فروردین ۹, ۱۴۰۳
دو قناری زرد رنگ نشسته روی شاخه

نکات کلیدی نگهداری از قناری به عنوان حیوان خانگی

معرفی پرنده قناری و نکاتی برای نگهداری بهتر از آن

قناری جز پرندگان سایز کوچک است و طول آن ۱۰-۱۲ سانتی متر می رسد. عمر این پرنده در صورت نگهداری صحیح بیش از ۱۰ سال است. قناری ها پرندگانی ترسو و کمی خجالتی هستند. برخلاف پرندگان سایز بزرگ مثل طوطی ها علاقه ای به نوازش و در دست گرفته شدن ندارند. قناری پرنده ای جذاب است که تماشای آنها برای بسیاری از افراد جالب و دلنشین است. پرندگانی قلمرو طلب هستن بنابراین با احتیاط قناری دیگر را وارد قفس کنید. بر خلاف جثه و اندازه کوچکش به قفس بزرگ نیاز دارد زیرا علاقه مند به پرواز است. قناری ها پرنده های فعال هستند و جنب و جوش زیادی دارند. در این مقاله پت خرید به نکاتی در مورد نحوه زندگی و نگهداری از قناری ها پرداخته ایم

 

رنگ های مختلف قناری

قناری ها دارای طیف های رنگی بسیار متنوعی هستند ولی نتیجه تحقیقات نشان داده است که اولین نسل قناری ها زرد بوده اند. با جفت گیری قناری ها با رنگ های گوناگون جهش های رنگی متفاوتی ایجاد می شود مثل سفید، قرمز و …

همچنین در این مورد بیشتر بدانید: همه چیز درباره پرنده فنچ و نکاتی که برای نگهداری از فنچ باید بدانید

 

قناری به عنوان حیوان خانگی

قناری ها مانند عروس هلندی پرندگان دستی نیستند و علاقه به در دست گرفته شدن ندارند. این پرندگان برای  کسانی که علاقه به تماشای پرندگان دارن مناسب هستند. این پرنده دارای رنگهای زیبا صدای بسیار دلنشین است که هر کدام از ویژگی ها نکته مثبتی است. ولی قبل خرید این پرنده بطور کامل تحقیقات کنیند.

برخی از افراد گمان می کنند چون این پرنده کوچک است برای کودکان مناسب است. در حالی که این تصور به کل اشتباه است. قناری پرنده ای به شدت ظریف و شکنند است و اصلا مناسب کودکان و بازی کردن آنها نیست.

 

روش انتخاب قناری خانگی سالم و سرحال

  • هنگام انتخاب یک قناری خانگی عوامل مختلفی را در نظر بگیرید . افرادی که صرف نظر از رنگ و نژاد قناری به صدای قناری علاقه مند هستند باید یک پرنده نر را انتخاب کنند.
  • یک قناری سالم و سرحال انتخاب کنید. پرنده باید پرهای صاف، نرم و شفاف و چشمانی نافذ، آگاه داشته باشد و بانشاط و پرتحرک باشد.
  • قناری های نر اگر در دوره پرریزی نباشند، صدای دلنشین تری نسبت به ماده ها دارند.
  • اگر دو قناری را در قفس مجزا در یک اتاق قرار دهید، آنها با هم رقابت می کنند و به خواندن تشویق می شوند.
  • یک قناری سالم اطراف مقعد و دم آن باید تمیز باشد و آثاری از فضله روی آن نباشد.

 

قفس و محل نگهداری قناری

یک قفس پرنده بزرگ برای قناری خود بخرید. قناری ها مایلند که از بخش جانبی پرواز کنند و در نتیجه باید فضای بزرگی را برای آن ها در نظر بگیرید. این قفس باید از نظر ارتفاع بلند باشد و حدود ۱۶ الی ۳۰ سانت پهنا داشته باشد. هرچقدر که قفس بزرگ تر باشد، قناری بهتر از قبل رشد خواهد داشت.

قفس باید از نور کافی برخوردار باشد. همچنین نباید آن را به در و پنجره نزدیک کنید زیرا نور مستقیم خورشید برای این پرندگان آزار دهنده است. فضا نباید بیش از حد گرم باشد و باید آن ها را به یک دیوار نزدیک کنید تا حس امنیت در آن ها ایجاد شود.

می توانید قفس را از جایی آویزان کنید یا این که آن را روی یک بلندی قرار دهید. قفس قناری در برابر پنجره نگذارید تا تابش مستقیم نور خورشید باعث افزایش دما و آسیب به پرنده نشود. در هنگام شب، اگر خانه شلوغ است و چراغ ها روشن است، روی قفس را با حوله یا پارچه ای بپوشانید تا پرنده بخوابد.

قناری ها ترجیح می دهند که در تاریکی بخوابند . اگر نور و صدای زیادی در خانه وجود دارد ، با یک حوله یا پتو روی قفس را شب تا صبح پوشش دهید تا قناری زودتر خوابش ببرد.

 

نظافت قفس قناری

نظافت کردن قفس قناری یکی از کلیدی ترین کارهای مربوط به نگهداری اوست. زیر قفس را روزنامه بیاندازید. هر روز باید کاغذ زیر قفس را بردارید و ظرف آب و غذای قناری را بشویید. یک بار در هفته قفس را با آب و صابون و ماده ضد عفونی کننده تمیز کنید. برای تمیز کردن قفس قناری از استفاده از سفید کننده ها اجتناب کنید. زیرا مواد شوینده قوی می تواند قناری را مستعد بیماری ها و مشکلات مختلف کند.

در این زمینه بیشتر بدانید: نظافت پرنده های خانگی ؛ همه چیز در مورد آراستن و تمیز کردن پرندگان خانگی

 

ورزش و تحرک قناری

فناری پرنده ای بسیار فعال است و به قفس بزرگ نیاز دارد به طوری که امکان پرواز در قفس مهیا باشد. همچنین اسباب بازی برای پرندگان کوچک باید در اختیار این کوچولوی زیبا قرار بگیرد تا حوصله اش سر نرود. هر چقدر فضای بیشتری در اختیار قناری خود قرار دهید، پرنده شادتری خواهید داشت.

اگر بعد از خواندن این مطلب تصمیم به نگهداری از قناری گرفتید توجه کنید که باید برای این پرنده قفسی بزرگ تدارک ببینید. چون این پرنده باید امکان پرواز در قفس را داشته باشد تا شاداب و سلامت باشد. به یاد داشته باشید که هرگز نباید بال های قناری خود را کوتاه کنید.

یک اسباب بازی برای او بخرید و او را سرگرم کنید. قناری ها بیش از هر پرنده دیگری به بازی با اسباب بازی ها نیاز دارند. گاهی اوقات یک اسباب بازی هم برای آنها کفایت می کند. قناری ها عاشق چرخ زدن روی یک سطح مرطوب هستند. می توانید چند عدد برگ پهن مرطوب را زیر آن ها قرار دهید.

بیشتر بخوانید: علائم بیماری پرندگان ؛ مریضی پرنده های زینتی را چگونه تشخیص دهیم

 

نحوه تغذیه و رژیم غذایی مناسب قناری

بهتر است قناری ها را با پلت یا غذاهای آماده مخصوص پرندگان و حیوانات خانگی تغذیه کنید. پلت ها از دانه ها مناسب تر هستند زیرا از پروتئین و ویتامین بیشتری برخوردار هستند. اگر دیدید که قناری شما از خوردن این پلت ها خودداری می کند، می توانید از یک منبع تغذیه ای دیگر برای آن ها استفاده کنید و پلت را کم کم به رژیم غذایی اش وارد کنید. اما مراقب باشید که این تغییر به یکباره و ناگهانی نباشد. می توانید این تغییر را در طول ۴ الی ۸ هفته ایجاد کنید.

پروتئین نیز یکی از نیازهای تغذیه ای قناری هاست. اگر رژیم غذایی قناری شما دارای پروتئین کافی نیست، باید از مکمل ها برای آن استفاده کنید. یک عدد تخم مرغ را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه جوشانده و بعد از خنک شدن، آن را خرد کنید و دوبار در هفته به قناری بدهید.  یادتان باشد وقتی پرنده غذای خود را نخورد سریع آن را از قفس خارج کنید تا فاسد نشود.

به قناری خود به طور منظم آب بدهید. قناری ها بعد از ۲۴ ساعت زندگی بدون آب می میرند. باید از یک ظرف آب بزرگ برای این پرندگان در قفس قرار دهید و به طور منظم آن را عوض کنید.

انواع غذاهای قناری با کاربردهای مختلف از جمله جلوگیری از تغییر رنگ، مکمل آواز خوانی، غذای مخصوص جفت گیری و تخم گذاری و… را می توانید از پت شاپ پت خرید تهیه کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ۱۰ خوراکی مورد علاقه پرندگان از گنجشک تا طوطی

 

سبزیجات مورد نیاز قناری

تقریبا ۲۰ الی ۲۵ درصد رژیم روزانه قناری باید شامل سبزیجات و میوه ها باشد. برای نگهداری بهتر از قناری خود بهتر است تمام  سبزیجات مورد استفاده او را با دقت تمام بشویید. میوه و سبزیجات را به قطعات کوچک خرد کنید. البته مراقب نوع میوه و سبزیجات مصرفی باشید. به عنوان مثال آووکادو برای قناری سمی و مضر است و کلم مواد مغذی کافی را ندارد.

میوه ها و سبزیجات مناسب برای قناری شامل سیب، زردآلود، موز، بلوبری، بروکلی، ریشه چغندر، هویج، نارگیل، ذرت، خرما، انجیر، انگور، کیوی، ملون، نارنگی، پرتقال، پاپایا، هلو، گلابی، فلفل، آلو، انار، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، اسفناج، توت فرنگی و گوجه فرنگی است.

 

مراقبت های بهداشتی از قناری

یکی از نکات مهم نگهداری از این پرنده این است که قناری باید خودش را حمام کند. شما باید نقش مراقبتی داشته باشید و یک تشت آب کم عمق و ولرم برای او تهیه کنید. تشت های پلاستیکی بهترین گزینه هستند که باید روزانه آن را تمیز کنید. کافیست کاسه یا تشت آب را در قفس او قرار دهید تا شروع به آب بازی و آب تنی کند.

ناخن های قناری حداقل باید دوبار در سال گرفته شود. مراقب باشید که یک رگ زیر ناخن های قناری قرار دارد که نباید با ناخن گیر برخورد داشته باشد. مراقب باشید ناخن های قناری خونریزی نکند زیرا خونریزی زیاد موجب مرگ او می شود. اگر این اتفاق افتاد حتما به دامپزشک مراجعه کنید. طریقه صحیح ناخن گرفتن را نیز از پزشک بیاموزید.

در این زمینه بیشتر بدانید: درمان زخم پای پرندگان ؛ علایم و کمک های اولیه برای زخم پای پرنده

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد نگهداری از قناری برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x