فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

تغذیه ماهی فایتر ؛ غذای مناسب فایترها که بهتر است بدانید

چرا توجه به تغذیه ماهی فایتر مهم است؟

دانستن اینکه چگونه فایتر خود را تغذیه کنید، ضروری است، زیرا تغذیه ناسالم می تواند برای ماهی شما عواقبی را به دنبال داشته باشد. هیچ چیز نگران کننده تر از سر و کله زدن با یک ماهی بیمار نیست، پس بیایید روش صحیح تغذیه را بیاموزیم و از رخداد فاجعه جلوگیری کنیم! در این مقاله از مجله پت خرید نکات لازم برای انتخاب بهترین غذای ماهی فایتر و نحوه غذا دادن به آنها را بررسی می کنیم

چند قانون طلایی برای تغذیه فایتر

نحوه انتخاب غذای مناسب برای فایتر

برای اینکه بدانید ماهی شما چه غذایی می خورد باید غذای مناسب در اختیار او بگذارید. برای تغذیه فایتر ابتدا غذا های مناسب را انتخاب کنید. بتا ها ( فایتر ها ) غذای خود را به صورت انتخابی می خورند. پلت های مخصوص بتا خوب هستند، اما غذا های زنده یا منجمد ارجحیت دارند. غذای توصیه شده شامل میگوی آب شور منجمد و کرم خونی منجمد است. انواع مختلفی از غذای ماهی فایتر وجود دارد که ممکن است فایتر شما برای تغذیه به آن علاقه پیدا کند.

ماهی فایتر بنفش در حال شنا کردن

میزان غذای مناسب برای فایتر

قانون بعدی، ندادن غذای بیش از حد به بتا است. اندازه غذای هر وعده را با دقت انتخاب کنید. چنانچه بیش از اندازه به ماهی خود غذا دهید، حتی اگر تمام غذا را نیز بخورد، فضولات بیشتری تولید خواهد کرد و میزان آلودگی بطری ای که ماهی در آن قرار دارد فرا تر از حد نرمال خواهد شد.

در صورتی که بتا را در یک آکواریوم بزرگتر نگه می دارید، شدت این مشکل کمتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که هرگز نباید غذای خورده نشده را در آکواریوم باقی بگذارید! هنگامی که بتا و دیگر ماهی های شما دست از غذا خوردن کشیدند، باید تمام غذای اضافی و خورده نشده را از سطح آب جمع آوری کنید. در غیر این صورت، غذای باقیمانده در آکواریوم به زودی فاسد خواهد شد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ماهی ها چگونه تنفس می کنند؟

غذا را به ماهی نشان دهید

بتا ها ترجیح می دهند که غذا را از روی سطح آب بخورند و در واقع از خوردن غذای کف تانک لذت نمی برند. بنابراین، پیش از انداختن غذا در تانک بتا، اطمینان حاصل کنید که توجه او را جلب کرده اید. اجازه دهید غذا را ببیند، آن را در از خارج از آکواریوم به ماهی نزدیک کنید، بگذارید غذا را چک کند و سپس آن را دقیقا جایی که ماهی هست بیندازید.

بهترین روش این است که کمی غذا برای بتای خود بریزید. سپس صبر کنید تا آنها را بخورد و بعد به شکمش نگاه کنید. اگر دقیقا به همان صورت قبل از غذا دهی به نظر می رسید، می توانید باز هم به ماهی غذا دهید. اما هیشه مراقب باشید که باید برای بار دوم غذای کمتری نسبت به بار اول در اختیار او قرار گیرد.

ماهی فایتر سفید

پیشنهاد مطالعه: ماهی قرمز چگونه می خوابد؟

توجه به آب آکواریوم ماهی

بتای شما باید همیشه بلافاصله به سمت غذا برود، اگر این اتفاق نیفتاد، دقت کنید که غذا کجای آب فرو می رود و بتا چه کار می کند. اگر بعد از ۱۵ دقیقه غذا را نخورد، آن را از آب خارج کنید. هرگز اجازه ندهید که آب کدر شود. اگر آب تانک کدر است، آن را تعویض کنید. زیرا آب کدر سلامتی ماهی را به خطر می اندازد.

در حالت طبیعی، آب تنگ های کوچک باید حداقل دو بار در روز تعویض شود. تانک های بزرگ تر، باید یک بار در هفته تعویض آب داشته باشند. دقت داشته باشید که سطح آمونیاک و نیترات آب نباید بالا باشد. زیرا هر دوی آنها برای بتا مضر اند. همچنین مراقب باکتری های مضر باشید، چون زندگی ماهی را نابود می کنند. البته نباید همه باکتری های آکواریوم را از بین برد، زیرا وجود آنها برای حفظ چرخه طبیعی آب ضروری اند.

ماهی فایتر قرمز

شاید برایتان جالب باشد: نگهداری از گلدفیش ماهی دوست داشتنی

تغذیه فایتر در زمان تخم ریزی

تغذیه ماهی فایتر در زمان تخم ریزی بسیار اهمیت دارد. در بازه زمانی آماده سازی ماهی برای تخم ریزی، میتوانید از طیف گسترده ای از غذاها  که همه آنها به جز کرم خونی منجمد زنده هستند استفاده کنید. این غذاها شامل:

  • کرم خاکی
  • مگس سرکه
  • میگوی آب شور
  • لاروی حشرات
  • کرم خونی منجمد

در طی این مدت ماهی بالغ را می توان تا ۴ بار در روز یا بیشتر تغذیه کرد. تعداد وعده های غذایی به زمان باقیمانده تا قرار گرفتن در تانک تخم ریزی بستگی دارد. می توانید تغذیه ی لاروی بتا را ۵ روز بعد از هچ شدن آغاز کنید. لارو ها را با استفاده از غذا های ریز مانند اینفوزیا، زرده ی تخم مرغ آب پز و بچه میگوی آب شور چندین نوبت در روز تغذیه کند.

بهتر است بدانید: مواد مغذی مورد نیاز ماهی ها

نکات مهم در غذا دهی به فایتر

  • از هر نوع غذا مقدار تهیه کنید و به ماهی بدهید . عکس العمل ماهی نسبت به غذا را در ببینید ، از هر غذایی که با اشتیاق خورد از همان غذا برای ماهی فایتر خود تهیه کنید.
  • از ریختن غذای بیش از حد در آکواریوم خودداری کنید زیرا این ماهی نمی ‎تواند بیش از ۱ الی ۲ دقیقه غذا بخورد. ریختن غذای بیش از حد در آکواریوم فایتر سبب کثیف شدن آب آکواریوم خواهد شد.
  • قبل از ریختن غذاهای یخ زده درون آکواریوم آن را یخ زدایی کنید.
  • ماهی های کوچک تر نیازمند تکه های غذای کوچک تری از غذا هستند.
  • ۱ الی ۲ مرتبه در روز ماهی را تغذیه کنید.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد نحوه تغذیه کردن ماهی های فایتر به شما کمک کرده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در مورد غذا دادن به ماهی فایتر دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
4.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید
حمید
4 سال قبل

http://uupload.ir/files/ffbw_۲۰۲۰۰۳۲۹_۱۵۰۱۳۶.jpg

سلام این فایتر ماده رو خریدم گفت اروم تره این مدلش ، ولی جفت نمیوفته ۳ بار تا حالا جداشون کردم یبارم دمشو گاز گرفت کندش

4
7
Amirali
Amirali
3 سال قبل
پاسخ به  حمید

داداش اول باید ماده رو توی ی ظرف پرز اب میزاشتی بعدش میداختی تو تانکت (اکواریوم )بعد دوروز ک کامل هم دیگروشناختن معدها رها میکنی اولش زدو خورد دارند بعد تموم میشه اگه زدو خورداش زیاد بود جداشون میکنی اگه این کارو سه بار انجام دادای نشد باید ماده رو اوز کنی

8
4
Benyamin
Benyamin
3 سال قبل

سلام میتونم با دست به ماهی فایتر غذا بدم با تشکر

4
2
ایلیا
ایلیا
3 سال قبل

سلام بهترین روش برای جفت گیری ماهی فایتر که همیشه جواب میده اینجوریه یه ظرف که بهترین مورد تشت لباسشویی هست رو تا اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانت از آب آکواریوم که صاف و زلال باشه آب کنید حال چند تا شاخه گیاه بندازید داخلش گیاه آبی ندارید پیچک معمولی چند تا برگ بندازید با یه مقدار ساقه خوب تشت را جایی بزارید که بهترین جا رختکن حمام هست .آب جدود ۲۸ درجه باشه .ماهی فایتر نر را تو آب بزارید . یه بطری نوشابه سرو ته را صاف ببرید و بزارید تو تشت آب ماهی ماده رو توش بزارید… بیشتر بخوانید

فرهاد
فرهاد
2 ماه قبل
پاسخ به  ایلیا

سلام لطفابگیدبچه فایترروچطورتغذیه کنیم از سه روز به بعد

پارسا دبیری
پارسا دبیری
2 سال قبل

سلام من یه وعده غذا صبحش رو طبق گفته دادم یک وعده اش تو عصر هست که نتونستم بدم شب ساعت ۱۱ونیم دادم ولی ماهی خیلی اروم شده بود شبیه پردنی و به غذاش اصلا اهمیت نمیده و حتی نمیبینه چیکار کنم

4
8
6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x