فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
تصویر پروستات بزرگ شده سگ

بزرگ شدن خوش خیم پروستات در سگ ها

بزرگ شدن خوش خیم پروستات سگ ها چیست؟

بزرگ شدن خوش خیم پروستات، متداول ترین ناهنجاری مربوط به پروستات در سگ سانان است که در اکثر سگ های نر عقیم نشده که بیشتر از ۶ سال سن دارند مشاهده می شود. سن درگیر شدن سگ ها به پروستات خوش خیم به طور متوسط حدود ۹ سال گزارش شده است. این بیماری، در نتیجه اثرات هورمون های جنسی، به صورت افزایش تعداد سلول های پروستات خودنمایی می کند. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی مشکل بزرگ شدگی پروستات در سگها، نشانه های آن و همچنین روش های درمانی که برای آن کاربرد دارد خواهیم پرداخت.

جالب است بدانید: طول عمر سگ ها چقدر است؟

 

مشکلات ناشی از بزرگ شدن پروستات سگ

ممکن است  بتوان آن را به عنوان تغییری طبیعی در روند افزایش سن حیوان در نظر گرفت اما به هر حال به دلیل رشد غیر طبیعی پروستات که بیشتر به طرف بیرون خواهد بود و فشار وارده بر انتهای روده، یبوست و زور پیچ در هنگام دفع مدفوع و تغییر شکل مدفوع که غالباً به حالت نواری و باریک خواهد بود، توجه صاحب حیوان را به خود جلب می کند.

گاهی بزرگ شدگی غده به سمت داخل باعث اختلالاتی در دفع ادرار و یا وجود خون در ادرار خواهد شد. در موارد خاص، فشار حاصل بر دیافراگم لگنی منجر به خروج محتویات لگن از میان عضلات ناحیه میان دو راه گشته که به نام فتق پرینه آل موسوم است. بنابر مطالعه محققان نژاد دوبرمن پینچر بیش از سایر نژادهای سگ به پروستات خوش خیم مستعد است.

 

نحوه تشخیص بزرگی پروستات در سگ ها

تشخیص بیماری بزرگی پروستات سگها توسط دامپزشک، در ابتدا با معاینه از راه مقعد و ملامسه بزرگ شدگی متقارن و بدون درد پروستات انجام می گیرد. رادیولوژی و سونوگرافی می توانند در تشخیص بزرگ شدگی راهنما باشند. ممکن است دامپزشک، از مطالعات آزمایشگاهی و یا بافت شناسی نیز جهت تشخیص دقیق تر بهره گیرد.

درمان های دارویی مختلف با استفاده از هورمون ها به منظور کاهش اندازه پروستات به کار گرفته شده اند. اما هیچ کدام از آن ها به دلیل عوارضی چون ایجاد ناباروری، آبسه ها، کم خونی و… توصیه نمی شوند. قابل ذکر است که متعاقب مصرف این داروها، عوارضی همچون افزایش اشتها و وزن، تومورهای پستانی و دیابت ملیتوس گزارش شده اند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: افزایش طول عمر سگ با روش های مراقبت صحیح از سگ

 

درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات

داروی کتوکونازول نیز برای درمان پیشنهاد می شود. اما لازم است در تمام طول عمر حیوان مصرف شود که این امر مصرف این دارو را محدود کرده است.

در مورد بیماری که در آن علائم بالینی آزار دهنده وجود ندارد نیازی به درمان نیست. اما در سایر موارد درمان جراحی از راه عقیم سازی حیوان بهترین راه به شمار می رود. جراحی فوق از راه برداشت بیضه ها در نتیجه حذف منبع اصلی هورمون های جنسی باعث کاهش اندازه پروستات در مدت ۳ الی ۱۲ هفته خواهد شد.

در مورد سگ هایی که از لحاظ نژاد و توله گیری بسیار با ارزشند، شاید بتوان با برداشت بخشی از غده پروستات علائم را تسکین داد. لازم است درمان یبوست، زورپیچ، و مشکلات ادراری حیوان تا زمان بهبود کامل انجام گیرد.

پیشگویی عمل، پس از انجام عقیم سازی عالی است. اگرچه درمان علامتی به تنهایی می تواند تا حدودی کمک کننده باشد. اما در صورت باقی ماندن بیضه ها، علائم عود خواهند کرد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علل بیش فعالی در سگ ها و راه درمان سگ های هایپر

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد بزرگ شدن خوش خیم پروستات سگ ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x