اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

رژیم غذایی مناسب طوطی سانان ؛ انواع غذای مفید طوطی ها

رژیم غذایی مناسب برای طوطی ها

تغذیه طوطی ها در طبیعت به یک دانه خاص یا غذای مشخص خلاصه نمی شود. آن ها همواره از غذای متنوعی تغذیه می کنند. در اسارت نیز برای رفع نیازهای پرنده باید غذای متنوعی را در اختیار طوطی ها قرار داد تا حداقل نیازها و احتیاجات بدنیشان تامین شود. دانه ها بخش عمده غذای طوطی‌ها را پر می‌کنند و میوه و سبزیجات املاح و ویتامینها را به بدن میرسانند. البته شاید رژیم غذایی مناسب یک گونه طوطی مانند لوری ها با سایر طوطی ها تفاوت داشته باشد. بنابراین به آن هم باید توجه داشت. در این مطلب از مجله پت خرید سعی شده احتیاجات غذایی طوطی ها و تغذیه صحیح آنها را بیان کنیم.

تغذیه طوطی

طوطی ها مانند سایر حیوانات به مواد خوراکی اصلی، چربی، پروتئین و کربوهیدرات نیازمندند. طوطی ها هم در رژیم غذایی خود به ویتامینها و املاح معدنی و برخی مواد خاص دیگر نیز احتیاج دارند. انواع طوطی ها به دانه های چرب مانند تخمه آفتابگردان بسیار علاقه مندند و شاید گروهی دیگر به هیدرات کربن تمایل داشته باشند.

املاح و ویتامین ها در میوه و سبزیجات به وفور سافت می شود که طوطی ها هم به این جور غذاها علاقه می ورزند. مواد معدنی اضافی را می توان به فرم اهرم (سپیتا) در اختیار طوطی قرار داد. (سپیتا از نوعی استخوان ماهی یا صدف تهیه می شود و در بعضی از فروشگاه های معتبر در کشور نیز عرضه می شود.)

جالب است بدانید : نگهداری از طوطی در کنار حیوانات خانگی دیگر

خوراک طوطی را به ۴ گروه تقسیم می‌شود

۱- دانه‌های مورد نیاز طوطی ها

خوراک پایه اکثر طوطی‌ها را دانه‌ها تشکیل می‌دهند. پس به نیاز پرنده می‌توان برای او مخلوط از دانه‌ها را در رژیم غذایی است قرار داد. مثلاً برای طوطی‌ها بزرگ می‌توان از مخلوطی از دانه‌هایی نظیر تخمه آفتابگردان، بادام، بادام زمینی، تخم کدو و… استفاده کرد. شاید طوطی‌های بزرگ مانند ارا یا کاکادوها به راحتی بادام پوست دار را بشکنند ولی برای طوطی‌های متوسط مانند آمازون‌ها، طوطی اسکندر و… بهتر است بادام یا سایر دانه‌ها با پوسته سخت را به صورت پوست کنده در اختیارشان قرار دهیم.

برای طوطی‌های کوچک نظیر مرغ عشق‌ها جدایی ناپذیر و سایر طوطی‌های کوچک می‌توان از مخلوط دانه‌ها مانند تخم آفتابگردان به صورت پوست دار یا پوست کنده، تخم کتان، ارزن، شاه‌دانه و سایر دانه‌های کوچک را مخلوط و در اختیارشان قرار داد.
برای طوطی‌ها، چه بزرگ و کوچک از مخلوط دانه‌های موجود استفاده کنید. طوطی‌ها از بین مخلوط دانه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد دانه مورد نظر را انتخاب کرده و می‌خورند شاید چند دانه مورد توجه طوطی باشد یا شاید از یک دانه خاص تغذیه کنند. شاید در یک فصل از یک نوع دانه و در فصل دیگر از دانهٔ دیگری تغذیه کند. طوطی‌های بزرگ نظیر کاکادوها حتی دانه‌های ریزی مانند ارزن یا تخم کتان را با سرعت پوست کنده و می‌خورند.

حتی طوطی‌های کوچک با وجود اینکه قدرت شکستن بادام را ندارند ولی علاقه زیادی به خوردن محتوای آن دارند. همیشه دانه‌های متنوعی را در اختیار طوطی‌ها قرار دهید و طوطی خود را با دانه‌ای خاص یا غذایی خاص به اجبار تغذیه نکنید. تمامی ترکیبات و احتیاجات غذایی طوطی مانند کربوهیدرات، چربی و پروتئین‌ها می‌توانند با مخلوط دانه‌ها در اختیار طوطی‌ها قرار دهید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: معرفی چند غذای خوشمزه برای پرندگان

۲- میوه و سبزیجات در رژیم غذایی طوطی ها

یکی از ارکان اصلی در رژیم غذایی طوطی شما باید میوه ها باشند. میوه و سبزیجات مورد علاقه طوطی‌ها هستند و طوطی‌ها در زندگی طبیعی از آنها برای دریافت ویتامینها و املاح معدنی استفاده می‌کنند. میوه‌جات باید روزانه در اختیار طوطی‌ها قرار گیرد. میوه‌هایی مانند سیب درختی، هویج، انگور، آلبالو، گیلاس، موز و… را می‌توان به طوطی‌ها ارئه داد.

تجربه نشان داده اکثر طوطی‌ها سیب درختی و هویج را دوست دارند ولی بعضی از آنها خیار یا حتی هندوانه را هم ترجیح می‌دهند. میوه‌های مختلف و مناسب را به طوطی ارائه دهید تا بالاخره میوه مورد علاقه‌اش را پیدا کنید و در رژیم غذایی اش بگنجانید.

سبزیجات نظیر کاهو، کلم، گشنیز، شاهی و سایر سبزیجات خوردنی را می‌توان به طوطی‌ها ارائه داد. اکثر طوطی‌ها در میان سبزیجات کاهو را انتخاب می‌کنند و علاقه خاصی به این سبزی دارند.

۳- پروتئین ها و خوراک نرم یا حیوانی

در رژیم غذایی بسیاری از پرنده ها پروتئین جایگاه ویژه ای دارد. شاید خوراک حیوانی برای زمان تکثیر و پرورش استفاده شود. شاید عده‌ای خوراک حیوانی را منع کنند ولی تغذیه طوطی‌ها گه گاه با خوراک حیوانی مسئله‌ای را پیش نخواهد آورد و یک غذای مقوی محسوب می‌شود. مخصوصاً هنگام تکثیر برای آماده سازی جفت غذای مکملی محسوب می‌شود.
تخم مرغ رایج‌ترین غذای حیوانی برای تغذیه طوطی‌ها به حساب آمده ولی همه طوطی‌ها به آن علاقه ندارند. به هر حال گوشت پخته مرغ بدون ادویه نیز خوراک حیوانی محسوب شده و می‌توان به طوطی‌ها ارائه کرد.

اطلاعات تان در این زمینه را بیشتر کنید: علائم بیماری پرندگان 

۴-سایر غذاهای مناسب طوطی

با وجود اینکه غذای اصلی طوطی‌ها را دانه‌ها به همراه میوه و سبزیجات تشکیل می‌دهد. می‌توان به طوطی‌ها غذاهای مختلف دیگری نیز داد. این غذاها نظیر برنج آب پز بدون نمک، نان تست یا خمیر نان باگت، انواع حبوبات به صورت آب‌پز، ذرت تازه، میوه‌جات مختلف، انواع غذاهای آماده به صورت پرس شده، ویتامین‌های مخصوص طوطی، املاح معدنی اضافی مانند (سپیتا) و سایر غذاهایی که برای طوطی‌ها مضر نیست، هستند.

 

رژیم غذایی سالم برای طوطی

طوطی یک پرنده خانگی حساس و ظریف است. نحوه رفتار با طوطی برایش کامل قابل تحلیل است. انتخاب ظرف غذای مناسب و یا تزیین غذا با مواد غذایی که قبلا امتحان نکرده و برایش مضر نیست مثل آجیل و مقداری میوه خرد شده، در افزایش اشتهای طوطی تاثیر مثبت دارد. بنابراین اگر درصدد تهیه یک رژیم غذایی مناسب برای طوطی تان هستید، موارد زیر را در رژیم غذایی طوطی رعایت کنید:

  • تهیه مخلوطی از میوه و تکه های یخ بعنوان نوشیدنی و قرار دادن آن در رژیم غذایی سالم برای طوطی. این کار به ایجاد جذابیت در غذای طوطی کمک کرده و علاوه بر این در استفاده ویتامین در رژیم غذایی طوطی موثر است.
  • سعی کنید مواد غذایی که برای رژیم غذایی سالم برای طوطی در نظر گرفتید را در یک نان گندم یا پنکیک گندم پیچیده و برای طوطی کوچک در لقمه های کوچک در نظر بگیرید.
  • طوطی به آجیل و مواد غذایی روغنی مثل نارگیل خشک شده بسیار علاقه مند است. برای گنجاندن میوه در رژیم غذایی طوطی، تکه‌های میوه را در آجیل یا نارگیل خشک شده بغلتانید به طوطی بدهید.
  • سبزیجات مثل کدو، هویج، کاهو و یا فلفل دلمه ای را در سیخ های چوبی تزیین کرده و برای خوردن به قفس طوطی آویزان کنید. برای قرار دادن سبزیجات در رژیم غذایی سالم برای طوطی این بهترین راه است.
  • برای استفاده از فیبر و مواد غذایی مغذی موجود در گیاهان روش دیگر خشک کردن سبزیجاتی مثل کلم و همین طور میوه جات و قرار دادن آنها در لیست غذایی طوطی است.
  • طوطی یک پرنده باهوش است، این پرنده تمایل دارد در هنگام غذا خوردن همراهی شان کنید. کمی از غذای سالم تهیه شده در منزل برای طوطی را همراه با او بخورید. همچنین با گذاشتن یک روزنامه روی میز یا کف آشپزخانه طوطی را برای خوردن غذا در کنار خود نگهدارید.
  • از گوشت به مقدار خیلی کم در رژیم غذایی طوطی استفاده کنید. استفاده از گوشت مرغ پخته شده بهترین انتخاب در رژیم غذایی سالم برای طوطی است.

 

لیست مواد غذایی ممنوعه برای طوطی

در کنار رژیم غذایی سالم برای طوطی؛ داشتن اطلاعات درباره مواد غذایی مضر برای طوطی نقش بسیار پر رنگی دارد. استفاده از مواد غذایی زیر برای طوطی مضر است و از سری مواد غذایی خطرناک برای طوطی هستند:

  • آووکادو در میوه ها
  • کافئین و الکل در نوشیدنی ها
  • شکلات در خوراکی ها
  • بادم زمینی که به مدت طولانی در جای تاریک نگهداری شده است

با حذف این مواد غذایی از رژیم غذایی طوطی به سلامت پرنده تان کمک کنید. توجه به اینکه زیاده روی در مصرف تخمه آفتابگردان منجر به بیماری های کبدی  طوطی میشود.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x