فروردین ۹, ۱۴۰۳
توله سگ در حال بازی کردن در پارک

اجتماعی شدن توله سگ و روش هایی که برای این کار باید بدانید

اجتماعی کردن توله سگ یعنی چه؟

اجتماعی شدن توله سگ یک فرآیند یادگیری است. از طریق این اتفاق توله سگ ها عادت می کنند که در نزدیکی افراد مختلف، حیوانات و محیط‌های مختلف قرار گیرند. یادتان باشد اجتماعی کردن مناسب  توله سگ می تواند به پیشگیری از ایجاد برخی مشکلات رفتاری در آینده و ایجاد یک پیوند بهتر بین حیوان خانگی و خانواده منتهی می شود.

وقتی مواجه شدن توله سگ با افراد جدید، حیوانات خانگی دیگر و یا محیط‌های ناآشنا، همراه با تشویق و تشویقی باشد، توله سگ یک تجربه مثبت را با هر محرک جدید مرتبط می کند. در این مقاله به روش های کاربردی برای اجتماعی کردن سگ ها خواهیم پرداخت که بهتر است آنها را از تولگی انجام دهید. البته این روش ها برای سگ های بالغ و بزرگ نیز کاربرد دارد. پس با ما همراه باشید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: تغذیه توله سگ و بچه گربه؛ بایدها و نبایدها در این مورد

 

زمان مناسب برای اجتماعی کردن توله سگ ها

توله سگ خود را تا زمانیکه به طور مناسب واکسینه نشده باشد در کنار سگ های دیگر قرار ندهید. برای تعیین زمانی که توله سگ تان آماده‌ی روبرویی با سگ‌های دیگر می شود، با دامپزشک خود مشورت کنید.

اجتماعی شدن توله سگ فرآیند یادگیری است که باید قبل از اینکه آنها بتوانند ترس از اشخاص، حیوانات و محیط دید را تجربه و در خود نهادینه کنند انجام شود.

زمان حیاتی برای اجتماعی شدن توله سگ در طول ۳ تا ۴ ماه اول زندگی آن‌هاست.

 

چرا اجتماعی شدن توله سگ مهم است؟

متاسفانه، مشکلات رفتاری همچنان علت اصلی رها کردن یا تحویل حیوانات خانگی به پناهگاه حیوانات است. اجتماعی سازی مناسب، باعث می شود تا توله سگ ها تغییرات در محیطشان را بیشتر تحمل کنند و به پیشگیری از مشکلات رفتاری رایج در آینده کمک می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: اصول تغذیه و نگهداری توله سگ های زیر ۱ ماه

 

چگونه می‌توان به اجتماعی شدن توله سگ خود کمک کرد؟

هدف اجتماعی کردن این است که توله سگ خود را در نزدیکی افراد مختلف، حیوانات، محیط ها و محرک‌ها (در حالتی که ایمنی توله سگ به خطر نیفتد) قرار دهید بدون آنکه لازم باشد محدودیتی برای او در نظر بگیرید یا محرومش کنید.

 

مرحله اول

اجتماعی شدن توله سگ خود را با لمس او توسط خود شروع کنید. هر زمان که مقدور بود پا، گوش، دهان و بدن توله سگ خود را کنترل کنید. توله سگ شما با لمس شدن تمام قسمت های بدنش توسط شما احساس راحتی ‌کند.  با این کار کوتاه کردن ناخن ها، مسواک زدن دندان ها، تمیز کردن گوش ها و دادن داروها راحت تر می‌شود.

 

مرحله دوم

در مرحله‌ی بعد، توله سگ خود را به افراد با سنین، جنسیت ها، ارتفاعات و نژادهای مختلف آشنا کنید. اگر توله سگ تان تحمل می کند، اجازه دهید تا دیگران پنجه‌ها، گوش‌ها، دهان و بدن او را لمس کنند. این کار کمک خواهد کرد تا توله سگ شما راحت تر با لمس کردن یا در آغوش گرفتن توسط دیگران در دامپزشکی و یا هنگام اصلاح کنار بیاید.

 

مرحله سوم

راحت بودن در اطراف حیوانات دیگر نیز برای توله سگ شما مهم است. اما به طور کلی بردن سگ به مکان های عمومی و پارک هایی که سگ ها در آنجا حضور دارند تا زمان واکسینه شدن مناسب توصیه نمی‌شود و خطرناک است.

قرار گرفتن در معرض یک بیماری عفونی مانند پاروو ویروس، زمانیکه سیستم ایمنی بدن سگ شما هنوز در حال تکامل و گسترش است، می‌تواند نتایج ناگواری به همراه داشته باشد.

جالب است بدانید: چگونه سطح انرژی سگ ها را تشخیص دهیم؟

 

مرحله چهارم

دوران تولگی نیز یک زمان عالی برای آشنا کردن توله سگ با تمام محیط‌ها و صداهای دنیای خود است. از سوار شدن در ماشین تا بودن در کنار جارو برقی!

هنگامی که توله سگ شما به درستی واکسینه شده است خیالتان راحت تر خواهد بود. می توانید توله سگ خود را به مکان هایی نظیر پارک، مراکز نگهداری یا به محل اصلاح موهایش ببرید تا او را با مناظر، صداها و بوی های مختلف آشنا کنید.

هر بار که حیوان خانگی خود را به یک محرک جدید معرفی می کنید، مطمئن شوید که خاطره مثبتی را برایش نهادینه می‌کنید. این تقویت مثبت می‌تواند در قالب تحسین، نوازش یا دادن تشویقی سگ باشد. به طوری که توله سگ شما بتواند یک تجربه مثبت با افراد، حیوانات خانگی و محیط های جدید را به هم ارتباط دهد.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x