فروردین ۹, ۱۴۰۳
تصویر سگ در حال خوردن گلابی

آیا خوردن گلابی برای سگ مفید است؟

گلابی برای حیوان های خانگی خوب است؟

بسیاری از افراد می‌پرسند آیا گلابی برای سگ من خوب است؟ در ابتدا باید بگوییم که حیوان‌های خانگی طعم گلابی را دوست دارند و خوردن گلابی برای سگ بی‌ضرر است. گلابی به عنوان یکی از میوه‌های محبوب در بین انسان‌ها شناخته شده است. اما آیا می‌دانستید که گلابی همچنین برای سگ‌ها نیز می‌تواند مفید باشد؟ گلابی‌های نرم و شیرین می‌تواند یک تشویقی خوب برای سگ‌ها باشد.

استفاده از این میوه به عنوان تشویقی حتی از تشویقی‌های سگ تجاری در زمان آموزش نیز بهتر است. بی‌دلیل نیست که هومر نویسندۀ سفرنامۀ اودسیه به این میوه لقب (هدیه خدایان) داده است. زیرا گلابی دارای مواد مغذی بسیاری مانند فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است و یک میان وعدۀ بسیار سالم و خوشمزه برای سگ‌ها است.

فواید گلابی برای سگ ها

گلابی به طور طبیعی سرشار از ویتامین C و K و همچنین دارای مواد مغذی مانند مس است. دانشمندان از این میوه به عنوان یک آنتی اکسیدان برای محافظت از سلول‌های بدن سگ در مقابل آسیب‌های رادیکال‌های آزاد یاد می‌کنند.

گلابی می‌تواند تنها ۱۱% از جیرۀ غذای روزانۀ سگ را تشکیل دهد. (یک پنجم یک گلابی متوسط در روز) مصرف آن باعث دریافت ویتامین C و ۹٫۵% مس می‌شود که بیشتر از آن توصیه نمی‌شود. گلابی از هر مواد غذایی دیگر کالری بیشتری دارد. اما می‌دانیم که گلابی غذای سگ نیست و نباید بیشتر از یک یا دو تکۀ کوچک در روز از آن به سگ داده شود.

جالب است بدانید: ۴ راه برای جلوگیری از یبوست در سگ‌ها

فیبر گلابی و تاثیر آن برای سلامتی حیوان خانگی

گلابی یکی از منابع غنی فیبر است، فیبر گلابی برای حفظ سلامت قلب سگ مناسب است. مطالعات نشان داده است که فیبر می تواند سطح کلسترول های بد را که به صفرای نمکی متصل هستند کاهش داده و از کلسترول جدا سازد و از بدن دفع نماید. خوردن گلابی در حیوان‌های خانگی باعث میشود خطر سکتۀ مغزی تا ۵۰% کاهش یابد.

همچنین گفته شده است که خوردن گلابی بدن را در مقابل انواع سرطان‌ها حفظ می‌کند. از آنجا که گلابی دارای فیبر بالایی است و شاخص گلیسمی پایینی دارد به یک میان وعدۀ علمی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت بدل گردیده.

شریان خون به آرامی هیدارت کربن گلابی (۲۶ گرم در هر گلابی)، را جذب می کند و از افزایش قند خون جلوگیری کرده و به کنترل میزان سطح قند خون کمک می کند. قند سبک گلابی نیز می تواند دندانهای شیری را سالم تر از قند موجود در میوه‌های دیگر نگهداری کند.

همچنین بخوانید: آیا خوردن یخ توسط سگ برای او مضر است؟

آیا سگ ها به گلابی حساسیت دارند؟

اگرچه مطالعات کمی در مورد خواص گلابی انجام شده است اما به طور کلی پزشکان آن را یک میوۀ هیپو آلرژیک (hypoallergenic) می شناسند. زیرا گلابی نسبت به میوه۲های دیگر واکنش آلرژیک کمتری نشان داده است. به همین علت به عنوان میوه‌ای امن شناخته شده است. گلابی اغلب یکی از اولین میوه هایی است که خوردن آن برای نوزادان انسان تجویز می شود.

لازم است بدانید: غذای خشک یا کنسرو سگ؟ کدام برای سگ من بهتر است؟

نحوه استفاده از گلابی برای سگ

شما همیشه می‌توانید گلابی را به عنوان یک میان وعدۀ غذایی در تغذیۀ روزانۀ سگ قرار دهید. اما حفظ تعادل در میزان مصرف آن را حفظ کنید. بیاد داشته باشید مصرف بالای گلابی به علت فیبر بالا می تواند باعث اسهال حیوان خانگی شود.

درست مانند بسیاری از میوه‌های دیگر ساقه و دانۀ گلابی باید حتما جدا شود. چون این قسمت‌ها دارای سم سیانید است که می‌تواند برای سگ‌های کوچک کشنده باشد. همچنین بلعیدن ساقۀ آن می‌تواند باعث انسداد روده و مشکلات دستگاه گوارش گردد.

اگر میوه در رژیم غذایی سگ شما وجود ندارد بهتر است مطلب فواید میوه برای سگ‌ها را حتما مطالعه کنید.

بهتر است برای تغذیه حیوان خانگی از گلابی های نرم و رسیده که شیرین هستند استفاده شود. اگر پوست گلابی ضخیم است مثل گلابی جنگلی، بهتر است پوست آن گرفته شود. زیرا ممکن است سگ خوردن آنها را دوست نداشته باشد. همیشه گلابی را با آب گرم بشویید تا هیچ مواد شیمیایی و سمی روی آن نماند. بعد از جدا کردن ساقه و دانه‌ها به صورت خرد شده و در تکه‌های کوچک در اختیار سگ قرار دهید.

همچنین بخوانید: پرتقال برای سگ

 

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x