فروردین ۹, ۱۴۰۳
تصویر بال باز شده طوطی

نحوه کوتاه کردن بال های طوطی و پرنده های مختلف

چرا باید بال پرنده را کوتاه کنیم؟

بسیاری از مردم بال پرندگان خود را کوتاه میکنند تا مطمئن شوند آنها فرار نمی کنند و از سوی دیگر بتوانند پرنده را آسانتر رام و دستی بکنند. پیرایش و کوتاه کردن بال طوطی و پرندگان مختلف می تواند مانع پرواز بسیاری از آنها به سمت پنجره ها، آینه ها، توالت ها، ماهی تابه و بخصوص گیاه کاکتوس شود و کمک بسزایی برای نجات آنها می کند. در این مقاله از مجله پت خرید به روش کوتاه کردن بال پرنده های مختلف خواهیم پرداخت. این روش برای پرنده های بزرگتر مثل طوطی تا پرنده های کوچکتر مثل قناری کاربرد دارد.

 

نحوه کوتاه کردن بال طوطی و پرندگان مختلف

اگر شما قصد گرفتن بال پرنده خود را دارید، این کار را می توانید خودتان انجام دهید یا این که به دامپزشک بسپارید. کوتاه کردن بال پرنده ها کاری بسیار ساده است. اگر می خواهید این کار را خودتان انجام دهید باید قبل از آن چند بار روش انجام آن را از افراد حرفه ای یاد گرفته باشید.

بسیاری از صاحبان طوطی نیز این کار را انجام نمی دهد تا پرنده بتواند مدتی را به پرواز بپردازد. این کار نیز به نوعی به نفع روان پرنده است. برخی از مردم نیز معتقدند بهتر است به پرنده ی خود اجازه دهند در هر جایی حتی بیرون از خانه پرواز کند. اما این کار به برای صاحب پرنده به هیچ وجهی توصیه نمی شود.

 

لوازم مورد نیاز برای کوتاه کردن بال

چیزهایی که شما برای کوتاه کردن و چیدن بال پرنده تان نیاز دارید به این شرح است:

  • یک قیچی کوچک
  • یک حوله ی سبک وزن
  • شخص دیگری که وظیفه نگه داشتن پرنده را بر عهده بگیرد هستند.

پیشنهاد مطالعه: شکستگی بال پرندگان؛ از کجا بفهمیم بال پرنده شکسته است؟

 

روش کوتاه کردن بال پرنده

در زمان کوتاه کردن بال پرنده، شخص دیگر باید حوله را بر پشت پرنده قرار دهد و پرنده را با آن محکم و به آرامی نگه دارد. البته نباید فشار تا حدی باشد که باعث بستگی کیسه های هوا و خفگی پرنده شود. بهتر است پرنده به پشت خوابانده شود.

مطمئن شوید که همه پرهای اصلی برش خورده اند. پرهای اصلی بال، بزرگترین پرهای آن هستند که به راحتی قابل تشخیص اند. هرگز پرهای دیگر و ثانویه را کوتاه نکنید زیرا به بدن نزدیک هستند و ممکن است باعث ایجاد زخم شوند.

اصلاح پرهای هر دو بال باید دقیقا به یک طول و اندازه باشد تا مشکلی برای تعادل پرنده بوجود نیاید. بال ها را به آرامی با دست خود باز کنید. قبل از شروع بریدن به پرها نگاه کنید تا در حال رشد نباشند. پرهای خونی معمولا در قسمت پایینی خود متورم و به رنگ بنفش هستند. این پرها دارای مخزن خون در خود هستند. اگر برش داده شوند، خونریزی فراوانی خواهند کرد.

پیشنهاد مطالعه: کمکهای اولیه برای پرندگان آسیب دیده

 

اگر بال پرنده خونریزی کرد چه کنیم؟

خون ریزی معمولا به خودی خود متوقف می شود. اما اگر متوقف نشد با فشار دادن قسمت زخمی شده یا استفاده از آرد ذرت می توانید آن را متوقف کنید. بعد از توقف خونریزی به سرعت قسمت سفت و پایینی پر را از بدن جدا کنید. اگر این کار انجام نشود، پر دوباره خونریزی می کند.

اگر  نمیتوانید پر را از بدن جدا کنید، این کار را به دامپزشک بسپارید. زمانی که خودتان این کار را انجام می دهید، می توانید با استفاده از انبردست یا قیچی به آرامی قسمت پایه ی پر را جدا کنید. در این صورت، پوست پرنده نیز پاره نمی شود. جدا کردن آن باید به سرعت و در یک لحظه انجام بگیرد. پس از این، خونریزی متوقف خواهد شد.

پت خرید را دنبال کنید :‌
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x