فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
دو سگ در دستگاه MRI

آیا سگ ها زبان انسان را می فهمند؟! همه چیز در مورد فهمیدن سگ از زبان

ما عاشق برقراری ارتباط زبانی با سگمان هستیم؛ اما به ندرت توجه می کنیم که سگمان تا چه اندازه متوجه منظور ما می شود. صاحبان حیوانات خانگی فکر می کنند که حیوان آنها دستوراتی مانند بشین، پاشو، بایست یا حتی خودتو به مردن بزن را می فهمند. اما بدون آگاهی از ذهن آنها کسی از این موضوع اطمینانی حاصل نمی کند. در مطالعات جدیدی که پژوهشگران انجام داده اند متوجه شده اند که حیوان کدام دستور ما را دقیقاً متوجه می شود. در این مقاله از مجله پت خرید به قهم سگ ها از زبان انسان ها پرداخته ایم.

 

فهمیدن زبان انسان ها توسط سگ

نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است که سگ‌ها از نیمکره چپ مغز خود برای پردازش کلمات و نیمکره راست مغز خود برای تشخیص زیر و بمی صدا استفاده می‌کنند. به گفته محققان این دقیقا همان شیوه‌ای است که انسان‌ها از آن برای پردازش زبان بهره می‌گیرند. 

این بدان معنی است که آنها از لحن صدای صاحبانشان، معنای حرف آنها را متوجه می‌شوند. برای مثال زمانیکه آنها از سمت صاحبانشان تشویق می‌شوند، از طرز بیان و لحن صدای آن‌ها می‌توانند کلمات تحسین آمیز را متوجه شوند.

این مطالعه اولین پژوهشیست که به چگونگی پردازش زبان توسط سگ‌ها پرداخته‌است. محققان این پژوهش، ۱۳ سگ را آموزش دادند تا بی‌حرکت بر روی دستگاه MRI بمانند تا بتوانند در زمانیکه به صداهای ضبط شده مربیان خود گوش می‌دهند، بر عملکرد مغز آنها نظارت داشته باشند. آنها عبارت‌های مختلفی که جنبه تشویق و تحسین داشت یا ناراحت کننده و لحن تند داشت را بیان کرده بودند.

جالب است بدانید: روش های جلوگیری از پارس سگ یا چطور سگ را از پارس کردن زیاد باز داریم؟

 

سگ ها چطور متوجه لحن ما می شوند؟

محققان به بررسی قسمت‌هایی از مغز پرداختند که مسئول تمایز بین کلمات بی‌معنی و معنادار و یا لغات تحسین آمیز و مثبت و سرزنش کننده و منفی است.

تصاویر مغز این سگ ها نشان داد که آنها برای پردازش کلمات معنادار، تمایل به استفاده از نیمکره چپ مغز خود دارند. استفاده از کلمات اختراع بشر است. اما پس از انجام این پژوهش مشخص شد که استفاده از اتصالات عصبی مغز برای پردازش آنها، تنها منحصر به انسان نیست.

پیشنهاد مطالعه: سگ ها چطور احساسات و زبان بدن انسان ها را می فهمند؟

 

فرایند یادگیری زبان انسان ها در سگ

یکی از این پژوهشگران اذعان می دارد: “این مطالعه روشن می سازد که فرایند یادگیری زبان در سگ ها همانند انسان نیست و هنگامی که به سگ ها دستوراتی کلامی می دهیم تا انجام دهند، بدین معنی نیست که آنها هم دقیقا همان معنایی را از کلمات متوجه می شوند که ما انسان ها متوجه می شویم.”

بیشتر بدانید: اضطراب جدایی در سگ و روش های درمان اضطراب جدایی سگ

 

روند آزمایش فهم سگ ها از زبان چگونه بود؟

فهم سگ ها از زبان انسان ها در این آزمایش مورد تحقیق قرار گرفت. پیش از آنکه سگ های شرکت کننده در این پژوهش به درون دستگاه fMRI بروند، روزی ۱۰ دقیقه توسط صاحبین خود آموزش می دیدند که با دستورات آنها عروسک “میمون” یا عروسک “خوک” را برای صاحب خود بیاورند.

بعد از چند ماه تمرین، هر کدام از این سگ ها در دستگاه fMRI دراز کشیدند در حالیکه صاحبان آنها هم روبروی آنها ایستاده بودند. در یک سری از این تمرین ها، صاحبین این سگ ها کلمات “میمون” یا “خوک” را بیان می کردند و عروسک مربوط به هر کلمه را نیز بالا می گرفتند. در تمرینی دیگر، صاحبین سگ ها شیء دیگری – مثل یک کلاه یا یک عروسک – را به صورت اتفاقی بالا می گرفتند و کلمه ای نامفهوم ادا می کردند مثلاً “bobbu” یا “bobmick”.

وقتی سگ ها کلمات “خوک” یا “میمون” را می شنیدند در مغز آنها فعالیت چندانی اتفاق نمی افتاد. اما هنگامی که کلمات نامفهوم را می شنیدند قسمت شنیداری مغز آنها بیشتر تحریک می شد. این دقیقاً عکس اتفاقی است که برای انسان در شرایط مشابه روی می دهد. یعنی ما انسان ها وقتی کلمه های آشنایی به گوشمان می خورد اعصاب مغزمان بیشتر تحریک می گردد.

شاید مغز سگ ها هم به هنگام شنیدن این کلمات ناآشنا در حال همین کار است. یعنی سعی دارد معنایی از میان این لغات بیابد.

 

تاثیر کلمات نامفهوم برای سگ

هنگامی که سگ های مورد بررسی در این پژوهش لغات نامفهوم را می شنیدند، نیمی از آنها در بخشی از مغزشان تحریکات عصبی بیشتری رخ داد. این عمل میتواند آنالوگی از همان بخش مغز انسان باشد که تفاوت واژگانی را تشخیص می دهد.  نیمی دیگر از آنها در بخش گیجگاه چپ، آمیگدال و تالاموس فعالیت و تحریکات عصبی بیشتری داشتند. محققین بر این باورند تفاوت در جایگاههای مختلف مغز بسته به نژاد و سایز سگ متفاوت است. اما یک نکته خیلی بارز بود و آن این است که تمامی این سگ ها در تلاش برای فهمیدن ربان انسان ها بودند.

این ها به این معنی نیست که سگ ها نسبت به لغات آموخته در از صاحبشان هیچ واکنشی نداشتند. اطلاعات fMRI نشان داد که دو کلمۀ “میمون” و “خوک” دقیقاً همان نقاط مغز انسان در مغز سگ فعال می شد. این بدین معنیست که مغز سگ ها تفاوت بین این دو کلمه را نیز تشخیص می داد.

پیشنهاد مطالعه: چمن خوردن سگ؛ چرا سگ ها چمن می خورند؟

 

آیا زبان بهترین راه برای ارتباط با سگ است؟

انسان همیشه از دستورات کلامی برای ارتباط با حیوانات خانگی شان استفاده می کنند. اما این مطالعه و پژوهش بر این واقعیت تأکید دارد که زبان بهترین وسیلۀ برقراری ارتباط با سگتان نیست! بلکه راه بهتر برقراری ارتباط با یک سگ می تواند بهره گیری از نشانه های بصری و بویایی باشد.

Pichard در این باره اظهار می دارد: “شاید هر کسی که یک سگ در خانه دارد احساس کند که در این خصوص تخصص دارد. افرادی که حس می کنند می داند چگونه با سگش ارتباط برقرار کند. اما واقعاً بایستی تحقیقات بیشتر و گسترده تری در رابطه با درک و فهم سگ از دنیای پیرامونش صورت بگیرد. امیدوارم که این تحقیق گامی به سوی بهتر شدن تعاملات انسان و سگ ها باشد.”

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] پیشنهاد مطالعه: آیا سگ ها زبان انسان را می فهمند؟ […]

سوال
سوال
2 ماه قبل

سلام سوالی برام پیش اومد گربه ها هم می تونند زبان سگ ها یا حیوانات و پرندگان و … متوجه شن؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x