فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
آکواریوم ماهی

نکات کلیدی برای راه اندازی آکواریوم ماهی که بهتر است بدانید

فواید داشتن آکواریوم ماهی

ماهیان زینتی در آکواریوم های خانه آرامش بخش محیط اطراف شما خواند بود. افزایش میزان افسردگی و بیماری های اعصاب و روان در جامعه ناشی از خلاء است. یکی از بهترین راهکارهای مقابله با این چالش، تهیه و راه اندازی آکواریوم ماهی برای محل زندگی و استراحت است.

دنیای زیر آب و اسرار آن همیشه مورد توجه انسان بوده و می تواند حداقل نیاز به ارتباط با طبیعت را کمی جبران نماید. نگهداری ماهیان آکواریومی نه تنها موجب سرگرمی شده، بلکه تماشای آنها پس از اتمام کار روزانه باعث تسکین اعصاب و انبساط خاطر می گردد. از منظر دیگر تکثیر و پرورش ماهیان زینتی می تواند به عنوان حرفه ای اشتغال زا، زودبازده، اقتصادی و مفرح انتخاب گردد.

همانطور که می دانید پیشرفت تکنولوژی با به حداقل رساندن فعالیتهای جسمانی حداکثر بهره‌وری را برای ما به ارمغان آورده است. ولی در عوض فاصله ما و طبیعت را افزایش داده است. در شرایط کنونی که زندگی با فشارهای روحی و استرس فراوان همراه است، ضروریست سلامت روح و روان نیز مد نظر قرار گیرد.

 

فواید استفاده از گیاهان آکواریوم

با توجه به اینکه بخش عمده  ای از غذای ماهیان را مواد پروتئینی تشکیل می دهد، لذا مواد دفعی آنها دارای یون آمونیوم است که در صورت افزایش میزان آن در آب می تواند باعث مرگ ماهیان گردد. لذا ما باید به طریقی جلوی افزایش بیش از حد آن را در آب بگیریم. استفاده از گیاهان آبزی در آکواریوم می تواند در این خصوص بسیار موثر باشد. چرا که گیاهان آبزی یون آمونیوم NH4 را جذب می نمایند. در نتیجه ما به تعویض آب کمتری نیاز خواهیم داشت.

 

انواع آکواریوم ها را بشناسید

آکواریوم ها از لحاظ نوع ماهی به دو گروه آب شور و آب شیرین تقسیم می‌شوند. هرچند رنگ و گونه های ماهیان آب شور بسیار خیره کننده است. ولی به دلیل دشواری و همچنین هزینه بالای تهیه و نگهداری آکواریوم آب شور، در مطلب حاضر به شرح آکواریوم آب شیرین بسنده میکنیم.

 

ماهیان آب شیرین از نظر تولید مثل

راه اندازی آکواریوم آب شیرین ساده تر از آکواریوم آب شور است. تولید مثل این نوع ماهی ها حتما از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. ماهی های اب شیرین به دو گروه تقسیم می شوند

  • زنده زا (بچه زا)
  • تخم گذار تقسیم

 

ماهی های آب شیرین از نظر جیره غذایی

در زمان راه اندازی آکواریوم ماهی باید به جیزه غذایی ماهی های خود توجه کنید. ماهی های آب شیرین از نظر تغذیه به ۳ گروه تقسیم می شوند

  • گیاهخوار
  • گوشتخوار
  • همه چیز خوار

مطالعه مطلب رژیم غذایی ماهی ها ؛ مواد تشکیل دهنده غذای ماهی ها چیست؟ حتما برایتان مفید خواهد بود.


ماهی های آکواریومی از نظر شرایط نگهداری

اگر قصد راه اندازی آکواریوم دارید، باید بدانید که ماهی ها را از نظر شرایط نگهداری می توان در ۴ گروه به شرح ذیل دسته بندی کرد

 

  • گروه۱: ماهی های غیر حساس و زرنگ

این نوع ماهی ها به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاص آب نیازی نداشته و تغذیه آسانی نیز دارند.

 

  • گروه ۲: ماهیان زرنگ و راحت

از نظر تغذیه حساسیت بیشتری نسبت به ماهی های نوع قبل دارند ولی به ویژگی های خاص فیزیکی و شیمیایی نیازی ندارند.

 

  • گروه۳: ماهیان حساس به تغذیه

دسته سوم ماهیانی هستند که به شرایط خاص فیزیکی و شیمیایی آب نیازی ندارند ولی به لحاظ تغذیه به نگهداری و مراقبت زیادی نیاز دارند.

 

  • گروه ۴: ماهیان حساس به محیط و تغذیه

ماهیانی که به آب با ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی خاص نیاز داشته و نیازهای غذایی آنها از گونه ای به گونه دیگر متفاوت میباشد. به طور کلی این نوع ماهیها برای آکواریوم داران با تجربه مناسب هستند.

 

مواردی که باید قبل از تهیه آکواریوم مورد توجه قرار گیرد 

 انتخاب مکان مناسب برای استقرار در منزل یا محل کار. (مانند مواردی از قبیل در معرض دید بودن، نورگیری مناسب، تناسب آکواریوم از نظر اندازه و ابعاد با محل استقرار.)

پس از تهیه آکواریوم نیز تهیه لوازمی مانند پمپ هوا، بخاری، شلنگ‌های رابط، فیلتر، سنگ هوا، شن و ماسه، دماسنج و لامپ روشنایی ضروری می باشد و بقیه تجهیزات به سلیقه و امکانات افراد بستگی دارد.

حال باید کلیه تجهیزات شستشو و ضدعفونی شده و آکواریوم را در محل مناسب مستقر نمود. در صورت استفاده از فیلتر کف میبایست آن را نصب کرده و سپس لوازم هوا دهی را در محل خود قرار دهیم.

پس از آن شن و ماسه را به اندازه مناسب در کف پهن نموده و شلنگ ها را به پمپی که خارج از آکواریوم نصب شده وصل نماییم. (پمپ خارج از آکواریوم و بالاتر از سطح آب قرار می گیرد.) بعد از انجام این کار، با گذاشتن یک بشقاب در کف آکواریوم آب را روی آن می ریزیم تا مانع از پراکنده شدن شن و ماسه شویم. بعد از آبگیری بشقاب را بر می داریم. سپس بخاری و دماسنج را نصب میکنیم. در این هنگام پمپ و بخاری را روشن نموده و یک روز به همین حالت رها کرده تا شرایط مطلوب به وجود آید.

جالب است بدانید: ماهی ها چگونه تنفس می کنند؟

 

زمان قرار دادن ماهی ها در آکواریوم

پس از کشت گیاه در بستر آکواریوم می توان نسبت به رها سازی ماهی ها اقدام نمود. در حقیقت با انجام کارهای گفته شده، هم کلر محلول در آب در اثر هوا دهی رفع شده و هم دمای آب به حد مطلوب (۲۷ درجه سانتیگراد) رسیده است.

نکته قابل توجه این است که قبل از رها کردن ماهی‌ها در آکواریوم می بایست حبابهای به وجود آمده روی شیشه ها را با تور دستی از بین برد. چرا که این کار از ایجاد عارضه حباب گازی در ماهیها (به خصوص ماهیهای کوچکتر) بر اثر خوردن حباب های ایجاد شده روی شیشه ها جلوگیری خواهد کرد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: نحوه نگهداری از ماهی ها در خانه؛

 

نکاتی برای انتخاب ماهی ها برای نگهداری در یک آکواریوم

اکثر کسانی که نگهداری از ماهی ها را آغاز می کنند تمایل دارند از گونه های مختلف، نمونه هایی را در یک مخزن اجتماعی نگهداری کنند، ولی برای انتخاب نمونه های مناسب ماهی باید به نکات مهمی توجه داشت. ترکیب گونه های موجود در مخزن باید از لحاظ نیازهایشان به شرایط مختلف فیزیکی و شیمیایی یکسان باشد.

به عنوان مثال: هیچگاه گونه های ماهی سرد آبی را نباید همراه با گونه های گرم آبی نگهداری نمود. هرگز ماهی هایی که نیاز به  محیط اسیدی دارند را نباید با ماهی هایی که در محیط قلیایی زندگی می کنند نگهداری نمود. بهترین کار ممکن، قرار دادن ماهیان با شرایط زیستی یکسان و یا خیلی نزدیک به هم از نظر دما، میزان اسیدیته محیط، درجه سختی آب، شدت تابش نور و ویژگی های رفتاری (آرام یا مهاجم و درنده) با یکدیگر است.

همواره باید به یاد داشت که تعداد مصرف کنندگان اکسیژن با میزان تولید آن همخوانی داشته باشد. مصرف کنندگان اکسیژن شامل ماهی ها، سایر آبزیان موجود در آکواریوم، تجزیه فضولات و پس مانده های غذایی و گیاهان (در ساعات تاریکی شب) هستند.

با افزایش تراکم، میزان مصرف اکسیژن بالاتر می رود. در نتیجه در محیطی همچون آکواریوم که ظرفیت محدودی برای اکسیژن دارد، شاهد کمبود اکسیژن برای ماهی ها خواهیم بود. این در حالی است که به علت افزایش فضولات و پس مانده های غذایی، تجزیه آن ها نیز اکسیژن بیشتری را طلب می کند. در این شرایط ماهی ها با کمبود دو چندان اکسیژن مواجه خواهند شد. بنابراین توصیه می شود که پس مانده های غذایی و فضولات خیلی زود از مخزن خارج شوند.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد داشتن آکواریوم و همچنین راه اندازی آکواریوم ماهی برایتان مفید بوده باشد. چنانچه قصد نگهداری از ماهی دارید برای تهیه وسایل مخصوص آبزیان می توانید از پت شاپ پت خرید کمک بگیرید. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x