فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
دو گربه سیامی در کنار هم

گربه های بدون آلرژی و معرفی ۷ نژاد گربه ضد حساسیت

آلرژی گربه ها

چه بخواهیم و چه نخواهیم خیلی از ما به گربه ها آلرژی داریم. گربه ها حساسیت ایجاد می کنند و خیلی از ما به دلیل این آلرژی توانایی نگهداری از آنها را نداریم. اما گربه هایی هستند که آلرژی کمتری نسبت به سایر این حیوانات ایجاد می کنند. به همین دلیل اگر به گربه آلرژی دارید ولی قصد دارید از یکی از این موجودات پشمالو نگهداری کنید، در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی چند نژاد گربه بدون حساسیت یا ضد حساسیت پرداختیم که امیدواریم برای شما مفید باشد

 

گربه بدون آلرژی یا ضد حساسیت

گربه های ضد حساسیت حیواناتی هستند که به طور معمول آلرژی کمتری به گربه های عادی ایجاد می کنند. ضد حساسیت به این معنی نیست که کاملا بدون آلرژیک هستند و هیچ نژادی وجود ندارد که کاملا بدون حساسیت باشد. در بزاق گربه ها پروتئینی هست به اسم (Fel D1) و این همان چیزی است که باعث آلرژی در افراد مبتلا می شود.

زمانی که گربه بدن و موهای خود را لیس می زند، اب دهان مملو از آلرژی او خشک شده و در هوا پراکنده می شود و به دنبال خانه های گرم و راحت به سراغ بینی و سینوس های شما می آیند. بعضی از نژادها نسبت به بقیه گربه ها این پروتئین را کمتر تولید می کنند و آنها را تبدیل به نژاد ضد حساسیت می کند.

 

نکاتی در مورد نژادهای که با بیشترین آلرژی را دارند

  • گربه هایی با رنگ تیره تر حساسیت بیشتری نسبت به رنگ های روشن تولید می کنند (هیچکس نمیدونه چرا.)
  • بچه گربه‌ها آلرژی کمتری نسبت به بالغ های تولید می کنند.
  • گربه‌های نر آلرژی بیشتری نسبت به ماده ها تولید می کنند.
  • گربه نر بالغ آلرژی بیشتری نسبت به نرهای عقیم شده تولید میکند.

بنابراین گربه های ماده با رنگ روشن ممکنه انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به آلرژی باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: حساسیت سگ به گربه؛ آیا سگ شما به گربه حساسیت دارد؟

 

کدام نژاد گربه آلرژی کمتری دارد؟

اگر چه هیچ نژادی از گربه وجود ندارد که کاملا ضد حساسیت باشد و همه آنها حداقل میزان کمی از آلرژی را ایجاد می کنند ولی هفت نژاد هست که کمترین میزان ممکن آلرژی را تولید می کنند که عبارتند از:

 

۱- گربه نژاد کورنیش رکس Cornish Rex

این نژاد گربه یکی از بدون حساسیت ترین گربه هاست. پربه کورنیش رکس نیاز به هزینه نگهداری و نظافت بیشتری نسبت به دوان رکس دارد، چرا که آنها به حمام مکرر برای کاهش تجمع روغن بر روی پوست خود دارند.

۲- گربه نژاد جاوه Javanese

گربه نژاد مانند نژاد بالیایی هستند و حساسیت زایی آنها بسیار کم است. گربه های جاوه موهایی متوسط و نرم دارند و برای افراد مبتلا به آلرژی مناسب هستند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: به سرپرستی گرفتن حیوان های پناهگاه به جای خریدن حیوانات جدید!

۳- گربه نژاد اسفینکس Sphynx

گربه اسفینکس بی مو بیش از همه به افراد مبتلا به آلرژی پیشنهاد داده می شود. هرچند بی مو بودن این گربه ها به این معنی نیست که احتیاج به نظافت ندارند. اسفنیکس شما احتیاج به حمام مکرر دارد تا روغن چسبنده که روی پوستش تولید می شود پاک شود. همچنین گوش های بزرگ آنها احتیاج به نظافت مکرر دارد. اما در میان گربه هایی که حساسیت ایجاد می کنند، اسفینکس ها بسیار بدون آلرژی هستند.

۴- گربه نژاد بالیایی balinese

 گربه بالیایی اغلب به عنوان سیامی مو بلند شناخته شده است و از ظاهرشان به نظر نمی رسد جزء گربه های ضد حساسیت باشد، اما این گربه ها یکی از نژادهای نادری هستند که کمترین میزان پروتئین (Fel D1) تولید می کنند و در نتیجه باعث بروز آلرژی کمتری در افراد مبتلا می شوند.

۵- نژاد مو کوتاه شرقی Oriental Shorthair

گربه های نژاد مو کوتاه شرقی، نژادی ضد حساسیت و آلرزی در میان گربه ها هستند، اما همچنان بهتر است با نظافت به موقع و مرتب احتمالات را به حداقل برسانید.

پیشنهاد مطالعه: ۷ تا از عوامل اصلی ریزش مو در گربه

۶- نژاد سیبرین Siberian

 مانند گربه های بالیایی، سیبرین ها دارای موهایی بلند هستند. اما آنها جزء نژاد های ضد حساسیت هستند و سطح پروتئین مربوط در بزاق آنها از حد متوسط پایین تر است. برخی ادعا می کنند ۷۵% از افراد مبتلا به آلرژی نسبت به گربه های سیبرین واکنشی نشان نمی دهند.

۷- نژاد دوان رکس Devon Rex

 دوان رکس دارای موهای کوتاه و کم هستند. آنها اغلب احتیاج به پد تنجه و نظافت گوش ها با روغن مخصوص دارند. اما آنها مانند اسفینکس نیاز به حمام مکرر ندارند. از دوان رکس می توان به عنوان یک گربه کم آلرژی نگهداری کرد.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اگر قصد نگهدرای از گربه را دارید، بهترین انتخاب را با توجه به شرایطتتان داشته باشید. نظر شما در این باره چیست؟ اگر نظر را پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x