فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
دامپزشک با گوشی در حال گوش دادن به صدای قلب سگ

آنچه در مورد سلامتی سگ تان باید بدانید؛ ویژگی های سگ سالم

سگ ها موجودات دوست داشتنی و زیبایی هستند. خیلی از ما دوست دارید سگی را به سرپرستی بگیریم و از او مراقبت کنیم. اما یکی از کلیدی ترین نکات برای نگهداری از سگ این است که به سلامتی او توجه داشته باشید. در این مقاله از مجله پت خرید به نکاتی اشاره می کنیم که برای مراقبت از سلامت سگ بسیار برایتان مفید خواهد بود. در واقع سگ سالم باید این ویژگی ها را دارا باشد.

 

به مشکلات ژنتیکی سگتان توجه کنید

سلامتی سگ تان را با معاینه بالینی منظم زیر نظر بگیرید هیچ‌کس سگ شما را بهتر از شما نمی‌شناسد. او را در حال بازی کردن، خوردن و خوابیدن می‌بینید و هر روز از او مراقبت می‌کنید. به‌این‌ترتیب اولین کسی که تشخیص بیمار شدن حیوان را بدهد خود شما خواهید بود. شاید دوست پشمالوی شما دیشت غذا نخورده، آیا امروز فقط کمی سرحال نیست یا اینکه باید به‌سرعت او را به دکتر برسانید؟

در این فصل اطلاعاتی ارائه می‌شود که به شما کمک می‌کند در مورد این‌گونه مشکلات تصمیم‌گیری کنید. شما متوجه می‌شوید که سگ سالم چطور باید به نظر برسد، بدین‌وسیله می‌توانید خیلی راحت‌تر علائم بیماری را در او تشخیص بدهید. به شما می‌گوییم چنانچه تصمیم به افزایش اعضای خانوادهٔ خود گرفتید، چگونه باید توله یا سگ بالغ سالمی را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز سگ ها که حتما باید بدانید

 

تشخیص ویژگی‌های سگ سالم

اولین قدم برای مراقبت کردن از سگ تان این است که ویژگی‌های یک سگ سالم  و سلامت را بدانید. با این داشت به‌راحتی می توانید علائم بیماری‌ سگ را تشخیص دهید.

خب سگ سالم چه شکلی است؟ شاید پاسخ به این سؤال خیلی واضح به نظر برسد، اما این‌گونه نیست! سگ‌ها از نظر ظاهر آن‌قدر باهم متفاوت‌اند که تشخیص دادن تفاوت بین عادی و غیرعادی ها می‌تواند کار دشواری باشد.

دامپزشکان زمان بسیار زیادی را صرف یادگیری چگونه تشخیص دادن نشانه‌های سلامتی سگ‌ها و متمایز کردن آن‌ها از علائم بیماری‌ها می‌کنند. تشخیص دادن سگ سالم کار دشواری است. چون سگ‌ها نمی‌توانند با زبان ما صحبت و ما را از حال درونی‌شان باخبر کنند. بنابراین برای خوب مراقب بودن مخصوصاً، استفاده کردن از همه شواهد برای جمع‌آوری اطلاعات درباره سلامتی سگ مان مهم است.

چشم‌هایمان پوشش براق و دم جنبنده یک سگ سالم را به ما نشان می‌دهند، ما صافی و نرمی و قابل ارتجاعی بودن پوست سگ سالم را با دست‌هایمان لمس می‌کنیم. نفس‌های منظم و عمیق سگ سالم را در خواب با گوش‌هایمان می‌شنویم. با بوییدن سگ می‌توانیم از سلامتی دندان‌ها و لثه و تازگی نفس او مطلع شویم.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علائم تب کردن سگ و روش های درمان تب در سگ ها که باید بدانید

 

طرز برخورد سگ سلامت

از سر و روی سگ سالم عشق به زندگی می‌بارد. او سرش را بالا نگه می‌دارد، چشم‌هایش برق می‌زنند و دمش با چشم داشت به سرگرمی‌هایی که در گوشه و کنار برایش فراهم می‌کنید می‌جنباند. سگ سلامت باید پر از انرژی، کنجکاوی و علاقه‌مندی به محیط پیرامون باشد.

چیزی که خیلی از ماها را برای سگ همدممان بسیار عزیز می‌کند بازی (برو بیارش) است. اگر متوجه تغییر ناگهانی ادامه دار در رفتارش برای بیش از دو روز شدید این شاید نشانه مشکلات دیگری باشد. دلیل این تغییر ناگهانی رفتار سگ را با نشان دادن او به دامپزشک پیدا کنید.

 

توجه به سلامتی پوست سگ

پوست یکی از تغییر پذیرترین ویژگی‌های سگ‌ها و روی‌هم‌رفته شاخص خوبی برای سلامت آن‌هاست. بسته به نژاد، بعضی سگ‌ها مثل تروورن بلژیکی موهایی که به خودی خود می‌ریزند دارند و برخی از سگ‌ها موهایی دارند که باید مرتباً کوتاه شوند. اما به‌رغم نژاد سگ یا نوع مو، یک سگ سالم باید موهای براق و قابل ارتجاع داشته باشد. به‌علاوه پوست زیرین موها باید نرم و انعطاف‌پذیر باشد و وقتی که پوست او را نیشگون می‌گیرید باید خود به خود به حالت اولیه باز گردد.

ریزش غیر طبیعی موهای سگ می‌تواند از علائم یک مشکل جسمی باشد. سگ‌هایی که ریزش مو دارند دارای یک چرخه برای رشد و ریزش هستند که به وسیله تعدادی از عوامل مانند ژنتیک، طول روز، دما و هورمون‌ها کنترل می‌شوند. هر مو به صورت ژنتیکی به اندازه مشخص رشد کرده و بعد وارد مرحله استراحت می‌شود. موهای جدید به موقع رشد کرده و موهای قدیمی در حال استراحت را به بیرون هل می‌دهند و جایگزین آن‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: رسیدگی و مراقبت بهداشتی پوست و موی سگ 

 

اکثر سگ‌هایی که در نواحی معتدل زندگی می‌کنند موهایشان در فصل پاییز زمانی که روزها کوتاه‌تر شده و دمای هوا کاهش می‌یابد می‌ریزند. در فصل بهار آنها دوباره پوشش بر پشت خود را به پوشش سبک‌تری برای فصل گرما تغییر می‌دهند. سگ‌های ماده مکرر سه تا چهار ماه از فصل گرما پوست می‌اندازند. مادرهای تازه فارغ شده پس از تولد نوزادشان تعداد زیادی از موهای خود را از دست می‌دهند.

 

تشخیص ریزش طبیعی موی سگ

خیلی از افراد می خواهند بدانند چگونه می‌توان تشخیص داد که ریزش موهای سگ در دوره طبیعی خود است یا موهای مرده روی مبل و فرش نشانه مشکلی جدی است؟ سگ تروون بلژیکی با موهای پرپشت و فراوان که خود به خود می‌ریزد. زمانی که این سگ ریزش مو خیلی زیادی دارد می‌توانید با حمام آب گرم به این فرایند سرعت بخشیده و به زدودن موهای سرگردان کمک کرده و جوانه زدن موهای جدید را تحریک کنید.

بعد از حمام کردن او باقیمانده موهای مرده را شانه کرده و پوشش را معاینه کنید. اگر پوستش سالم و جدید است و موهای براق شروع به ظاهر شدن می‌کنند. دوستتان در حال یک ریزش چرخه‌ای است اما اگر موها هنوز کدر، خشک و شکننده به نظر می‌رسند یا اگر ناحیه موهای از قبل کوتاه شده دیگر به رشد طبیعی خود باز نگشته‌اند، او را برای معاینه نزد پزشکش ببرید. مخصوص اگر علائم بیماری دیگر هم خود را نمایان کرده‌اند.

در این زمینه بیشتر بدانید: ریزش موی حیوانات خانگی و روش های جمع آوری مو سگ و گربه

 

توجه به سالم بودن گوش‌های سگ

گوش های سگ سالم و سلامت باید از داخل تمیز بوده و پرتوی براقی به پوستی که  به وسیله ترشح ماده محافظ موم مانند ایجاد شده است، بدهد. گوش های او نباید دارای مقدار بیش از حدی از موم باشند و همچنین نباید هرگز بوی بدی بدهند.

اگر گوش های سگ دارای ترشــحات سیاه یا قهوهای تیره رنگ هستند حتی پس از تمیز کردن دوباره ایجاد می‌شوند ممکن است عفونت کرده باشند. این نوع ترشحات ممکن است علامت بیماری های جسمانی مانند حساسیت یا هورمون های نامتعادل باشد. او را به دامپزشک اش نشان بدهید تا دلیل این مشکل را ریشه یابی کنید.

 

توجه به چشم‌های سگ

یک سگ سلامت دارای چشمانی روشن، شفاف و درخشان است. قرنیه چشم (خارجی‌ترین لایه چشم) باید شفاف بوده و مردمک و عنبیه (حلقه قهوه‌ای یا آبی داخل چشم که به آن رنگ می‌دهد) باید به وضوح دیده شوند. برخی  از سگ ها به ویژه نژادهای عروسکی از اشک ریزی بیش از حد رنج می‌برند. به طوری که اشک‌ها از گوشه بینی او جاری شده و می‌توانند باعث به وجود  آمدن لکه‌های قهوهای مایل به قرمز شوند. این نوع اشک ریزی در این نژادها  آنقدر متداول اسـت که به وسیله بسیاری از مردم طبیعی تلقی می‌شود.

درحالی که خیلی ها اشک ریزی در سگ های عروسکی به خصوص اگر به همراه خارش پوسـتی یا ناراحتی دستگاه گوارشی باشد را حساسیت  محسوب می‌کنند. اگر سگ عروسکی بیش از حد اشک ریزی و خارش پوست یا ناراحتی گوارشی دارد باید تغییراتی در رژیم غذایی اش ایجاد شود. شما می‌توانید مشکل اشک ریزی او را با دادن آب معدنی حل کرده و با پاک کردن صورت و چشمانش با پارچه نم دار و خشک کردن آن از ایجاد لکه‌ها جلوگیری کنید.

 

بررسی لثه‌ها و دندان‌های سگ

سگ سالم دارای لثه های براق است. این لثه ها به سختی به دندان‌های سگ چسبیده است. سگ‌هایی با رنگ های روشن لثه های صورتی رنگ دارند. درحالی که  سگ‌هایی با رنگ های تیره (مانند لابرادور رترایورز سیاه) و سگ هایی که به طور نژادی زبان های آبی دارند (مانند چاوچاو و شارپی) دارای نقطه‌های سیاه و قهوه ای رنگ روی لثه هایشان هستند.

دندان‌های سگ سلامت باید سفید و براق، بدون جرم زرد یا قهوه‌ای روی خط لثه باشند. تنفس سگ سالم مخصوصاً بوی شیرینی ندارد اما بوی آزاردهنده‌ای هم نباید داشته باشد.

 

سلامت بینی سگ

بینی سگ نشانگر خوبی برای تشخیص سلامتی سگ شما است. همه ما  می دانیم که بینی سگ باید سرد و مرطوب باشد و درست. اما ممکن است بینی او زمانی که خواب است کمی خشک شود، بنابراین اگر دوست خواب آلودتان بینی نمداری ندارد، هول نکنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ۱۱ نکته در مورد نگهداری سگ در محیطی خنک و مطمئن در تابستان

 

ضربان قلب سگ

قلب سگ سـالم در حالت استراحت حدود ۴۵ بار در دقیقه برای نژادهای بـزرگ و ۱۲۵ بار در دقیقه برای نژادهای کوچک می‌تپد. زمانی که سگ در حال تحرک است قلبش برابر حالت طبیعی یا بیش  از حد آن می‌تپد.

ضربان قلب سگ زمانی که او تب دارد یا درد می‌کشد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین زمانی که تصور می‌کنید او بیمار است، می‌توانید ضربان قلبش را که یک شــاخص مشکل پنهانی است را اندازه گیری کنید. ضربان قلب سگتان را زمانی که در سلامتی کامل و در حال استراحت است، اندازه گیری کنید تا یک مقدار پایه برای مقایسه با زمانی که فکر می‌کنید او کمی ناخوش احوال است داشته باشید.

 

بررسی سلامت سگ از راه مدفوع 

مدفوع سگ سلامت دارای شکل و به راحتی قابل دفع است. این مدفوع هر رنگی از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره و حتی قرمز باشد. دلیل این قرمزی، غذاهایی با رنگ های افزودنی قرمز در است!

مدفوع سیاه رنگ به هر صورت طبیعی نیست و شاید علامت خونریزی دستگاه گوارشی باشد. اسهال گاه و بیگاه در سگ ها طبیعی است. اما اگر ادامه یابد یا حتی گاهی یک اسهال که منجر به از دست دادن آب فراوانی شود نیاز به دیدار دامپزشک را قطعی می‌کند.

یبوست در سگ‌ها مشکلی غیرمعمول است اما گاهی رخ می‌دهد. اگر  سختی در رفع مدفوع ادامه یابد برای معاینه، او را نزد دامپزشک اش ببرید.

 

دما طبیعی بدن سگ

دمای طبیعی در بدن سگ سلامت باید بین ۳۸٫۵ و ۳۹٫۵ سـانتی گراد باشد. سگ‌های بزرگتر از دمای بدنی پایین‌تر و سگ های کوچک‌تر از دمای بدن بالاتری برخوردارند. دمای بدن سگتان را زمانی که او در سلامتی  کامل به سر می‌برد اندازه گیری کنید تا بدانید دمای بدن او در حالت  طبیعی چه مقدار باید باشد.

در هنگام فعالیت، دمای بدن سگ چند درجه افزایش می‌یابد. بنابراین زمانی که می‌خواهید دمای بـدن او را اندازه بگیرید، مطمئن شوید که او در حال استراحت است.

 

وزن متناسب سگ سالم

یک سگ سالم کمر و شکمش بالاتر از سطح سینه‌اش جمع می شود. سگ سلامت باید به راحتی قادر به یورتمه رفتن بدون اینکه چربی زیر پوستش از طرفی به طرف دیگر حرکت کند، باشد.

با وجود اینکه ما انسان ها هر روزه به وسیله تبلیغات برای برنامه های کاهش وزن بمباران می‌شویم، این حس آگاهی وزنی در جامعه مان به سگ هایمان منتقل نمی‌شود. درصد بســیار زیادی از سگ ها مقدار بسیار بالایی وزن با خودشان جا به جا می‌کنند و خیلی از آنها به طور وحشت آوری چاق هستند.حالتی که در آن وزن اضافی سگ می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی  برای او مانند مرگ زودرس شود.

بیشتر بدانید: بیماری مشترک بین انسان و حیوان خانگی که باید آنها را بشناسید

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد سلامت بودن سگ و نکاتی که برای بررسی سلامتی سگ لحاظ کنید، برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. برای خرید محصولات مربوط به سگ نیز از پت شاپ اینترنتی پت خرید کمک بگیرید

پت خرید را دنبال کنید :‌
3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x