فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ افسرده با صورت در هم کشیده و غمگین دراز کشیده روی زمین

علائم افسردگی سگها و روش های درمان افسردگی سگ

ممکن است کلمه افسردگی برای سگها کمی مسخره به نظر برسد ولی اصلا اینطور نیست. به صورت علمی ثابت شده است که سگها دارای عقل و احساسات هستند و وقتی به احساسات آنها بی توجهی میشود یا در زندگی آنها تغییری منفی صورت میگیرد دچار افسردگی میشوند. افسردگی سگ ها دلایل مختلفی دارد که نیاز به تشخیص و درمان دارد. در این مثاله از پت شاپ پت خرید به معرفی افسردگی در سگ ها و راه های درمان کردن سگ های افسرده خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

علت افسردگی در سگ ها

سگها موجودات مستقلی نیستند و برای غذا، محبت، سرپناه و راحتی روی انسانها حساب میکنند. سگ های امروزه بر خلاف نیاکان وحشی خود کاملا به انسانها و زندگی با آنها وابسته هستند و صاحب خود را بیش از هر کس در جهان دوست دارند. به همین دلیل سگها در مواقع مختلف افسرده می شوند و احساس تنهایی می کنند.

شایع ترین دلیل افسردگی در سگها تغییر صاحب آنهاست. سگ ها در خانه صاحب خود احساس راحتی کرده و آنجا را خانه خود حساب میکنند. اگر پس از مدتی صاحبشان آنها را به فرد دیگری واگذار کند سگ احساس از دست دادن خانواده و سپس افسردگی خواهد کرد.

افسردگی در سگها به دلیل تغییر خانه نیز رخ میدهد. گاهی پیش می آید که صاحب سگ خانه خود را تغییر میدهد و میبیند که سگش افسرده شده است. دلیل این حالت این است که سگ از مکانی که فکر میکرده خانه و قلمرو اش است بیرون برده شده و به مکان دیگر رفته است.

مرگ یکی از اعضای خانواده یا صاحب سگ نیز موجب افسردگی شدید در سگ میشود. همانطور که گفته شد سگ صاحبش را از هر فردی بیشتر دوست دارد و به دلیل اینکه متوجه پدیده مرگ نمیشود احساس میکند صاحبش او را رها کرده و غمگین و افسرده میشود. بنابر نکاتی که گفته شد عمده دلایل و علت های افسردگی سگ ها به شرح زیر است:

  • بیماری جسمی
  • بیماری احساسی و روحی
  • تغییرات محیطی و تغییر آب و هوا
  • ترس و استرس سگ
  • تغییر صاحب و به دست آوردن صاحب جدید
  • دل‌زدگی و ناامیدی
  • آموزش‌های نامناسب

آیا در این مورد اطلاعات دارید؟ فواید میوه برای سگ ها ؛ چرا باید میوه را در جیره غذایی سگ‌تان قرار دهید!

 

علائم و نشانه های افسردگی در سگ ها

سگ‌ها منظور خود را با زبان بدن و عادت‌های روزمره به صاحبان خود نشان می‌دهند. به همین دلیل وقتی افسرده می‌شوند به راحتی می‌توان از حالت چهره و رفتارهایشان افسرده بودن را تشخیص داد.

آن‌ها اغلب بی‌حال و گوشه‌گیر می‌شوند. اشتهای آن‌ها بسیار کم می‌شود و برخی از آن‌ها حتی غذا هم نمی‌خورند. فقط شاید مقدار کمی آب بنوشند و به‌شدت ضعیف و ناتوان می‌شوند و وزن آن‌ها بسیار کم می‌شود. برخی سگ‌ها فقط به درو پنجره و منظره‌ها نگاه می‌کنند و زندگی یکنواختی خواهند داشت.

از دست دادن ذوق برای انجام دادن کار های معمول، کاهش اشتها، کاهش وزن، خوابیدن بیش از حد معمول  از علت های شایع افسردگی در سگ هاست اما در ادامه به دلایل بیشتر و توضیح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

 

بی‌ذوق بودن نسبت به گذشته

سگ‌های چموش و بازیگوش که همیشه در حال بازی و تحرک بوده‌اند بعد از افسردگی، دیگر علاقه به بازی ندارند. همیشه در حال خواب و استراحت هستند و از بازی کردن و یا پیاده‌روی لذت نمی‌برند.
سگ‌های افسرده به دلایل مختلفی کم‌کم سلامت جسمی خود را نیز از دست می‌دهند. بهتر است با تشخیص به‌موقع علت آن از بیماری‌های بعدی سگ خود جلوگیری کنید.

شاید برایتان جالب باشد: اضطراب جدایی در سگ و روش های درمان اضطراب جدایی سگ

 

پنهان شدن بیش از حد

علاوه بر تنهایی سگ‌ها، شلوغ بودن خانه هم می‌تواند باعث قایم شدن سگ‌ها از جمعیت زیاد شود. همین ترس آن‌ها منجر به گوشه‌گیری، غم و افسرده شدن می‌شود. پس مراقب رفتارهای خود و مهمانان با سگ باشید تا از شما دوری نکند.

مثلاً پنهان شدن سگ در کمد، می‌تواند به علت افسردگی سگ باشد. سگ‌هایی که ناگهان پنهان می‌شوند یا تنهایی را دوست دارند اگر مشکل جسمی بزرگی ندارند حتماً باید به مشکلات روحی آن‌ها توجه کرد.

 

جویدن یا لیسیدن بی مورد پنجه‌ها

جویدن و لیس زدن پنجه‌ها در سگ‌های افسرده، یک عمل تسکین‌دهنده و آرام‌بخش است. با دیدن این حرکات از سگ خود می‌توان به افسردگی او شک کرد. شاید از بهترین علائم افسردگی همین باشد که سگ‌ها بیش‌ازحد معمول با پنجه‌های خود بازی می‌کنند. سگ های افسرده هرلحظه پنجه شان را لیس می‌زنند و ازآنجایی‌که این کار غیرعادی است باید او را ازنظر روحی تحت نظر قرار دهیم.

 

افزایش خواب و تنبلی سگ

به‌طورکلی همهٔ جانوران حتی انسان، هنگام غم و افسردگی تمایل به خواب بیشتری دارند. این هم دلایل علمی دارد که بدن هنگام غصه بیشتر به خواب نیاز دارد. یکی از علائم افسردگی سگ‌ها زیاد و طولانی شدن خواب آن‌ها است. به حدی که هیچ توجهی به شما ندارند و فقط به خواب خود اهمیت می‌دهند. سگ افسرده حتی متوجه حضور شما نمی‌شود و بازهم می‌خوابد. این‌یک مشکل بزرگ به نام افسردگی را به دنبال دارد.

اگرچه خوابیدن بیش‌ازحد می‌تواند به علت افسردگی سگ باشد؛ اما باید ابتدا مطمئن شوید که افزایش خواب سگ به علت بیماری او نباشد. اگر سگ شما معاینات لازم را انجام داده است و ازنظر جسمی هیچ مشکلی ندارد می‌توان به این نتیجه رسید که او افسرده شده است.

در برخی از نژادهای سگ، خوابیدن بیش‌ازحد آن‌ها می‌تواند نشانهٔ کم‌کاری غدهٔ تیروئید باشد. البته مصرف داروی ضدافسردگی سگ نیز خواب‌آور است و برای درمان سگ، مصرف این داروهای خواب‌آور بسیار مؤثر است.

 

زوزه کشی و ناله زدن بیش از حد سگ

یکی از نشانه‌های افسرده بودن سگ‌ها، پرخاشگری آن‌ها است. سگ‌های افسرده و نگران، هنگامی‌که خسته می‌شوند و حوصله‌شان سر می‌رود زوزه می‌کشند و گاهی ناله می‌کنند. البته این مورد همراه با دیگر موارد می‌تواند از علائم افسردگی باشد.

سگ‌هایی که توله‌های خود را گم‌کرده‌اند یا از غم از دست دادن دوست و یا صاحب خود ناراحت هستند، با زوزه کشیدن و ناله کردن سوگواری می‌کنند.

جالب است بدانید: ناشنوایی در سگ ها ؛ تشخیص، علت و درمان ناشنوایی سگ ها

 

گریه کردن سگ

سگ‌ها برای رفع نگرانی خود گاهی اوقات گریه می‌کنند. سگ‌های افسرده بعد از سپری کردن یک دورهٔ غم ممکن است دیگر توانایی دلسردی و سکوت را نداشته باشند و برای آرام شدن حال خود گریه کنند. البته گریهٔ سگ‌ها اصولاً بی‌صدا و تنها با ریختن قطرات اشک از چشم آن‌ها همراه است.

 

تشخیص و درمان افسردگی در سگ ها

حتما با مطالعه این مطلب با خودتان گفتید چطور افسردگی سگ را درمان کنیم؟ تشخیص افسردگی سگ کار دشواری است زیرا سگ نمیتواند که شما بگوید که احساس غم و ناراحتی میکند. نشانه های افسردگی نیز معمولا با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شوند. تشخیص افسردگی در سگ معمولا با مشاهده پرونده پزشکی و سوال در مورد تغییرات انجام شده در زندگی حیوان صورت میگیرد.

هنگامی که افسردگی تشخیص داده شود دو راه درمان وجود دارد. اگر افسردگی کم اهمیت و خفیف باشد گذراندن وقت بیشتر سگ با صاحبش و مقدار بیشتری محبت موضوع را حل میکند. ولی اگر افسردگی شدید باشد نیاز به دارو های مخصوص ضد افسردگی مانند Prozac یا Valium است.

در ادامه راه هایی برای اینکه وقت بیشتری با سگ خود بگذراند تا به درمان افسردگی او کمک کند اشاره خواهیم کرد.

 

ورزش کردن با سگ

افسردگی در سگ‌ها در ابتدا کم و خفیف است و باگذشت زمان وخیم‌تر می‌شود. این مشکل روزبه‌روز خطرناک‌تر خواهد شد و سگ را بیشتر اذیت می‌کند. بهترین راهکار برای جلوگیری از پیشرفت افسردگی و بهبود آن ورزش کردن با سگ است. البته ابتدا دامپزشک باید سلامت جسم او را تائید کند.

افزایش تحرک و فعالیت بدنی سگ باعث سرگرم شدن و غلبه بر افکار منفی او می‌شود. گاهی اوقات علت افسردگی سگ‌ها بی‌توجهی به او است. به همین دلیل استفاده از بازی‌ها و ترفندهایی که علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، آموزش‌های عمومی به سگ این اطمینان را می‌دهید که شما برای او ارزش قائل هستید و برایش وقت گذاشته‌اید. مظالعه ورزش برای سگ ها؛ ۸  ورزش پر جنب و جوش برای سگ ها حتما به شما کمک خواهد کرد

 

ارتباط با دیگر سگ‌ها

بردن سگ به جایی که سگ‌های  زیادی زندگی می‌کنند باعث برقراری ارتباط او با سایر سگ‌ها و درنتیجه افزایش روحیهٔ او می‌شود. تجربه نشان داده که بازی کردن سگ‌ها با یکدیگر باعث شادی و رفع غم در آن‌ها می‌شود.

گاهی اوقات تعاملی که بین سگ‌ها با یکدیگر برقرار می‌شود و یکدیگر را چنان درک کنند که حتی دوست‌داشتنی‌ترین و مهم‌ترین صاحبان آن‌ها قادر به انجام این کار نباشند.

 

توجه کمتر از سمت صاحب

یکی از راه‌های رفع افسردگی در سگ، این است که کمتر به سگ توجه کنید. البته توجه به سگ کار بدی نیست و ذاتاً کار پسندیده‌ای است. اما در مدت افسردگی او سعی کنید او را نادیده بگیرید؛ زیرا دلگرمی و توجه زیاد از طرف شما ممکن است رفتار غم‌انگیز او را تجدید کند. پس بهتر است که شما طبق روال عادی خود رفتار کنید.

این رفتار شما باعث افزایش احساس امنیت و اعتمادبه‌نفس در سگ می‌شود. مثلاً اگر می‌خواهید به او غذا دهید به‌جای اینکه منتظر بایستید تا او غذا بخورد، غذا را زمین بگذارید و از اتاق او خارج شوید و اجازه دهید که با آرامش غذا بخورند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: افسردگی فصلی حیوانات خانگی و روش درمان آن

 

سخن پایانی

مواردی که بیان شد برای آشنایی با بیماری افسردگی سگ ها و همچنین راه های تشخیص تا درمان آن است. نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما هم سگ افسرده در خانه دارید که با این نشانه ها دست و پنجه نرم می کند؟ نظر خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
saray1120
3 سال قبل

سلام من سگم نر هستش و نژادش شیتزو تریره من موهای سگمو زدم و خیلی افسرده شده اصلا غذا نمیخوره و هیچ کاری نمیکنه فقط میره یه گوشه میشینه و تن به هیچ کاری نمیده و من از این موضوع خیلی ناراحتم الان هم هیچ دامپزشکی باز نیست واسه کرونا لطفا من رو راهنمایی کنید

7
3
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x