فروردین ۹, ۱۴۰۳
سگ در حال خوردن مدفوع خودش

چرا سگ مدفوع خودش را می خورد؟ علت مدفوع خواری سگ

علت مدفوغ خواری سگ

مدفوع خواری سگ یا کورپروفاژی به عارضه ای گفته می شود که حیوان شروع به خوردن مدفوع خود یا حیوان دیگر می کند. این عارضه در سگ ها بسیار شایع است بخصوص سگ های ماده این کار را زیاد می کنند. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی علت و دلیل مدفوع خواری سگ و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

مدفوع خواری سگ از ترس

موارد رفتاری دیگری نیز می تواند از علل مدفوع خواری در سگ باشد. مانند پاسخ حیوان به تنببه به دلیل مدفوع کردن و در واقع ترس از تنبیه. و همچنین استرس ناشی از تغییر در محیط یا شرایط زندگی آنها باشد.

سگ در حال بو کردن سبزه هاست

سگ ها به دلایل مختلف رو به خوردن مدفوع می آورند

مدفوع خواری سگ به دلایل بیماری

بسیاری از بیماری ها نیز ممکن است سگ را به مدفوع خوردن ترغیب کند. بعضی از این بیماری ها عبارتند از:

  • نارسایی در غدد برون ریز لوزالمعده
  • افزایش فعالیت غدد فوق کلیوی
  • اختلال در جذب روده ای
  • انگل های روده ای
  • دیابت
  • افزایش فعالیت تیروئید
  • کمبود مواد غذایی
  • ابتلا به بیماری گوارشی

همچنین بخوانید: دلایل حفر کردن سگ ها

مشکلات گوارشی سگ و خوردن سگ

رفتارهای تغذیه ای سگ به علت ارتباط طولانی مدت با انسانها، تغییرات بسیار زیادی یافته است. جیرۀ سگ که از پروتئین به کربوهیدرات تغییر کرده، تغییرات فیزیولوژیک متناسب کمی در دستگاه گوارش سگ صورت گرفته است.

بطوری که سگ معمولا مبتلا دچار اختلالات هضمی کربوهیدرات ها هستند. اگر سگ ها به بیماری های سوء جذب مبتلا باشند. (مثلا کمبود آمیلاز) مقداری از غذا جذب نشده و در مدفوع حضور خواهد یافت و به دلیل حضور غذا در مدفوع توجه سگ را به خود جلب می کند.

به منظور جبران تغییرات جبرۀ غذایی، سگ به طور غریزی در جستجوی آمیلاز دست نخورده ای است که احتمالا از طریق مدفوع دفع شده، بر می آید. کمبود آمیلاز معمولی ترین فاکتور مستعد کنندۀ کوپروفاژی است. اما کمبود آنزیم های پروتئولیتیک و چربی ها نیز ممکن است در این امر موثر باشند.

با ورود آمیلاز به دستگاه گوارش، کربوهیدرات ها را بدون این که عمل جذب بر روی آن صورت گیرد، هیدرولیز نموده و این آنزیم به شکل اولیه خود به داخل مدفوع دفع می شود. به منظور پیشگیری از این کمبود ها که باعث کوپروفاژیا می شوند، بدن حیوان همواره باید آمیلاز تولید کند.

با این اوصاف، تغذیه با جیره هایی که میزان زیادی کربوهیدرات دارند، ممکن است مشکلات هضمی به وجود آورده و منجر به کوپروفاژی در سگ ها یا مدفوع خوردن شود.

بیشتر بخوانید: بزرگ شدن خوش خیم پروستات در سگ ها

مدفوع خوردن سگ های ماده

سگ های ماده تا سه هفته بعد از زایمان شروع به خوردن مدفوع توله های خود می کنند. توله ها به دلیل کامل نشدن دستگاه گوارش یک سری مواد غذای مناسب را از طریق مدفوع دفع می کنند و مادر آنها به علت کمبود مواد معدنی و ویتامینی حاصل از زایمان برای جذب این مواد و همچنین برای پاکیزه نگهداشتن محیط فعالیت توله های خود به مدفوع خواری می پردازد.

شاید برایتان جالب باشد:چرا سگ ها سرشان را کج میکنند

کمبود ویتامین B و کورپروفاژی سگ

کورپروفاژی غالبا ممکن است به علت کمبود ویتامین B صورت گیرد که به طور طبیعی در روده و توسط باکتری ها ساخته می شود. در طی بیماری گوارشی ممکن است میزان برخی از ویتامین های B موجود در روده که توسط باکتری ها ساخته می شود کاهش یابد. در نتیجه میزان ویتامین B بدن کاهش می یابد و سگ با خوردن مدفوع سعی به دریافت این ویتامین ها می کند.

برخی از سگ ها به این رفتار عادت می کنند مخصوصا آن هایی که بخشی از زندگی خود را تحت شرایط نسبتا غیر بهداشت یسپری می کنند. بعضی از سگ ها به دلایلی که ذکر شد به سمت کود گاوی کشیده می شوند.

بیشتر بخوانید: کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی

روش درمان مدفوع خواری سگ

برای پیشگیری و درمان مدفوع خواری در سگ ها ابتدا باید عامل برطرف شود، و با تجویز دامپزشک کمبودهای ویتامینی و معدنی حیوان رفع شود.

همچنین صاحبان همواره سعی کنند که مدفوع حیوان را بلافاصله بعد از خروج از بدن جمع آوری کرده و محیط زندگی سگ را تمیز کنند تا فرصت خوردن آن را پیدا نشود. تجویز ویتامین B کمپلکس و منابع آمیلاز می توانند این رفتار را کنترل کنند.

همچنین می توان با افزودن انبه هندی که منبع غنی از آنزیم های پروتئولیتیک است به مقدار کمی در جیرۀ غذایی سگ قرار دهن که می تواند کراتین و تقریبا تمام پروتئین ها را هضم کند. آناناس، کدو و کدو تنبل هم دارای آنزیم های پروتئولیتیک هستند و برای درمان مدفوع خواری سگ کاربرد دارند.

شاید برایتان جالب باشد: دید سگ در تاریکی

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و با شناخت دلایل مدفوع خوردن سگ بتوانید مشکل حیوان خود را حل کنید. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x