فروردین ۹, ۱۴۰۳

مشکلات معمول موی گربه ؛ چرا موهای گربه می ریزد؟

موهای گربه ها در طول عمر آنها دچار تغییرات و مشکلات زیادی می‌شوند که شایع ترین آنها ریزش مو است. البته مشکلات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است گربه ها به آن دچار شوند. گاهی این مشکلات روی روحیه گربه تاثیر گذاشته باعث افسردگی او می شود. تغییر رنگ موی گربه و سفید شدن مو، ریختن موها، گوریدگی و گره خوردن و… از جمله اتفاق هایی است که ممکن است گربه ها به آن دچار شوند. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی مشکلاتی که برای موهای گربه ها وجود دارند خواهیم پرداخت.

 

ریزش مو گربه ها و دلیل آن

ریزش موی فصلی گربه ها کاملا عادی است و یک حالت طبیعی برای تغییر موهاست. خیلی از گربه ها دچار ریزش موی فصلی هستند که جای نگرانی ندارد. ولی اگر گربه شما خارج از دوره های مو ریزی، ریزش مو دارد حتما دچار مشکلی است. با این تفاصیر مشکلات موی گربه و مخصوصا ریزش مو سه حالت دارد:

  1. ریزش موی فصلی که دو بار در سال صورت می‌گیرد
  2. ریزش‌های عادی و روزانه
  3. ریزش غیر طبیعی گربه

دلایل ریزش موی غیرعادی گربه ها

اگر گربه شما به صورت غیرعادی دچار ریزش مو است، باید دلیل آن را پیدا کنید. گاهی ریزش موهای غیر عادی گربه نشانه ای از بیماری و مشکلات دیگر است. به همین دلیل باید سریعتر مشکل را شناسایی و آن را برطرف کنید. دلایل ریزش موی غیزعادی گربه ها به این شرح است:

  • آلرژی غذایی یا دارویی که روی موهای گربه اثر می گذارند.
  • گاز گرفته شدن توسط کک ها که به پوست و موی گربه آسیب می زند.
  • دچار شدن انگل هایی که باعث ریزش مو گربه می شوند.
  • اضطراب و استرس زیاد که منجر به ریزش مو می شود.
  • افسردگی و تنهایی گربه
  • پر کاری تیروئید
  • بیماری های خود ایمنی گربه و تاثیر روی ریزش موها
  • عفونت های باکتریایی
  • شیمی درمانی که برای گربه ها مبتلا به سرطان منجر به ریزش مو می شود.
  • جوش ها یا مشکلات پوستی

در این مورد بیشتر بخوانید: ۷ تا از عوامل اصلی ریزش مو در گربه

 

موهای بد حالت گربه

موهای بد حالت یکی از مشکلات رایج مربوط به موی گربه هاست. اگر گربه از مواد غذایی لازم برای بدنش بهره مند نشود، دارای موهای بد حالتی خواهد شد. ممکن است حتی ماده سمی در بدن گربه بوده یا گربه دچار بیماری باشد. اگر موهای گربه بسیار خشک هستند این نشان دهنده این است که گربه به شامپوی خودش حساسیت دارد.

 

 موهای چرب گربه

گاهی با لمس گربه خود احساس می‌کنید دستتان بیش از حد چرب شده است. البته گربه هایی که از آب فراری هستند ممکن است دچار این اتفاق شوند ولی اگر با حمام کردن گربه باز هم می بینید که موهایش بیش از حد چرب است باید نگران شوید. موهای چرب در گربه نشان دهنده مشکلات هورمونی است. به عنوان مثال اگر گربه غده تیروئید پر کاری داشته باشد، موهایش چرب خواهند شد. حتی این چربی ممکن است روی افزایش ریزش موهای او نیز اثر بگذارد

 

 موهای گوریده و گره خورده

گوریدگی، نمدی شدن و یا گره خوردن موها معمولا در گربه های مو بلند وجود دارد. اگر شما گربه را مرتبا برس بزنید، این مشکل برایش پیش نخواهد آمد. اگر گره خوردگی ها ساده است می‌تواند از یک برس مخصوص ضد گره خوردگی استفاده کنید. چنانچه گره خوردگی ها شدید است باید گربه خود را پیش یک آرایشگر ماهر ببرید.

گاهی گره خوردگی موهای گربه شکل نمدی و سفت پیدا می کند که به راحتی باز نمی شود. این اتفاق ممکن است برای گربه دردآور باشد. به همین دلیل باید مراقبت گره خوردن موهای گربه خود باشید.

در این مورد بیشتر بخوانید: شانه زدن موی گربه ؛ چگونه موهای گربه خود را برس بکشیم؟

 

تغییر رنگ در موهای گربه

تغییر رنگ موهای گربه ممکن است نشانه مشکلات هورمونی، آلرژی های غذایی یا وجود انگل ها باشد. زیرا این‌ها باعث می‌شود گربه بیشتر خود را لیس بزند و بزاق گربه باعث تغییر رنگ موها به رنگ های نارنجی یا قرمز می‌شود.

همچنینی عوامل دیگری همچون نور خورشید، تغذیه، استرس، افزایش سن و حتی نژاد، روی تغییر رنگ گربه ها اثر دارد. گاهی گربه های تیره موهای سفید و خاکستری پیدا می کنند. گاهی نیز موهای روشن  به قرمز و نارنجی تغییر می کنند.

شاید برایتن جالب باشد بدانید: میو میوی گربه ها؛ ۶ دلیل اصلی میو میو کردن گربه

 

سخن پایانی

امیداریم این مطلب در مورد مشکلات رایج موی گربه ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه تغییر در رنگ، ظاهر و حتی جنس موی گربه خود مشاهده کردید، بهترین کار این است که حتما با یک دامپزشک مشورت کنید. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازی
نازی
3 سال قبل

سلام
گربه من مشکی بود الان کامل داره رنگش خاکستری میشه علتش چی میتونه باشه

trackback

[…] پیشنهاد مطالعه: مشکلات معمول موی گربه ؛ چرا موهای گربه می‌ریزد؟ […]

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x