فروردین ۹, ۱۴۰۳

مواد غذایی مضر برای سگ ها و معرفی غذاهایی که هرگز به سگ ندهید!

مواد غذایی مضر و خطرناک برای سگ

بعضی از مواد غذایی هستند که گرچه برای ما انسان ها بسیار لذیذ و لذت بخشند اما برای حیوانات خانگی و مخصوصا سگ عوارض خطرناکی را به همراه دارد. با آشنایی کامل در مورد مواد غذایی مضر برای سگ ها می توانید مراقبت حیوان خود باشید تا دچار بیماری نشود. در این مطلب از مجله پت خرید به معرفی مواد غذایی خطرناک برای سگها می پردازیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

 

پیاز و سیر دو ماده غذایی خطرناک برای سگ و گربه

سیر و پیاز حاوی یک ترکیب شیمیایی بنام تیو سولفات هستند که خوردن آن می‌تواند برای سگ و گربه خطرناک باشد. خوردن حتی مقدار کمی پیاز خام یا پخته می‌تواند سبب ایجاد نوعی کم خونی در سگ شود (hemolytic anemia). در ابتدا علائم مسمومیت که معمولاً پس از چند روز ایجاد می‌گردد شامل حالت تهوع و استفراغ است و سگ از خوردن غذا امتناع می‌کند.

به فاصله کوتاهی سگ دچار تغییر رنگ ادرار ناشی از مواد آزاد شده از گلبول‌های قرمز تخریب شده در خون می‌گردد و علائم کم خونی به صورت بی حالی و ضعف و تنگی نفس ظاهر می‌گردد. خوردن یک وعده پیاز البته به مقدار زیاد مثلاً حدود ۶۰۰ گرم و یا به دفعات متعدد مثلاً ۱۵۰ گرم در هر وعده غذایی در یک سگ حدوداً ۱۰ کیلو گرمی می‌تواند سبب مسمومیت شدید گردد.

 

مسمومیت با شکلات

شکلات حاوی ماده‌ای بنام تئو برومین است که بدلیل عدم توانایی بدن سگ در متابولیزه کردن و دفع آن (بر خلاف بدن انسان) می‌تواند سبب مسمومیت شود. علائم مسمومیت حدود چند ساعت بعد از خوردن کاکائو و یا شکلات البته بسته به مقدار آن و نیز جثه سگ، ایجاد می‌گردد.

طیف اثرات سمی تئو برومین از ایجاد علایم یک مسمومیت گوارشی ساده یعنی استفراغ و اسهال تا سر دیگر طیف یعنی مرگ کشیده شده است. خطرناک‌ترین اثر این ماده ناشی از تاثیرات قلبی آن به صورت افزایش ضربان قلب و ایجاد نا منظمی در ریتم قلب است که متعاقب فعالیت بیش از حد سگ می‌تواند سبب ایست قلبی و مرگ شود. تشنج، خونریزی داخلی، اسهال، استفراغ و افزایش غیر طبیعی ادرار و تحریک پذیری سگ از دیگر علائم مسمومیت با این ماده است. لازم به ذکر است خوردن حدود ۷۰ گرم شکلات برای یک سگ ۱۰ کیلوگرمی می‌تواند ایجاد مسمومیت کرده و حتی مرگبار باشد!

حتما بخوانید: مسمومیت شکلات در سگ ؛ اگر سگ شکلات خورد چه کار کنیم؟

 

غذاهایی که نباید به سگ‌مان بدهیم

به غیر از مواردی که گفته شد، بهتر است این مواد غذایی را نیز به سگ ندهیم زیرا برای حیوان مضر هستند:

قارچ، پیاز خام، ادویه‌جات تند، سفیده تخم‌مرغ به صورت خام، شیر حاوی لاکتوز، سویا به تنهایی، سیر، شکلات، تخمه آفتاب گردان، تن‌ماهی، نان به مقدار زیاد، جگر مرغ و احشای مرغ، سیب زمینی خام، هر گونه استخوان مرغ، استخوان ماهی، استخوان کله و پای مرغ، استخوان‌های ریز مرغ، ماهی با استخوان حتی استخوان خیلی ریز، تخم مرغ خام، جگر و شش گاو و گوسفند، هر گونه گوشت قرمز به صورت خام

پیشنهاد مطالعه: تغذیه سگ با ماهی ؛ آیا سگها می توانند ماهی بخورند؟

 

 این گیاهان را به سگ ندهید

کمتر پیش می آید که سگ این گیاهان که برایش مضر هستند را استفاده کند. ولی اگر زمانی این گیاهان در دسترس سگ بود، مراقبت باشید که حیوان آنها را نبلعد:

تنباکو، تنباکوی وحشی، سوسن وحشی، گل شیپوری پیچی و وحشی، گل نرگس، دانه سیب، هسته هلو، مارچوبه، آزالیه، شاه بلوط هندی، کاج بوداییف، گیاه همیشه سبز، نارنگی کلماتیس، کرچک هندی، سرخس نخلی، پنجه مریم، نرگس زرد، پامچال فرنگی، خون‌سیاوشان، سوسن سفید ، سرخس نخلی، پنجه مریم، نرگس زرد، پامچال فرنگی، گیاه اوکالیپتوس، گل انگشت دانه، شمعدانی، گل شیپور پیچک آمریکایی، زنبق رشتی، گیلاس اورشلیم، نهال گوجه فرنگی، زنبق، درخت مو مناطق گرمسیری، پیچک، درخت نخل ساک و پامچال، زهر الزبیع، گل صد تومانی، گل شیپوری پیچی، بلوط، بنتقنسول، سرخس، انجیر هندی، هلوی پوسیده، زنبق، پیاز، خرزهره، انجیر هندی، نرگس، دارواش، کرچک هندی، درخت نان.

پیشنهاد مطالعه: ۴ راه برای جلوگیری از یبوست در سگ‌ها

 

انگور و کشمش

اگرچه انگور و کشمش برای انسان ها کاملا سالم و مفید هستند اما در سگ ها فرق می کنند. دامپزشکان هنوز به طور قطعی نتوانسته اند دلیل واکنش شدید سگ به این مواد غذایی را پیدا کنند.واکنش در سگ ها شامل استفراغ شدید که تا ساعت ها بعد از خوردن ادامه میابد، خواب آلودگی و بی حال در پی استفراغ و درد در ناحیه شکم. اگر عوارض به اینجا ختم نشوند می تواند باعث نارسایی کلیه و در نهایت مرگ سگ شود.

 

پیاز

در صورت خورده شدن پیاز به هر صورتی برای سگ ها بسیار مضر و خطرناک هستند. پیاز حاوی sulfoxides و disulfides هست که خطرناک هستند و باعث کم خونی می شوند. کم خونی عبارت است از زمانی که به مقدار کافی در خون گلبول های قرمز (که حامل گازهای تنفسی هستند) وجود نداشته باشند. کم خونی بعد از مصرف پیاز رخ می دهد چون پیاز باعث پارگی این گلبول ها می شود. در بسیاری از غذاهای انسان پیاز، پودر پیاز و یا پیاز خشک شده وجود دارد پس بهتر است قبل از دادن غذاهای انسانی از نبود پیاز در غذا اطمینان حاصل کنیم.

 

شکلات

خوردن شکلات برای سگها مسائلی را به همراه دارند. سگهایی که شکلات می خورند اسهال و استفراغ و افزایش ضربان قلب را تجربه خواهند کرد. این مشکلات احتمالا به خاطر وجود کافئین و تئوبرومین یا تئوفیلین هست که در شکلاتها وجود دارند. از دیگر عوارض خوردن شکلات تکان های شدید، بیش فعالی سگ و حتی تشنج و اغما می تواند باشد.

 

مغز ها و آجیل

سستی و بی حالی، استفراغ و ضعف ماهیچه ای جزو شایع ترین عوارض خوردن مغزها و آجیل در سگ هاست. مرتبط با مقدار آجیل خورده شده توسط سگ، علایم می توانند تا ۱۲ ساعت بعد از خورده شدن پدیدار شوند.

حتما بخوانید: معرفی انواع مواد غذایی مورد نیاز سگ‌ها

 

عوارض مواد خوراکی مضر برای سگ ها

می‌دانید خوردن چه چیزها‌یی می‌تواند برای سگ ایجاد بیماری کند و حتی سمی نیز باشد!؟ خوب برای نمونه تعدادی از آنها را ذکر می‌کنم:

  • پیاز: سبب ناراحتی گوارشی و نوعی کم خونی می‌شود.
  • دانه سیب: سمی
  • قارچ: سمی
  •  زردآلو: حالت تهوع، دل درد و اسهال
  •  بادام: حالت تهوع، دل درد و اسهال
  • میوه بلوط: سمی
  • شکلات: حالت تهوع، دل درد، اسهال و افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس و حتی ایست قلبی
پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x