فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چگونه به گربه خیابانی نزدیک شویم و یا او را صدا کنیم؟

نزدیک شدن و دوست شدن با گربه های خیابانی

بارها شده خیلی از ما گربه ها را در خیابان دیده باشیم و به دلیل شکل ظاهری زیبایی که دارد دوست داشته باشیم به آنها نزدیک شویم. این سوال خیلی از افراد است که چگونه با گربه خیابانی دوست شویم؟ اما نزدیک شدن به گربه خیابانی کار راحتی نیست مخصوصا اگر گربه تجربه های بدی از حضور آدم ها داشته باشد و مورد اذیت قرار گرفته باشد. در این مطلب از مجله پت خرید روش ساده که کمک می کند به گربه های خیابانی نزدیک شوید را بیان می کنیم با ما همراه باشید.

آماده نزدیک شدن به گربه خیابانی باشید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که خودتان را برای نزدیک شدن به گربه آماده کنید. بهتر است خودتان را وادار کنید تا آنجا که ممکن هست به کوچکی او بنظر برسید. نشستن کمک می کند گربه شما را کوچکتر ببیند و با این روش ممکن است احساس امنیت بیشتری کند. همچنین با خودتان مقداری غذا همراه داشته باشید تا در صورت نیاز در اختیار گربه قرار دهید.

برای دوست شدن با گربه خیابانی به او احساس امنیت بدهید

آرام و بی سرو صدا در حالی که دستتان به صورت افقی، بالا، در هوا قرار دارد به سوی گربه قدم بردارید. این کار در زبان گربه ها به معنی سلام کردن است. با ایجاد کردن صدای میو میو گربه را سر ذوق بیاورید. یادتان باشد که هیچ حرکت ناگهانی انجام ندهید و خیلی آرام حرکت کنید. حرکت های سریع و تند ممکن است باعث ترساندن گربه خیابانی شود و او از شما فرار کند.

نزدیک شدن به گربه خیابانی

منتظر باشید تا گربه به شما اعتماد کند

همین طور که به گربه نزدیک می شوید دست هایتان را پایین بیاورید و زانو بزنید. آرام غذا را از جیبتان بیرون آورده و به گربه بدهید. به احتمال زیاد گربه آن را بو می کشد و با ترس چندک می زند و برمی گردد. ولی به زودی باز می آید و غذا را می گیرد، فقط بنشینید و منتظر باشید. کم کم گربه می آید و به شما اجازه میدهد که نوازشش کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: روش آرام کردن گربه عصبی

نکاتی که در زمان نزدیک شدن به گربه باید به آن توجه کنید

  • در زمان نزدیک شدن به گربه خیابانی صداهای ناگهانی یا بلند ایجاد نکنید
  • اگر گربه دوستتان ندارد سعی نکنید که او را وادار کنید که شما را دوست بدارد.
  • هر روز یک وجب به ظرف غذای گربه نزدیک تر بشوید. وقتی بعد از چند روز که حیوان به حضورتان عادت کرد، حین غذاخوردن بروید نزدیک او بنشینید.
  • هیچ وقت توی چشمهای گربه خیره نشوید. ساکت و آرام بنشینید و به یک سمت دیگر نگاه کنید. کم کم اعتماد شروع می‌کند به شکل گرفتن.
  • همینطور که اعتماد حیوان جلب می‌شود، وقتهایی که نزدیکش نشسته‌اید، خودتان را با چیز دیگری سرگرم کنید و نشان دهید که توجهی به او ندارید. کم کم شما را نگاه می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که شما تهدید به حساب نمی‌آیید.
  • بعد از مدتی تشویقی را وارد بازی کنید. یک کیسه تشویقی گربه بخرید و همانطور که نشسته‌اید، بدون اینکه توی چشمهاش نگاه کنید، یکی دو تکه جایزه را بگذارید بین خودتان و حیوان. اگر آمد جلو و جایزه را خورد، سعی کنید جایزه بعدی را بگیرید کف دستتان. چه غذا را از کف دست شما خورد و چه نخورد، سعی نکنید بهش دست بزنید. صبور باشید چون برخی مواقع چند هفته طول می‌کشد تا اعتماد از دست رفته حیوان به انسان‌ها برگردد.
  • روش دیگر این است که کمی روغن تن ماهی بمالید کف دستتان و بگیرید سمتش که کف دستتان را لیس بزند.
  • وقتی چند روز حیوان از دست شما غذا خورد و کف دستتان را لیسید،‌ حالا می‌توانید خیلی آرام سعی کنید بهش دست بزنید و نوازشش کنید. اگر رم کرد و پا به فرار گذاشت، ناامید نشوید، برگردید سر پله‌ی قبلی، یعنی لیسیدن دست و کمی بعد تلاش کنید نوازشش کنید. آرام دستتان را ببرید جلو، اگر نترسید، کمی جلوتر و همینطوری آرام نوازشش کنید.
  • برخی گربه‌ها به بازی راحتتر از لمس واکنش نشان می‌دهند. می‌توانید از پوینتر لیزری استفاده کنید. باهاش نور بیندازید روی زمین و تکان بدهید و ببینید آیا حیوان نقطه‌ی لیزر را دنبال می‌کند یا نه. یا می‌توانید موش کوکی یا اسباب‌بازیهایی که پَر دارند، بگذارید جلویش. اگر گربه اجازه نوازش را نداد اما درگیر بازی شد، نشانه خوبی است.

بهتر است این مطلب را هم مطالعه کنید: چگونه یک گربه وحشت زده را آرام کنیم؟

علایم ترس و استرس گربه که باید بدانید

گربه های خیابانی معمولا حیوانات ترسویی هستند و به راحتی اعتماد نمی کنند. مخصوصا اگر ترسیده باشند ممکن است از شما فاصله بگیرد. در این مواقع بهتر است علائم ترس گربه ها را بشناسید تا در صورت لزوم به اون نزدیک نشوید.

  • دم شق و رق و رو به بالا
  • گوش‌های خوابیده به پشت
  • پنجه های بالا برده
  • غرولند و خس‌خس کردن
  • موهای پشت سیخ ایستاده
  • پشت قوس برداشته

چگونه گربه خیابانی را صدا کنیم؟

معمولا اگر خودتان گربه داشته باشید و اسمش را صدا کنید، ممکن است به صدای شما عکس العمل نشان دهند. البته اگر گربه شما به اندازه کافی با اسمش آشنایی داشته باشد! همیشه در اوایل آموزش گربه تان از نامش برای فرا خواندن او به سمت خود استفاده کنید. ولی این صدا کردن گربه های خیابانی به دلیل اینکه اسم ندارند سخت تر است. به همین دلیل می توانید از روش هایی که در ادامه بیان می کنیم استفاده کنید.

  1. سعی کنید جایی را که دوست دارید گربه بیاید و به شما نگاه کند به او نشان دهید. برای کمک در نقطه مورد نظر خم شوید و دست بزنید. دلیل اصلی آمدن گربه به سمت شما، حضورتان است و نه صدای دست زدن! باید صدایی برای جلب توجه گربه وجود داشته باشد تا به سمت شما بیاید. اگر گربه متوجه صدا زدن‌های شما شد همیشه از آن استفاده کنید و اگر نه، چیز دیگری را امتحان کنید.
  2. از صداهای متمایزی که سبب جذب گربه می شود استفاده کنید. شما باید سعی کنید با صداهای مختلفی مثل سوت، موچ موچ، مثل زمانی که برای نوزاد موچ موچ می کنید، میوی الکی و… صدایی برای صدا زدن گربه پیدا کنید. البته این صدا باید ملایم و دوست داشتنی باشد. صدای خشن و بلند ممکن است موجب فراری دادن گربه شود.
  3. به گربه که صدایش زده اید و به سمت تان می آید پاداش دهید. مثلا تکه های کوچک غذا نشانش دهید تا او قدم هایش را سریعتر کند. به این ترتیب گربه به سرعت مانند گلوله ای که با سرعت دنبال چیز خوشمزه ای می آید، به شما می پیوندد،

سخن پایانی

برای دوست شدن با گربه خیابانی، صدا زدن گربه و نزدیک شدن به او باید صبر و حوصله داشته باشید. این گربه ها آموزشی ندیده اند که با صدا کردن به سمت شما بیایند. اما اگر صبر داشته باشید می توانید خودتان به مرور زمان گربه را دست آموز کنید و آموزش های زیادی به او بدهید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
3.9 16 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

39 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
parsa
parsa
4 سال قبل

خیلی ممنونم

ولی مطمعن هستید که جواب بده

21
2
پارمین
پارمین
3 سال قبل
پاسخ به  parsa

اگه میترسی لباس مخصوص مثل من بپوش

8
6
پارمین
پارمین
3 سال قبل

خیلی ممنون تونستم بااین کار بچه گربه گیر بیارم?????

8
2
ممد
ممد
3 سال قبل
پاسخ به  پارمین

تو یه چند روز باهات دوست شد

8
1
مزی
مزی
3 سال قبل

سلام. من خواستم چند بار با همین روش بهم نزدکشون کنم و بگیرم توی سبد بزارم بیارم ازشون. ولی تا بلندشون میکردم کف کف میکردن خیلی زور میزدن و درمیرفتن. چیکار باید بکنم ؟ کجاشونو باید گرفت ک چنگ گاز نتونن بگیرن و بتونی توی سبدی گونی بندازیشون؟

4
38
امیرحسین
امیرحسین
2 سال قبل
پاسخ به  مزی

چرا؟

8
2
raha
raha
1 سال قبل
پاسخ به  مزی

گناه دارن میخوای گیرشون بندازی من اول باهاش دوست شدم بعد خودش میومد سمتم بعد که خیلی باهاش صمیمی شدم خودش میومد حتا تو خونمون

7
1
علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

سلام من یک روز یه گربه دیدم میخواستم باهاش دوست بشم یه بار رفتم سمتش صدای پیش پیش در آوردم اومد سمتم و بعد دراز کشید بعدش روز بعد که اومدم عصبانی بود وقتی میرفتم سمتش حمله میکرد . چی کار کنم؟؟؟

6
4
ملیکا
ملیکا
2 سال قبل

من سه تا گربه رو حیاط خونمون هست دوتاشون از من میترسن اون یکی نه من به دمش اول دست میزنم بعد تا می‌خوام به کمرش دست بگیرم پنجه میزنه پنجه هاشم خیلی تیزه چیکار کنم؟

5
2
سنا
سنا
2 سال قبل
پاسخ به  ملیکا

اولش فقط بشین و صداشون بزن بعد که اومد دستتو بیار جلو که بوش کنه همینطور ادامه بده تا اعتماد کنه و یادت نره که غذا هم بهش بدی که دوست شین و بعد کم کم بهش دست بزن و وقتی دید اسیبی نمیرسونی روی کله شو نوازش کن کم کم بهت اعتماد میکنه فقط یادت نره ی دفعه فرار نکنی چون میترسن و میرن .من الان با گربه م خیلی صمیمی شدم و بهم اعتماد میکنه

7
2
زهرا
زهرا
2 سال قبل
پاسخ به  سنا

سلام. خوشبحالت منکه نمیتونم بگیرمش

1
1
مهدی
مهدی
2 سال قبل
پاسخ به  سنا

سنا جون لطفا اینو بهم بگو یه گربه میومد در خونمونم بهش غذا میدادم خیلی بهم داشت تا اینکه یه روز داشتم بهش غذا میدادم داداشم اوند سبد انداخت روش دز زیر سبد فرار کرد رفت حالا از دور ک منو میبینه پا میزاره ب فرار چکار کنم اعصابم داغونه داغونه دارم دیونه میشم لطفا راهنماییم کن

گوربه گودرتی
گوربه گودرتی
8 ماه قبل
پاسخ به  ملیکا

با هم فلسفه بخونین🗿🔥

2
2
زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام. من یه گربه داشتم گمش کردم حالا یکی پشته خونمونه شبیه همونه من عاشقش شدم ولی نمیتونم بگیرمش هرکاری میکنم نمیشه صداش میزنم نون میریزم استخوان ماهی میزارم اصلا نمیشه فقط یه زره میاد جلو بعدش فرار میکنه لطفا بگین چیکار کنم بچه ها
گیر افتادم نمیتونم تحمل کنم
کمکم کنید راهنمایی کنین تا بتونم بگیرمش
خواهش میکنم ??????

3
1
گوربه گودرتی
گوربه گودرتی
8 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

زهرا جان گربه نون نمیخوره اول برو جلوش با فاصله زیاد غذا بزار بعد خودت برو دور شو اینارو چند بار امتحان کن بعد یواش یواش با سرعت خیلی کم فاصلتو کم کن نشسته باشی ها، بعد تو بهش نگا نکن مثلا هواست نیست با یچیزی خودت مشغول کن ولی ضایع نباشه، بعد یواش یواش فاصلت که باهاش کم شد غذا رو نزدیک تر بزار به خودت بعد همینطوری ادامه بده غذارو از دستت میخوره و دوستت میشه ممکنه تا یه سه ماه یا بیشتر یا کمتر طول بکشه ولی اصلا و عبدا عجله نکن.

3
1
مهناز
مهناز
4 ماه قبل

سلام ،من کلا به حیوون فوبیا دارم ،می دونم خیلیاشون بی آزارن ،ولی یه حیوون نزدیکم میشه وحشت می کنم ،چند وقته یه گربه تو کوچه ماست،شب که میام خونه ،از ته کوچه منو ببینه میاد نزدیکم و همش می خواد خودش رو به من بچسبونه،من واقعا می ترسم ،چند بار فرار کردم ،چند بارم رهگذر اگر تو کوچه بود رفت جلوش رو گرفت تا من برم خونه ،نمی دونم چیکار کنم ،خواهشا نگین دوستش داشته باش،من از حیوانات می ترسم و دست خودم نیست ،نمی دونم چرا این گربه اینجوری می کنه ،قشنگ انگار منو می شناسه ،فقط یک… بیشتر بخوانید

محمد
محمد
3 ماه قبل

گربه ما نون لواش میخوره 🤣

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام. من یه گربه داشتم گمش کردم حالا یه گربه پشت خونمون هست که میخوام بگیرمش شبیه همونه نمیتونم بگیرمش هر کاری میکنم نمیشه صداش میزنم براش نون میریزم استخوان ماهی میزارم نمیشه.خیلی زرنگه میدوئه میاد برمیداره و سریعا فرار میکنه .خیلی دوسش دارم عاشقش شدم نمیدونم چطوری بگیرمش دارم دق میکنم لطفا کمکم کنین دوستان خواهش میکنم بی محل نزارید برید اگه چیزی میدونین راهنمایی کنیددد????????????

5
2
بهار
بهار
1 سال قبل
پاسخ به  زهرا

از نظرم تو عجله می کنی من امتحان که کردم در عرض ۳ روز باهام دوست شد

2
1
کانی
کانی
1 سال قبل
پاسخ به  زهرا

اگه گربه هنوز اونجا باشه صدای جذب کننده گربه بذار

1
2
امیرعلی
امیرعلی
9 ماه قبل

یه گربه توی زیر زمین ما ۳ تا بچه گذاشته بعد من چند روزه بهشون غذا میدم صدا خاصی در میارم مامانشون میاد ولی مثلا میرم جلو آب بزارم خش خش میکنه میگم این کارش طبیعیه و میشه بهش نزدیک شد بعد اعتماد کامل؟

1
1
گوربه گودرتی
گوربه گودرتی
8 ماه قبل
پاسخ به  امیرعلی

شاید فکر میکنه میخوای آب روش بپاشی چند بار آب رو دور بزارو خودت برو زیاد نزدیک نشو بزار بدونن نیت بدی نداری

1
1
ایدن N
ایدن N
7 ماه قبل

متشکرم از معلومات تون 😊 اما ما توی خونه چوچه مرغ داریم چیکار باهاش کنم که آنها رو نخورن اگر خورد چوچه ها رو مامانم منو یاد میده که گربه بیارم یا نه😐 اما خیلی دوس دارم گربه داشته باشم 😍

0
1
به یاد برادرم بهزاد
به یاد برادرم بهزاد
7 ماه قبل
پاسخ به  ایدن N

سلام داداش خوبی مامانت خوبه؟ واقعا خیلی عالی بود نظرت مامانت چطوره خوبه؟ تو هم مثل من گربه هارو دوس داری خخ راستی مامانت چطوره؟

1
0
Mohsen moradi
Mohsen moradi
7 ماه قبل

من باگربه توحیاط مون خیلی صمیمی هستم جوری که میفهمم تشنشه یاگشنشه امابابچه هاش میانه خوبی نداریم چندبار هم درگیر شدیم ناجور….ولی مامانشون میادهمش خودشه میماله بهم هرجاباشم میادنزدیک من دراز میکشه ولی همش خودشوکش میاره

1
2
به یاد برادرم بهزاد
به یاد برادرم بهزاد
7 ماه قبل
پاسخ به  Mohsen moradi

سلام محسن جان بچه هایش را بکن و مادرش را بگیر به عنوان زن ، موفق باشی

2
6
نادر کوچیکه
نادر کوچیکه
7 ماه قبل

سلام
یه گربه ای میاد حیاتمون ولی نمیزاره نازش کنم چند بار هم دستمو جلوش بردم تا بو کنه ولی بو نمی کنه چنگ میزنه چیکار کنم که نازش کنم

trackback

[…] کمی ورم کرده دارد. اگر قصد دارید نژادهای گربه را بهتر بشناسید تا بتوانید یک نژاد را برای سرپرستی گرفتن انتخاب کنید، در ادامه […]

trackback

[…] که باعث میشه غضروفهاشون به خوبی قوی نشه و نتونه گوش رو به صاف نگه داره. «سه قطره خون» داستانی است که هم توجّهِ […]

trackback

[…] گردن کوتاه و محکم، چشمان درشت و دم بلند و انعطافپذیر آنها همگی نشاندهنده اصالت آنهاست. با این حال، محبوبیت آنها نه تنها در انگلیس، بلکه در سایر نقاط جهان و به دلایل خوبی در حال افزایش است. ۴۶ در این خوان یغما نه تنها احزاب دموکراتیک و مدّعى آزادى شرکت داشتند که سوسیالیستها و کمونیستها نیز پیشاپیش سرمایه داران حرکت مى کردند و همه در چپاول سرمایه هاى ملّتهاى دربند همداستان بودند. این یعنی همه گربهها در رژیم غذایی خود به گوشت نیاز دارند! اکثر گربه ها دوست ندارند وقت مسافرت با ماشین، در باکس کوچک خود بمانند،… بیشتر بخوانید

trackback

[…] لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد صدا لطفا از صفحه ما […]

سها
سها
7 ماه قبل

سلام من این مطالب که دوستان میگن گربه ها ازشون فرار میکنن یا چنگ میندازن تا حالا برام پیش نیومده درصورتی که هیچ وقت بهشون چیزی ندارم همراهم بدم بخورن خودشون راحت در اختیارم میزارن نوازشون کنم بعد ده دقیقه یک ربع خودشون میان توبغلم من فقط اروم باهاشون صحبت میکنم و از زیبایی هاشون میگم همین براشون لالایی میخونم خوابشون میبره حالا نمیدونم چه جوری یعنی اکثر گربه ها اینطورین ؟

Aref
Aref
6 ماه قبل

چه روش های سختی من رفتم تویه حیات دیدم ی بچه گربه غریبه خدشومالید به من منم نازش کردم سریع شروع کرد به خور خور کردن و چپه خوابید شکمشو ناز کردم کاری هم نکرد

gazal
gazal
6 ماه قبل

من تا به حال امتحان کردم که وقتی لباس رنگارنگ می پوشم گربه ها میان پیشم ولی وقتی لباس تیره می پوشم ازم دور میشن میشه بگید چرا اینجوری می کنن

مجتبی
مجتبی
6 ماه قبل

سلام گربه من مادراست وجای قبی که بودیم پارک بود وگربهای زیادی ولی جای این خانه گربه یک دونه هست اونم ماده.. حالا توخانه یکسره خابه ولب پنجره میادنگاه میکنه به پایین دنبال گربه میگرده چکارکنم

یه بنده خدا
یه بنده خدا
6 ماه قبل

والا من الیگودرزیم رفتیم تهران کار داشتیم به گربه هم می‌خواستیم بگیریم واگذاری رایگان بعد نشد سعی کردم با گریه خیابونی دوست شما گربه دیدم رفتم سمتش انتظار داشتم مثل گربه های الیگودرز ۵۵ کیلومتر اونور تر بره هیچی نترسید بعد اومد سمتم تو جیبم یه تیکه گوشت با دستمال کاغذی داشتم بعد کله شو کرد تو جیبم خودشو می‌مالید به کمرم یه دقیقه احساس کردم پنجاه سال این گربه رو دارم بعد گربه هرو ناز می کردم وقتی سر پا می شدم اونم سرپا میشد ( با دو پا ) پشمام ریخته بود

arnika
arnika
5 ماه قبل

من می خوام امتحان کنم ببینم جواب میده یا نه

محمد حسن
محمد حسن
5 ماه قبل

ببخشید من وقتی که از در پنچره به گربه غذا میدم نمی ترسن ولی وقتی که میخوام بیام بیرون غذا بدم زودی میترسه و فرار می کنه چیکار کنم نترسه

Rachel
Rachel
3 ماه قبل

من بالاخره با گربم صمیمی شدم همش میرفتم کنارش بعد کم کم نازیش میکردم و الان دستی شده

39
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x