فروردین ۹, ۱۴۰۳
طوطی خاکستری آفریقایی

آشنایی با طوطی خاکستری آفریقایی و هر آنچه در مورد آن باید بدانید

طوطی خاکستری یا کاسکو یکی از زیباترین و باهوش ترین پرنده هایی است که افراد از آن نگهداری می کنند. این پرنده قابلیت سخن گفتن دارد و همین آن را جذابتر  کرده است. در این مقاله از مجله پت خرید به آشنایی با طوطی خاکستری آفریقایی به عنوان حیوان خانگی می‌پردازیم.

 

انواع طوطی خاکستری

دو گونه از طوطی خاکستری آفریقایی وجود دارد که به عنوان پت به فروش می‌رسند:

  • طوطی خاکستری کنگو (Psittacus erithacus erithacus)
  • طوطی خاکستری تیمنه (Psittacus erithacus timneh)

کاسکو کنگو کمی بزرگتر از تیمنه و دارای دمی با پرهای قرمز روشن است. پرهای دم تیمنه ها تیره‌تر و به رنگ شاه بلوط است. در کل طوطی خاکستری تیمنه رنگ بندی تیره‌تری نسبت به کنگوها دارد به خصوص روی قسمت کمر. البته این امر در تمام موارد یکی نیست.

در حالی که منقار کنگو خاکستری است رنگ نوک بالای تیمنه ها استخوانی رنگ با لبه‌های تیره و نوک پایین کاملاً خاکستری است. بر سر این بحث است که آیا تفاوت عمده‌ای بین خلق و خوی کنگوها و تیمنه ها وجود دارد؟

 

کدام نوع طوطی خاکستری بهتر است؟

عده‌ای معتقدند که تیمنه ها رفتار آرامتری دارند و کمتر مبتلا به پرکنی و رفتارهای عصبی می‌شوند. عده دیگری می گویند که تفاوتی ندارند. در هر صورت، تفاوت فردی زیادی بین این دو گونه پرنده وجود دارد. حتی اگر به طور کلی تفاوت اندکی در خلق و خوی آنها مشاهده شود، این را نمی‌توان به طور کلی به تمامی خاکستری‌ها تعمیم داد.

اصطلاح طوطی خاکستری آفریقایی برای هر دو گونه استفاده می‌شود زیرا هردو آنها در ویژگی های شخصیتی و نحوه نگهداری مشابه هستند.

 

طول عمر طوطی خاکستری

طوطی خاکستری آفریقایی قابلیت یک عمر طولانی را دارد. بنابراین خودتان را برای یک مراقب ۵۰ ساله یا بیشتر از آنها آماده کنید.

پیشنهاد مطالعه: نظافت پرنده های خانگی

 

هوش بالای طوطی کاسکو

طوطی خاکستری آفریقایی از هوش بسیار بالایی برخوردار است. معروف‌ترین طوطی خاکستری الکس است، پرنده‌ای که سالها توسط Dr. Irene Pepper berg مورد مطالعه قرار گرفت. الکس نشان داد که توانایی پردازش اطلاعات و استفاده درست و به جا از کلمات را داراست و مفاهیمی مانند رنگ و شکل را درک می‌کند. (برای مثال او به سادگی رفتارهایی را که قبلاً آموزش دیده را نشان نمی‌دهد.)

 

صحبت کردن طوطی خاکستری

خاکستری‌ها مقلدهای بسیار خوبی هستند و اکثراً (نه تمام آنها) به خوبی نیز صحبت می‌کنند با دایره لغتی بالغ بر ۲۰۰۰ کلمه. آن دسته از آنها که لغات را تکرار نمی‌کنند مهارت زیادی در تکرار صداهای خانه از قبیل زنگ تلفن یا صدای در را دارا هستند که اغلب صاحبانشان را به اشتباه می‌اندازند. بیشتر خاکستری‌ها مجموعه بزرگی از صداها را برای تکرار دارند.

مطالعات روی الکس نشان داد که، خاکستری‌ها ظرفیت ویژهای برای گذاشتن صداها و کلماتشان روی مفهوم صحیح دارند که باعث می‌شود که آنها را به درستی تکرار کنند، که این نشان دهنده هوش زیاد آنهاست، همین هوش زیاد آنها خاکستری‌ها را به یک حیوان خانگی بسیار محبوب مبدل ساخته است.

 

رفتار و مشکلات بالقوه

وقت زیادی را برای گذراندن با خاکستری خود اختصاص دهید و ارتباط اجتماعی و تحریکات روانی را برای او فراهم کنید. احساسات خاکستری‌ها مانند کودک ۲ ساله توصیف شده است همراه با هوش یک کودک ۵ ساله این به آن معناست که آنها به مقدار زیادی توجه و صبر نیاز دارند همراه با رفتاری خوب که آنها را به سمت رفتار قابل قبول هدایت کند.

طوطی‌های خاکستری تمایل دارند که کاملاً محتاط با شرایط جدید و افراد جدید برخورد کنند هرچند به صاحبانشان اعتماد دارند. آن‌ها بیشتر به عنوان پرندگان تک صاحب شهرت دارند و آن هم به این دلیل است که اغلب تنها یک نفر از خانواده زمان کافی را با خاکستری می‌گذراند و به مقدار کافی به او نزدیک می‌شود.

سعی کنید که خاکستری شما با افراد زیادی معاشرت کند هر چند شما باید به پرنده خود فرصت بدهید تا با اشخاص جدید راحت باشد. خاکستری به راحتی می‌تواند با بیش از ۱ نفر تعامل کند به شرطی که هر فرد زمان کافی را برای جلب اعتماد و مصاحبت با او را صرف کند.

شاید برایتان جالب باشد: رژیم غذایی مناسب برای کاسکو

 

گاز گرفتن

خاکستری‌ها شهرت بالای در گاز گرفتن دارند اما این مساله تا حد زیادی به محیط اطراف مربوط می‌شود. همانند همنوعان خود گاز می‌گیرند به خصوص اگر به هر نحوی حساس تهدید کنند. با این حال اعتماد طوطی خاکستری آفریقایی باید با صبر و احترام به دست آورده شود و به زور نزدیک شدن به خاکستری که به شما اعتماد ندارد نتیجه‌ای جز گاز گرفتن برای شما به همراه ندارد.

همچنین آن‌ها حالت‌های مردم اطرافشان را درک می‌کنند پس باید به آنها به آرامی نزدیک شد و آرام رفتار کرد یا ممکن است که پرنده آشفته و هیجان زده شود. همچنین یک طوطی خسته یا دچار استرس بیشتر مستعد برای بروز مشکل رفتاری از جمله گاز گرفتن است بنابراین حصول اطمینان از رعایت شدن نیازهای نیازهای عاطفی، روانی و جسمی پرنده برای اجتناب از این قبیل مشکلها کمک می‌کند. هوش این پرندگان به این معنی است که باید تعامل اجتماعی زیادی با صاحبشان از قبیل ذهنی و فعالیت جسمی داشته باشند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: دلایل ترسیدن برخی از طوطی‌ها و نحوه از بین بردن آن

 

پرکنی طوطی های خاکستری

خاکستری‌ها به پرکنی نیز شهرت دارند. طوطی‌ها از جمله خاکستری‌ها گاهی اوقات به پرکنی یا بدتر از آن به آسیب رساندن به بدن خود و قطع عضو به دلایل مختلف جسمانی و فیزیولوژیکی یا رفت و آمد مکرر و همچنین برآورده نشدن نیاز عاطفی یا استرس روی می آورند. لازم به ذکر است که هر پرنده‌ای که دچار پرکنی است ابتدا نیاز به بررسی دقیق توسط دامپزشک پرندگان دارد تا نسبت به عوامل فیزیکی چکاپ شود و اگر هیچ جیز یافت نشد باید دلایل رفتاری مورد بررسی قرار بگیرد. هرگونه افزایش تمایل خاکستری‌ها نسبت به این مشکل احتمالاً به دلیل هوش زیاد آنها و نیاز به توجه است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: عواملی که میتوانند منجر به پرکنی در پرندگان شوند

به طور خلاصه طوطی خاکستری آفریقایی بسیار باشکوه و شگفت انگیز است اما انتخاب خوبی برای همه نیست. صاحبان به طور بالقوه نیاز دارند که توانایی خود را برای متعهد شدن به نیازهای پرندگان برای داشتن طول عمر مورد انتظار ارزیابی کنند و مطمئن شوند که آنها بهترین راه برای مراقبت از این طوطی‌های فوق العاده درک کرده‌اند.

 

دلیل تفاوت رنگ کاسکوها

در آفریقا و در بعضی مناطق رنگ بدن کاسکوها تیره و در مناطقی دیگر رنگ آنها روشن است. به غیر از تفاوتی که بین کاسکوی تیمنه (دم سیاه) و کنگو (دم قرمز) است که نژاد تیمنه دارای پرهای تیره تری است. و کنگو دارای پرهای روشن تر که گاه حتی از خاکستری هم روشنتر یعنی نقره ای می باشند.

حتی کاسکوهایی از یک نژاد هم به خاطر زندگی در مناطق مختلف رنگهایشان متفاوت است با یکدیگر. دلیلش هم احتمالا مناطق و آب و هواهای مختلفی است که در قلب آفریقا کاسکوها در آنها زندگی می کنند.

نظر اینجانب این است که کاسکوهایی که دارای رنگهای تیره تر هستند بیشتر به مناطق مرطوب تعلق دارند و کاسکوهای خاکستری کمرنگ و نقره ای دارای زیستگاهی نسبتا کم باران تر هستند. به همین خاطر به نظر می رسد کاسکوهایی با رنگ های روشنتر بیشتر مناسب زندگی در آب و هوای ایران باشند. البته ممکن است این دیدگاه من در مورد آب و هوای زیستگاه و رنگ و سازگاری کاسکوی نقره ای با آب و هوای ایران کاملا درست نباشد.

 

آب و هوای زیستگاه کاسکو

کاسکو بیشتر قسمتهای افریقای مرکزی در کمربندی وسیع از جزایر گینه تا شمال غربی تانزانیا و کنیا یافت میشود. سه کشور را که کاسکوها در انها زندگی می کنند را بررسی می کنیم:

تانزانیا: تانزانیا در قسمت شرقی آفریقا واقع شده است.  بیشتر خاک آن از یک فلات با پوشش گیاهی بوته زار و علفزار تشکیل شده است.  در شمال به ناحیه آتشفشانی کلیمانجارو، در شرق به  دریاچه تانگانیکا، و در جنوب به زمین های مرتفع، محدود  می شود.

گینه: علیرغم مجاورت با خط استوا، ارتفاع زیاد این سرزمین، باعث شده که دمای هوا بین ۲۹-۱۸ درجه سانتی  گراد ثابت بماند. البته در جلگه های ساحلی، آب و هوا  گرمسیری است و میزان بارش آن، به ۱۰۶-۵۷ سانتی متر در سال بالغ می شود.

کنیا: کینا در منطقه استوا قرار دارد. اما از آنجا که بخش اعظم این کشور از یک فلات مرتفع تشکیل شده، میانگین درجه  حرارت ۲۷-۱۰ درجه سانتی گراد، و میزان بارش سالانه  بین ۲۵۰-۷۶ سانتی متر. مناطق ساحلی که در کنار اقیانوس هند قرار دارد دارای  آب و هوایی گرم و مرطوب است.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x