فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چگونه گربه ها اهلی شدند؟

اهلی شدن گربه ها

گذشته از آن که در مصر باستان که گربه ها خداوندگار ساختگی آدم ها بودند، عصر طلایی آنان اکنون است. امروز بیش از هر زمانی راجع به آنها نوشته، گفته و بر روی سایت های اینترنتی فرستاده می شود. گربه ها تنها دشمنان سگ ها نیستند بلکه موجوداتی بسیار دوست داشتنی و همدم های زیبای انسان ها هستند. اما اینکه گربه که از چه زمانی و چگونه اهلی شدند و به زندگی ما راه پیدا کردند شاید سوال خیلی از ما باشد. در این مقاله از پت خرید به نحوه اهلی شدن گربه ها پرداخته ایم.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: گربه ها در مصر باستان

 

اجداد گربه ها

با وجود اینکه سگ ها، اسب ها، گوسفندها و حتی گیاهان هم با گذشت زمان توسط انسان ها دچار تغییرات ژنتیکی و دگرگونی های چشمگیری شده اند این رویداد برای گربه ها اتفاق نیفتاده است. اگرچه افزایش تنوع در ظاهرشان مانند رنگ، نوع پوشش، تنوع در شکل و گوش ها و بدنشان دیده می شود. اما با همه این تنوعات همچنان گربه ها به هم شباهت دارند.

گربه های ببری یا پلنگی وحشی آفریقایی که اجداد گربه های خانگی امروز هستند و همچنان شباهت فوق العاده به نوادگان خود دارند. گربه اهلی شدن را به خودی خود انتخاب کرده و همدلی انسان ها را بر گزیده اند.

این حیوان ها موجوداتی بسیار متمدن هستند اما نه به طور تمام و کمال. همانطور که پنجه های نرم و لطیفشان ناخن های تیز و برنده شان را پنهان می‌کند، بدن آراسته و لطیفشان نیز روح وحشی آنها را پنهان می کند. بدن گربه سانان معرف کاملی از لطافت و تناسب است که نسل به نسل به انسان ها الهام بخشیده است.

اجداد گربه‌های خانگی گربه‌های وحشی بوده‌اند که انسان دو بار آنها را اهلی کرده است، یک بار در خاور نزدیک و یک بار در مصر. چند هزار سال بعد گربه‌های اهلی از مصر باستان از راه دریا یا دیگر راه‌های تجاری به بقیه دنیا سفر کردند و در همه جا پراکنده شدند و اکنون فقط قطب جنوب است که گربه ها در آن زندگی نمی کنند.

 

چگونه گربه ها اینقدر اهلی شدند؟

تغییرات زندگی ما منجر به افزایش بیش از پیش شهرت گربه ها شده است. انسان های اولیه سگ ها را به منظور شکار و آوردن طعمه سودمند یافتند. اما گربه ها استفاده چندانی برای آنها نداشتند تا زمانی که اجداد ما شروع به کشاورزی و جمع آوری غلات و محصولات کردند، اولین گربه های خانگی حدود ۶۰۰ سال پیش دیده شده ولی سگ ها از ۱۲۰۰۰ سال پیش نگهداری می شدند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: نکات مهم در مورد گربه ایرانی

 

اولین نشانه های اهلی شدن گربه ها

از ۴۰۰ سال پیش گربه ها به موجوداتی بزرگ و قابل ستایش برای ما انسان ها تبدیل شدند. چون آنها نیز شکارچیان ماهری بودند و توانستند از این مهارت برای کمک به انسان استفاده کنند.

پیش از ورود گربه ها، موش ها اوقات خوشی را در انبارهای غلات می گذراندند. اما آمدن گربه ها و شکار موش ها منجر به گشوده شدن درها به روی گربه های کوچک آفریقایی شد تا از انبارهای غلات و کشتی های حامل محصولات کشاورزی محافظت کنند. برای همین کشاورزان در همه جا قدردان گربه ها شدند و از اهلی شدن آنها استقبال کردند.

پیشنهاد مطالعه: بیماری های گربه ؛ ۱۰ بیماری شایع در گربه ها و دلایل و علت آن

اوا ماریا گایگل از موسسه ژاک مونو در پاریس می‌گوید:

اهلی کردن دو بار اتفاق افتاده، اول در خاور نزدیک و پس از آن در مصر. گربه‌ها بعدتر به عنوان گربه کشتی با موفقیت در تمام دنیای باستان پراکنده شدند و رد هر دو گروه را در گربه‌های امروزی می‌توان یافت.

به این ترتیب گربه ها در کشتی ها و مزارع هزاران سال به کار موش‌گیری مشغول بودند و کاملا اهلی و خانگی شدند. دگتر گایگل معتقد است رابطه انسان و گربه هم‌سفرگی بوده و این گربه بوده که همزیستی با انسان را انتخاب کرده است.

 

گربه ها و سازگاری با زندگی انسان ها

با وجود اینکه همچنان گربه ها را به عنوان شکارچی موش ها در مزارع سراسر دنیا می شناسند. نقش اصلی آنان امروزه به عنوان دوستان و همدمان انسان هاست. تغییر در برخی چیزها در کشورهای توسعه یافته منجر به افزایش شهرت گربه ها شده است و دیگر همه اهلی شدن گربه های خیابانی را هم تا حدی قبول دارند.

اینکه اکثر ما در مقایسه با گذشته جاهای کوچکتری مانند آپارتمان ها، یا به صورت اشتراکی زندگی می‌کنیم. در حالی که این شرایط برای نگهداری از سگ مناسب نیست، این نوع شرایط زندگی برای گربه ها بخصوص نژاد گربه های خانگی پذیرفتنی است. گربه ها در کمال خشنودی به زندگی آپارتمانی و زندگی در منازل، در شرایطی با آب و هوای سرد، گرم در خانه های کوچک یا کاخ های اشرافی خو می گیرند و به طور فوق العاده ای خود را به تنهایی بیش از سگ ها عادت می دهند.

پت خرید را دنبال کنید :‌

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x