فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
گربه در حالا بالا آوردن

استفراغ در گربه ها نشانه چیست؟ دلایل و درمان بالا آوردن گربه

چرا گربه استفراغ می کند؟

چرا گربه بالا میاره؟ شاید این سوال خیلی از شما عزیزان باشد. شایع‌ترین علت استفراغ در گربه بلع مو و یا برخی مواد غیر قابل هضم مانند چمن است که باعث تحریک معده می‌شود. انگل‌های روده‌ای نیز ممکن است باعث تحریک معده شوند. همچنین نحوه غذا خوردن گربه ها دلیل شایع بالا آوردن آنهاست. در این مطلب از مجله پت خرید به معرفی دلایل بالا آوردن گربه و درمان آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

دلایل شایع استفراغ کردن گربه

استفراغی که به نحوه غذا خوردن مربوط نباشد اغلب نشانه‌ای از بیماری است. معمولا یک بیماری عفونی، کلیه، بیماری کبدی و یا یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است. بیماری‌هایی که معمولا با استفراغ همراه هستند معمولا شامل پن لکوپنی گربه  ( دیستمپر )، ورم لوزه، گلو درد، بیماری التهابی روده و رحم آلوده ( عفونت رحمی حاد ) می‌شود.

اگر در گربه‌های جوان علائم دیگری چون تب نیز همراه بالا آوردن باشد گربه مشکوک به پنلکوپنی است. اغلب می‌توان با توجه به چگونگی و زمان بالا آوردن گربه و اینکه آیا تکرار شده یا نه، پراکنده یا مزمن بودن، بعد از غذا خوردن بوده و… و با بازرسی استفراغ از نظر وجود خون و مواد خارجی و استفراغ مدفوع و استفراغ جهشی و… به دلیل اصلی استفراغ گربه خود پی ببریم.

بیشتر بخوانید: دلایل اسپری کردن گربه های نر و روش های جلوگیری از آن

 

استفراغ پرخوری و سریع خوری گربه

علل شایع بالا آوردن یا استفراغ کردن گربه، عبارت از پرخوری و غذا خوردن سریع است. زمانی که یک بچه گربه غذا می‌خورد و بلافاصله پس از آن شروع به بازی و جست و خیز می‌کند به احتمال بسیار زیاد استفراغ می‌کند و این نوع استفراغ بسیار جدی است.

سریع غذا خوردن بچه گربه ممکن است به این دلیل باشد که چند بچه گربه از یک ظرف غذا می‌خورند. بنابراین با جدا کردن ظرف‌های آنها و تغذیه آنها با حجم کم غذا این مشکل از بین می‌رود.

اگر گربه‌ای یک یا دوبار دچار بالا آوردن شد طبیعی بوده و مشکل جدی وجود ندارد و می‌توان آن را در منزل درمان کرد.

پیشنهاد مطالعه: گربه بد غذا و نکات اساسی در تغذیه گربه هایی که غذا نمی خورند

 

استفراغ پراکنده و موردی

برخی مواقع گربه به صورت پراکنده در یک دوره زمانی چند روزه تا چند هفته ای استفراغ می‌کند. معمولا این بالا آوردن گربه ها هیچ رابطه‌ای با وعده‌های غذایی آن ندارد. در این حالت اشتهای گربه ضعیف شده و نگاه آن سرد و بی روح است.

در این صورت گربه مشکوک به بیماری کلیوی و یا یک بیماری مزمن مانند گاستریت مزمن، بیماری روده، دیابت و هجوم کرم‌ها است. وجود جسم خارجی در معده احتمال دیگر این نوع استفراغ است. گربه‌های مسن‌تر مشکوک به تومور روده و معده هستند و معاینه توسط دامپزشک در اسرع وقت توصیه می‌شود.

 

استفراغ مداوم گربه و کف بالا آوردن

اگر گربه به طور مداوم استفراغ کرده و مایع کف مانندی قی می‌کند ممکن است نشان دهنده خوردن مواد غذایی فاسد، چمن و گلوله‌های مو باشد. معمولا کف سفید بالا آوردنشا به همین دلیل است.

همچنین بیماری‌هایی خاصی مانند اسهال عفونی نیز باعث تحریک معده شده و منجر به کف بالا آوردن گربه می شود. این نوع کف بالا آوردن گربه ها را باید جدی گرفت و با دامپزشک مشورت کرد.

 

استفراغ جهنده گربه

این مدل استفراغ گربه ها، استفراغ قوی است که در آن محتویات معده به طور ناگهانی و با فشار خارج می‌شوند. این اتفاق انسداد کامل در قسمت‌های فوقانی دستگاه گوارش را نشان می‌دهد. جسم خارجی، گلوله مو، تومورها و تنگی از علل احتمالی آن است.

بیماری‌های مغزی که باعث افزایش فشار داخل جمجمه می‌شوند نیز می‌تواند موجب استفراغ جهنده گربه شوند. این بیماری‌های مغزی شامل تومورهای مغزی، آنسفالیت و لخته شدن خون است.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های ترس در گربه و راه های درمان آن

 

استفراغ خونی گربه

گاهی گربه ها دچار استفراغ خونی می شود که حتما باید پیگیری و درمان شود. وجود خون قرمز روشن نشان دهنده خونریزی فعال در جایی میان دهان و قسمت فوقانی روده کوچک است. این خونریزی اغلب توسط جسم خارجی ایجاد می‌شود.

برخی خون‌ها نیز به رنگ قهوه‌ای بوده که به دلیل هضم جزئی خون است. این نوع استفراغ خونی نیز احتمالا خونریزی بین دهان و قسمت فوقانی روده کوچک را نشان می‌دهد. استفراغ خونی بسیار جدی و خطرناک است و باید سریعا توسط دامپزشک معاینه شود.

بیشتر بخوانید: چشمک زدن گربه نشانه چیست؟ دلایل و علت های چشمک‌زدن گربه ها

 

استفراغ متعفن و بد بو گربه ها

اگر در استفراغ گربه چیزی مشابه مدفوع با بوی نامطبوع مدفوع مشاهده کردید به احتمال زیاد حیوان از انسداد روده یا پریتونیت رنج می‌برد که بسیار دردناک است. بلانت یا ترومای نافذ شکمی یکی دیگر از دلایل قی مدفوع در گربه هاست و به درمان فوری و حرفه‌ای نیاز دارد.

اگر این نوع بالا آوردن گربه ها باا مدفوع همراه بود حتما گربه را به دامپزشک برسانید.

 

بیشتر بخوانید : علت بوی بد دهان گربه چیست؟ روش های رفع از بوی دهان گربه

 

درمان خانگی استفراغ و بالا آوردن

استفراغ گربه‌ها می‌تواند به سرعت باعث از بین رفتن آب بدن و الکترولیت شود. اگر بالا آوردن گربه با اسهال همراه باشد احتمال از دست دادن آب بدن به طرز چشمگیری افزایش می یابد. اگر گربه دچار کم آبی شده باشد و استفراغ او بیش از ۲۴ ساعت ادامه یابد به دامپزشک مراجعه کنید. بهتر است هر سوالی در مورد دلایل و جدی بودن استفراغ گربه دارید از دامپزشک کمک بگیرید.

درمان در منزل فقط برای گربه های بالغ و سالمی است که نشانه های خاص دیگری جز استفراغ معمولی ندارند. بچه گربه‌ها و گربه‌های مسن کمتر تحمل کم آبی را داشته و بهتر است توسط دامپزشک درمان شوند.

اگر در استفراغ گربه جسم خارجی وجود داشت، به مدت ۱۲ ساعت به معده گربه خود استراحت دهید. در این شرایط از آب و غذادادن به گربه امتناع ورزید. اگر گربه شما تشنه به نظر می‌رسد. به او اجازه دهید تا یک تکه یخ را لیس بزند. بعد گذشت ۱۲ ساعت و عدم تکرار استفراغ می‌توانید علاوه بر مقداری اندکی آب محلول الکترولیت کودکان (پودر او.آر.اس) را نیز به آب اضافه کنید.

اگر معده گربه آب را تحمل کرد، می‌توانید به او غذای بچه گربه شامل مقداری گوشت قرمز کم چربی و بدون پیاز دهید. این رژیم غذایی را در ۴ تا ۶ وعده غذایی کوچک در روز و به مدت ۲ روز ادامه دهید. بعد از گذشت ۲ روز می‌توانید رژیم غذایی گذشته گربه را آغاز کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: استفراغ در سگ ها نشانه چیست؟

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد بالا آوردن و استفراغ کردن گربه ها برایتان مفید بوده باشد. آیا گربه شما هم دچار این مشکلات می شود؟ نظر شما چیست؟ نظر یا پیشنهادهای خود را در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
4 سال قبل

سلام گربه ای داشتم که گاهی استفراغ میکرد ام دوروز پیش شدید شد و کف وزرداب بالامیاورد,وقتی دست به پهلوی میزدی درد داشت و صبح که خواستم ببرم دکترمتآسفانه مرده بود علت امام بیماری جی بوده آیا درمان داشت,گریم ۷ماهه بود,تشکر

6
3
نرگس
نرگس
4 سال قبل

سلام گربم یک مدته هفته ای یکبار استفراغ می‌کنه چنوقت پیش گلو گیاه خورده بود و بعدش بالا آورد اونارو امروزم کف بالا آورد و شکمشم غرغر می‌کنه چیکار کنم؟مشکلی براش پیش اومده ینی؟

5
0
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x