فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

ویروس پاروا سگ ها و روش های درمان این بیماری

پاروا ویروس چیست؟

عفونت پاروا ویروس یا پاروو (Parvo) که اصطلاحا به آن ویروس اسهال و استفراغ پاروویی سگ نیز می گویند یکی از بیشترین و مهمترین ویروس هایی است که سلامت سگ ها را تهدید می کند. این ویروس موجب التهاب و زخم در روده و ایجاد اسهال شدید در سگ می شود. این اسهال می تواند خونی باشد و به شدت جان حیوان را تهدید می کند.

متاسفانه هیچ درمان موثری برای مقابله با این ویروس وجود ندارد و تنها می توان با واکسیناسیون علیه پاروا تا درصد بالایی از مبتلا شدن حیوان جلوگیری کرد. اگر چه هنوز هم سگ هایی با وجود واکسینه شدن درگیر می شوند. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی پاروا ویروس و روش های کنترل و درمان آن پرداخته ایم.

 

روش تشخیص ابتلا سگ به ویروس پاروا

پاروا ویروس، ویروسی است کاملاً سرسخت ، بادوام ، مقاوم و پایدار. این ویروس می تواند برای مدت های طولانی بر روی زمین، غذا و سایر لوازم زنده بماند. فرش و قالیچه ها جهت ضدعفونی کردن بسیار دشوارند. حتی این ویروس می تواند از طریق حشرات و جانوران موذی مانند سوسک ها منتقل شود.

این ویروس حتی در مقابل اسید فنیک و حرارت مقاوم است. تنها می توان با وایتکس مخلوط با آب (به نسبت ۱ به ۲۰) این ویروس را غیر فعال کرد. نور مستقیم آفتاب نیز موجب کشتن این ویروس می شود. اگرچه حدود یک تا دو هفته طول می کشد تا علائم بیماری در حیوان ظاهر شود.

علائم این ویروس از روز سوم در مدفوع قابل مشاهده است. این بدان معناست که حتی سگی با ظاهری کاملاً سالم می تواند ناقل این ویروس به منزل شما باشد.

شما می توانید تنها از طریق کیت های مخصوص این ویروس به بیماری پی ببرید.

 

سگ بیمار که دماسنج در دهان دارد و تب کرده است

پاروا ویروس یکی از خطرناکترین ویروس ها برای سگ هاست

 

علائم ویروس پاروا

جالب توجه است که این ویروس می تواند کاملاً مخفی باشد و یا با علائم کشنده همراه باشد که این نشانه ها به چهار عامل بستگی دارد:

  1. سن سگ مبتلا
  2. جثه حیوان
  3. وجود پادتن در بدن حیوان
  4. نژاد حیوان درگیر

توله سگ ها پادتن ویروس پاروا را توسط شیر مادر (آغوز) دریافت می کنند. توله ها حتی اگر در محیط آلوده قرار گیرند به ندرت تا ۱۴-۲۰ هفتگی درگیر می شوند. اما به محض اینکه مدت پادتن آنها به انتها برسد مبتلا می شوند. معمولاً توله های بالای ۶ ماه به این بیماری مقاومند و تنها به یک اسهال زود گذر مبتلا می شوند و معمولاً بعد از سن ۲-۱ سالگی آنقدر این بیماری کمرنگ و زود گذر می شود که حتی صاحب حیوان متوجه نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: آب درمانی سگ ها؛ فوایدی که آب درمانی برای سلامت سگ ها دارد

 

کدام نژاد های سگ بیشتر درگیر پاروویروس می شوند

بدون هیچ دلیل علمی معمولاً نژادهای دوبرمن (Doberman)، رتوایلر (Rottweiler) و پیت بول تریر آمریکایی (American Pit Bull Terrier) بیشتر درگیر ویروس پاروا می شوند.

پیشنهاد مطالعه: خطرات دود سیگار برای سگ ها و گربه ها

 

ویروس پاروا با بدن سگ چه می کند؟

معمول ترین فرم ویروس پاروا، التهاب و عفونت روده کوچک است که با ناراحتی، افسردگی، استفراغ و کم شدن آب بدن حیوان همراه است.

برخی توله ها به محض بروز اسهال می میرند و برخی دیگر بین ۶-۴ روز مقاومت می کنند. آنهایی که تا ۸ روز دوام بیاورند معمولاً زنده می مانند. از بین رفتن سلول های خونی و زخم شدن روده حیوان باعث بوجود آمدن عفونت های باکتریایی ثانوی می شود. باید توجه داشت که بسیاری دیگر از باکتری ها و ویروس ها می توانند موجب اسهال خونی شوند و حتماً هر اسهال خونی مبنی بر ویروس پاروا نیست.

پیشنهاد مطالعه: بیماری دیستمپر سگ ها چیست؟

 

روش درمان ابتلا سگ به پاروا ویروس درمان

درمان ویروس پاروا  می تواند با جبران آب از دست رفته سگ ها که به دلیل اسهال صورت گرفته انجام پذیرد. معمولا از سرم رینگر به همراه بی کربنات برای درمان پاروا استفاده می شود. در روز اول ۴۰-۱۰ میلی لیتر برای هر ۴۵۴ گرم وزن بدن که در روزهای بعد مقدار آن کمتر می شود. به محض جبران کمبود آب می توان از سرم های غذایی زیر پوست حیوان تزریق نمود.

همچنین از دارو برای آرام نمودن التهاب روده حیوان استفاده می شود مانند مترو کلروپرامید (۲.۵-۱ میلی گرم ۴-۳ بار در روز). معمولاً در ابتدا در سگ های بالغ یک تب زود گذر اتفاق می افتد. این امر در توله ها برعکس است و حرارت بدنشان کم می شود و این توله ها به گرمای محیطی بیشتری احتیاج دارند.

به محض اینکه سگ بتواند مایعات مصرف کند می توان به او داروی pyrantel pamoate خوراند. برخی از دامپزشکان نیز برای کاهش درد حیوان از butorphanol tartrate استفاده می کنند. اگر توله بصورت ثابت شروع به خوردن غذا به میزان کم کند و یا دم خود را تکان دهد نشانه بهبودی است. با وجود این بسیاری از توله ها جان سالم به در نمی برند.

 

واکسیناسیون و مصونیت از  پاروویروس

امروزه انواع مختلفی از واکسن ها که ویروس زنده و ضعیف شده پاروا را شامل می شوند در بازار موجود است. اکثراً واکسن هایی که قبل از اتمام پادتن در بدن حیوان تزریق می شوند اثر نمی کنند. معمولاً واکسن ها در دو مرحله ۱۴-۱۲ هفتگی و ۱۸ هفتگی تکرار می شود.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانیال
دانیال
2 سال قبل

سلام لطفاً کم نیارید این بیماری خیلی سخته ولی میشه شکستش داد ??

اسرارامیز
اسرارامیز
1 سال قبل

لطفا دعا کنید .ملوس من ۴روزه بااین ویروس درگیره.
ازی حیوون سرزنده وشاداب تبدیل به ی حیوون بی حال .افسرده شده.وزنش نصف شده.چیزی نمیخوره.فقط برای دستشویی بلندمیشه.
ازهمتون التماس دعا دارم.
نژادش شیتزو اصیله.
۴ماه سن داره.
???

7
1
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x