فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
کنترل حالت تهاجمی گربه

حالت تهاجمی گربه ها در زمان آوردن گربه جدید و راه های مقابله

یکی از علل اصلی بروز حالت تهاجمی گربه ها ورود گربه جدید به محل قلمرو یا زندگی او می باشد. در صورتی که ورود گربه جدید با برنامه ریزی قبلی باشد می توان تا حدود زیادی از بروز مشکلات و حالت تهاجمی گربه جلوگیری کرد. اکثرا گربه های بازیگوش و حساس حالت تهاجمی دارند و در تماس با افراد شاهد بروز برخی از مشکلات رفتاری خواهیم بود.

در این مقاله از مجله پت خرید به بررسی دلیل های تهاجمی شدن گربه ها و راه های مقابله با آن خواهیم پرداخت.

 

حالات تهاجمی گربه و مقابله با آن

در صورت بروز حالات تهاجمی بی برنامه و ناگهانی گربه حتما با دکتر دامپزشک مشورت کنید. چون در برخی از موارد به واسطه درد های شکمی یا برخی از بیماری های مفاصل، رفتار گربه حتی نسبت به شما نیز تغییر خواهد کرد. ولی شما قادر به تشخیص علت این تغییر رفتار نخواهید بود.

برخی از گربه ها قبلا به گونه ای تربیت شده اند که با نوازش کردن آشنا نیستند و در این حالت نوازش کردن شما سبب بروز حالات تهاجمی خواهد شد. بهتر است با صبر و شکیبایی گربه شما کم کم به نوازش کردن عادت کند. در مورد گربه های خیلی فعال و بازیگوش بهتر است که اسباب بازی آن ها را افزایش داد. خوب است که گربه را بیشتر به بازی گرفت تا ضمن سرگرم شدن حالات تهاجمی آن ها کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم نگهداری از گربه؛ نکاتی که در پرورش گربه باید به آنها توجه کرد

 

توجه به گربه در زمان حمل و نقل

گاهی در حین حمل و نقل گربه دچار حالات تهاجمی می شود. لازم است سعی شود باکس حمل گربه راحت و دارای ضریب اطمینان بالا باشد و علاوه بر آن تهویه هوا داشته باشد. گربه ها محل سکونت خود را خیلی دوست دارند و به آن عادت می کنند. در صورت تغییر محیط در زمان مسافرت بروز حالت تهاجمی افزایش خواهد یافت که موقتی بوده و پس از برگشت به محل نگهداری قبلی کاهش خواهد یافت. پس از مراجعت از مسافرت یا اتمام حمل و نقل درب قفس را باز کرده ولی گربه را برای خروج آزاد بگذارید تا با میل خود خارج شود.

بیشتر بخوانید: راه هایی برای جلوگیری از آسیب زدن گربه به وسایل خانه

 

ورود یک گربه جدید به منزل

در برخی از موارد بروز حالت تهاجمی گربه نسبت به شما به علت ورود گربه دیگر به منزل است. در این موارد صبر و شکیبایی داشته باشید و از نگاه کردن به گربه قدیمی در زمان بروز حالات تهاجمی خودداری نمایید و خود را بی توجه نشان دهید. برای کنترل خشونت گربه در زمان ورود گربه جدید این مراحل را دنبال کنید:

  1. باید مراحل آشنایی گربه قدیمی و جدید با یکدیگر به صورت مرحله ای و کم کم و حدود ۲-۳ هفته انجام شود.
  2. لازم است گربه جدید در یک اتاق در بسته نگهداری و مراقبت شده تا گربه قدیمی فقط بوی آن را حس کند.
  3. پس از گذشت مدت زمان لازم می توان اجازه ملاقات دو گربه را در یک اتاق داد. البته در حالی که با فاصله از یکدیگر قرار دارند و توسط قلاده قابل کنترل هستند. بهتر است در این زمان فاصله گربه ها از یکدیگر حدود ۲- ۳ متر باشد و توسط شما و فرد دیگر در آغوش گرفته شوند و نتوانند به یکدیگر حمله کنند. می توان این برنامه را به مدت ۱۰ – ۱۵ دقیقه و ۲ بار در روز انجام داد و در هر مرحله فاصله ها را نزدیک تر کرد.
  4. پس از عادت کردن دو گربه به یکدیگر و کاهش احتمال بروز حالات تهاجمی می توان قلاده گربه را باز نمود تا دو گربه در کنار یکدیگر قرار گیرند. ولی باید در این حالت نیز رعایت احتیاط و حمله های از قبل پیش بینی نشده را نیز کرد.
  5. باید توجه داشت که راه فرار و گریز برای هر یک از گربه ها وجود داشته باشد تا در صورت نزاع با یکدیگر بتوانند فرار کنند.
  6. در اکثر موارد برای جلوگیری از بروز استرس و مشکلات رفتاری و روانی سعی کنید به گربه قدیمی بیشتر توجه کنید.

بیشتر بخوانید: اضافه وزن گربه ها و روش های موثر برای کاهش وزن گربه

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد رفتارهای گربه های تهاجمی و روش کنترل کردن آنها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x