کند، احتمال ابتلا به لنفوم در آن‌ها تا ۷۰% بیشتر می‌شود.

 

تاثیر دود سیگار روی حیوانات

دانشمندان در یک مطالعه متوجه شدند که از هر ده گربه یکی از آن‌ها دارای آسم مرتبط با آلودگی های داخلی و خارجی است. گربه هایی که با صاحبان سیگاری زندگی می‌کردند یا شومینۀ چوبی در خانه استفاده می‌کردند، به شدت کاهش عملکرد ریه داشتند. برای دانستن خطرات دود سیگار برای سگ ها و گربه ها می توانید مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x