فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

دلایل بی اشتهایی و غذا نخوردن گربه

چرا گربه غذا نمی خورد؟

بی اشتهایی گربه و امتناع از خوردن غذا در گربه ها دلایل زیادی دارد که برخی از آنها نگران کننده و برخی دیگر قابل اغماض هستند. بی اشتهایی گربه از دست دادن میل به غذا خوردن است که یک بیماری محسوب نمی شود بلکه زمینه ساز بیماری یا علامت بیماری های دیگر در گربه ها است. گاهی بچه گربه شیر نمی خورد و گاهی گربه بزرگسال از خوردن غذا خودداری می کند. در این مطلب از مجله پت خرید به معرفی دلایل شیر نخوردن و غذا نخوردن گربه ها و بچه گربه ها خواهیم پرداخت.

 

بی اشتهایی گربه و نشانه های بیماری

در صورتیکه گربه شما ظرف مدت ۴۸ ساعت از خوردن غذا امتناع ورزید، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.  یکی از دلایل بی اشتهایی در گربه به مدت طولانی، بیماری کبد چرب است که در این حالت چربی در سلولهای کبدی تجمع کرده و موجب بیماری و بی اشتهایی در گربه می شود.

از دیگر علائم بی اشتهایی در گربه، می توان بیماریهای دندان اشاره کرد. بروز هرگونه مشکل در دهان و دندان گربه ها، خوردن غذا را برای آنها توام با درد و ناراحتی میکند و در نتیجه گربه از خوردن غذا صرفنظر می کند. در صورتیکه گربه شما علاقه به خوردن غذای نرم نشان میدهد و آن را مصرف می نماید، می توان حدس زد که بی اشتهایی او ناشی از بیماریهای دهان و دندانی است.

برای آگاهی از بیماری های ناشی از کم اشتهایی مطالعه مطلب کم اشتهایی گربه بزرگسال و دلایل و درمان آن برایتان مفید خواهد بود.

 

دلایل غذا نخوردن گربه ها

گاهی اوقات گربه شما از خوردن غذای همیشگی خود خسته شده است و با امتناع از خوردن غذا، درخواست خود را برای غذای جدید ابراز میدارد. در موارد دیگر مشاهده می شود که با تغییر در نوع یا برند غذا، گربه بدلیل تغییر مزه غذا از خوردن آن خودداری  می کند.

باید در نظر داشته باشید که هر گونه تغییر در رژیم غذایی گربه باید به آهستگی و با افزودن غذای جدید بصورت تدریجی به غذای قبلی گربه انجام گردد تا گربه کم کم به طعم غذای جدید آشنا شود.

تصویر سر گربه ای که فقط غذای خود را بو می کشد

گاهی گربه ها غذا را بو می کشند ولی برای خوردن آن بی اشتها هستند

یکی از دلایل اصلی غذا نخوردن گربه، بیماری است. از نشانه های بسیاری از بیماریها، بی اشتهایی گربه است. در صورت مشاهده علائم بیماری یا رفتارهای عجیب در گربه توام با بی اشتهایی حتماً با دامپزشک مراجعه کنید.

از دیگر دلایل بی اشتهایی در گربه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

غذای سرد و غذا نخوردن گربه

سرد بودن غذای گربه میتواند از دلایل بی اشتهایی باشد. گربه ها ذاتاً شکارچی هستند و مطابق ذات و غریزه خود پس از شکار و کشتن طعمه، زمانیکه طعمه هنوز گرم است آن را میخورند. بنابراین بوی غذا برای گربه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با ولرم کردن غذای گربه می توان او را به خوردن غذا تحریک کرد.

 

ظروف پلاستیکی بد بو

استفاده از ظروف پلاستیکی باعث میشود ظرف غذای گربه به مرور زمان، بوی غذاهای پیشین و قبلی را به خود بگیرد و علیرغم شستشوی ظرف، گربه قادر به حس بوهای قدیمی است که این میتواند عاملی باشد برای امتناع از خوردن غذا توسط گربه شما.

 

استرس  گربه و کم غذا شدن

استرس در گربه عوامل بیشماری چون تغییر محیط زندگی، احساس نا امنی کردن و … که موجب اضطراب و استرس در گربه میشود. که این مساله باعث کاهش اشتهای گربه شما میشود.

پیشنهاد مطالعه گربه بد غذا و نکات اساسی در تغذیه گربه هایی که غذا نمی خورند

 

ترس در گربه

ترس های ناگهانی ناشی از صداهایی چون رعد و برق و صاعقه موجب اضطراب و بی اشتهایی در گربه ها می شود. معمولا این نوع کم غذا شدن گربه ممکن است با رفع ترس ها درمان شود

 

افسردگی  گربه و بی اشتهایی

گاهی اوقات بی توجهی و عدم توجه کافی به گربه عاملی است برای افسردگی و بی حوصلگی در گربه که با بی اشتهایی توام است. با کمی توجه، بازی و ابراز محبت روزانه به گربه می توان این حالت را در گربه از میان برد.

 

بی اشتهایی در گربه های پیر

آیا گربه شما پا به سن گذاشته است؟ با بالا رفتن سن و پیری در گربه ها، عادات غذایی آنها نیز تغییر میکند. یک گربه پیر ممکن است تنها بخشی از غذای خود را مصرف کند و حال آنکه سابقاً تمامی غذای خود را به طور کامل میل میکرد. در صورت امکان در مورد گربه های پیر می توان وعده های غذا را بیشتر و در عوض میزان غذا را کاهش داد.
شایان ذکر است که گربه های مسن بدلیل عدم تحرک و بالا رفتن سن به میزان غذای کمتری نیاز دارند.

 

غذا خوردن از دست غریبه ها

آیا گربه شما توسط شخص دیگری غذا دریافت کرده است؟ در صورتی که گربه شما بیرون از خانه نگهداری می شود، ممکن است در جایی دیگر توسط همسایه ها و یا شخص دیگری و یا در محل دیگری غذا یافت کرده باشد. در نتیجه شما طبق موعد غذایی گربه، برای او غذا میگذارید و با بی اشتهایی و امتناع او از مصرف غذا مواجه میشوید.

گاهی مواقع با تعقیب کردن گربه و تحت نظر داشتن او می توانید مکانی را که به گربه غذا داده میشود، کشف کنید. می توانید از شخص یا همسایه ای که به گربه شما غذا میدهد صحبت کنید. برای او توضیح دهید که گربه شما رژیم غذایی خاص خود را داشته و خواهش کنید که به او غذا ندهند.

 

سخن پایانی

در انتها بایستی یادآور شویم هرگاه گربه به مدت ۴۸ ساعت از خوردن غذا اجتناب کرد بایستی حتما به دامپزشک مراجعه شود تا علت اصلی مشخص گردد. بی اشتهایی منجر به از دست دادن آب بدن و ضعف در گربه خواهد شد که عموماً سرم درمانی برای تامین آب بدن توصیه میشود.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Elaheh
Elaheh
5 سال قبل

عالی بود ممنون.

Hasi
4 سال قبل

پشک من ده روزه است هر قدر کوشش میکنم که شیر بخوزد اما نمیخورد من باید چی کار کنم؟

سعید
سعید
4 سال قبل

من دوتا بچه گربه خیابانی در خانه مان رشد کردن که صاحب چهار بچه گربه شدن با اینکه هردو ماده هستند و فرزندان برای یکی از نزله ها هست ولی هردو به آنها شیر میدهند و از آنها مراقبت میکنند الان یک روز است بعد از اینکه مقداری چربی و گشت گوسفند براشون از یه قصابی گرفتم اشغال گوشت و خوردن آن یکی از بچه گربه ها که سایت تر از بقیه است از هر نوع غذایی خودداری میکنه و تنها به سمت غذا میاد بعد از نگاه کردن غذا رهاشدن میکنه و تو هفته گذشته چندین بار اینکار تکرار… بیشتر بخوانید

Donya
Donya
4 سال قبل

سلام
من امروز یه بچه گربه پیدا کردم البته خیلی هم کوچیک نیست. حالش خوب نیست و غذا نمیخوره. با سرنگ بهش شیر میدم ولی حالش بهتر نشده. میشه راهنمایی کنین من چکار کنم؟

وانیا
وانیا
3 سال قبل

سلام
من خونه ام رو جابجا کردم بعد از جابجایی گربه ام اصلا غذاهای که قبلا میخورده را نمیخوره
چیکار باید کرد ؟

Masih
Masih
1 سال قبل

سلام وقت بخیر ما پریروز یک بچه گربه نوزاد رو داخل انباری رها شده پیدا کردیم صبر کردیم تا مادرش بیاد ولی نیمد آوردیمش تو خونه تلاش میکنیم با قطره چکون بهش شیر بدیم نمیخوره چیکارش باید بکنیم

4
1
6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x