اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
سگ که به نوزاد در رختخواب خیره شده

آیا سگ ها حسادت می کنند؟

حسادت کردن در سگ ها

از زمان های دور سگ ها بهترین دوست آدمی بوده و بر اساس پژوهش های انجام شده به نظر می‌رسد که سگ‌ها برای حفظ  رابطه صمیمی با صاحب خود می‌کوشند و بابت آن حسودی هم می‌کنند. تمامی پستانداران دستگاه های عصبی مشابهی دارند، به همین دلیل قادر به تجربه کردن احساساتی شبیه به هم هستند. بخشی از مغز وجود دارد که احساساتی از قبیل هیجان، عصبانیت، ناراحتی و حسادت را کنترل می کند و باعث می شود سگ ها احساس حسودی ساده را تجربه کنند.

 

 

سگی که به سگ دیگر خیره شده

گاهی سگ ها به همنوعان خود حسادت می کنند

شاید برایتان جالب باشد بدانید: اضطراب جدایی در سگ و روش های درمان اضطراب جدایی سگ

 

آیا سگ من به سگ های دیگر حسادت می کند؟

کریستین هریس محقق و روانپزشک در دانشگاه کالیفرنیا در مورد حس حسادت سگ ها آزمایشی را طراحی کرده است. در این آزمایش ۳۶ سگ کوچک زیر نظر گرفته‌شدند. از صاحبان ۳۶ آنها خواسته شد که به سگ خود بی محلی کنند و این ۳ کار را انجام دهند:

  • وانمود کنند به یک سگ قلابی که متحرک است و دم خود را تکان میدهد ابراز محبت میکنند
  • وانمود کنند به یک کدو تنبل خالی که درونش چراغ است محبت میکنند
  • در حالی که به سگ خود بی اعتنا هستند، شروع به خواندن یک کتاب کودک با صدای بلند کنند.

در این مرحله پژوهشگران رفتار سگ ها در برابر صاحبان خود را زیر نظر گرفتند.

هریس متوجه این موضوع شد که ۸۰ درصد سگ ها در واکنش به صاحبان خود وقتی با سگ قلابی ابراز محبت می کنند صاحب خود را لمس کرده و او را هل می دهند. در واقع سگ ها این موضوع را دوست ندارد و از خود حسادت نشان می دهد. سگ‌ها تقریباً دو برابر زمانی که صاحبشان به کدو تنبل محبت می‌کردند و چهار برابر زمانی که در حال خواندن کتاب کودک بودند این رفتار را بروز دادند.

از مجموع سگ ها یک سوم سگ ها تلاش کردند که خودشان را بین صاحبشان و سگ قلابی قرار دهند. یک چهارم سگ ها به سگ قلابی حمله کردند. در این میان فقط یکی از سگ ها به کدوتنبل و کتاب عکس العمل نشان داد و برای آنها پارس کرد.

به هر صورت در این آزمایش سگ ها تلاش کردند طوری رفتار کنند که بتوانند عشق و توجهی که قبلا دریافت می کردند را دوباره دریافت کنند.

 

آیا این نتیجه تحقیقات قطعی است؟

در اطلاعیه‌ای که درباره نتایج تحقیق منتشر شد توضیح دادند که نمی‌توانیم با قطعیت از احساسات سگ بگوییم. اما آنچه به نظر می‌رسید این است که همه سگ‌ها تلاش میکنند از یک رابطه اجتماعی با اهمیت محافظت کنند. تمام چیزی که در حال حاضر می دانیم این است که اگر غفلت کنیم سگ کوچک ما دچار یک نوع احساس حسودی می شود. به همین دلیل تا جایی که می توانید به سگ خود عشق و محبت بدهید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: حس همدردی در سگ ها

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x