فروردین ۹, ۱۴۰۳
سگی که در طبیعت با برگ های زرد پاییزی بازی می کند

خطر‌ات فصل پاییز برای سگ ها و نکاتی برای مراقبت بهتر از سگ

فصل پاییز و نگهداری های لازم برای سگ

فصل پاییز می تواند نسبت به بقیه فصول برای سگ شما خطرناک تر باشد. دلیل خطرناک بودن فصل پاییز افزایش استفاده از آفت کش ها، سم ها برای درختان، قارچ ها و مواد خطرناک دیگر از جمله ضد یخ های ماشین ها است. بهتر است برای محافظت از سگ خود باید از تمامی خطراتی که در بیرون خانه کمین کرده اند کاملا آگاه باشید. به خصوص مکان هایی را که برای پیاده روی با سگت خود انتخاب کرده اید. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی خطرات فصل پاییز برای سگ ها و همچنین روش های مراقبت از سگ در این فصل خواهیم پرداخت.

 

نکات کلیدی مراقبت از سگ در پاییز

با استفاده از این نکات آسان سگ های خود را در این پاییز ایمن و سالم نگه دارید:

دمای هوا را در نظر بگیرید

پاییز دوره سختی برای مراقبت از حیوانات خانگی و مخصوصا سگ ها است زیرا دما بسیار متغیر است. بسته به محل زندگی خود ، ممکن است لازم باشد نگران هر چیزی از گرمازدگی تا یخ زدگی باشید. مخصوصا زمان هایی که سگ را برای گردش به بیرون می برید، مراقبت بیشتری از حیوان خود به عمل بیاورید.

بیشتر بدانید: علائم تب کردن سگ و روش های درمان تب در سگ ها که باید بدانید

 

نوشیدن آب کافی توسط سگ را فراموش نکنید

شما همیشه باید مطمئن شوید که سگ یا گربه شما در فصل پاییز آب کافی دارد. سردتر شدن هوا به این معنی نیست که سگ خانگی شما دیگر  به نوشیدن آب زیادی احتیاج ندارد. همیشه آب تازه در ظرف تمیز در اختیار حیوان قرار دهید و آب او را به موقع عوض کنید.

سگی بزگ زرد شده پاییزی را به دندان گرفته است

مراقبت از سگ در فصل پاییز

 

برس کشیدن موهای سگ

بعضی از صاحبان حیوانات خانگی ترجیح می‌دهند در ماه‌های سرد سال موهای حیوان خود را حفظ کنند، اما داشتن برنامه منظم برای حیوانات مهم است. لازم نیست موهای سگ خود را در پاییز و زمستان کوتاه کنید ولی نظافت، برس کشیدن و شستشوی آن را باید در برنامه خود داشته باشید.

اگر موی سگ‌ها به طور منظم برس نشوند، مو، خز و سلول‌های مرده پوستی بر روی پوست بدن متراکم شده و باعث تحریک شدن پوست می‌شوند.

برس کشیدن منظم از زبر شدن، موهای جدا شده در سطح پوست و ایجاد پوست مرده جلوگیری می‌کند. این کار به سلامت و تمیزی پوست سگ کمک می‌کند، همچنین ناخن‌ها را کوتاه کنید و گوش سگ خود را نیز تمیز نمایید. برای این کار حتما از برس مخصوص سگ استفاده کنید.

 

حمام کردن منظم سگ در پاییز

تعداد دفعات حمام سگ خود را در پاییز کم نکنید. زیرا حمام کردن منظم در تمام طول سال برای سگ مفید است. سطح پوست حاوی مقادیری از غدد پوستی، سلول‌های مرده، باکتری‌ها، مخمر، گرد و خاک و قارچ است. حمام کردن از انباشت بیش از حد این عناصر ناسالم جلوگیری می‌کند.

تکرار دفعات حمام، بستگی به سلامتی، پوشش و نیازهای بهداشتی سگتان دارد.بعضی از سگ‌های با موی معمولی می‌توانند برای مدت طولانی بدون شانه زدن یا شستشو بمانند در حالی که بعضی دیگر به خصوص سگ‌هایی با موهای پرپشت و بلند نیاز است که هر یک یا دو هفته یکبار از حمام استفاده کنند.

اگر برای شما سوال است که هر چند وقت یکبار باید سگ خود را حمام کنیم؟ مطلب مربوط به آن را مطالعه کنید.

 

مراقبت از آلرژی سگ در فصل پاییز

در طول پاییز، سطح آلرژن به شدت بالا می‌رود. برای سگ‌هایی که از آلرژی‌های محیطی رنج می‌برند، با حمام کردن می‌توانید گرده و سایر مواد آلرژن را از روی سطح پوست‌شان پاک کرده و از خارش و عفونت جلوگیری کنید.

بعضی از سگ‌ها به تماس آلرژن‌ها با پوست و غشای مخاطی واکنش نشان می‌دهند. اگر آلرژن‌ها در معرض استنشاق قرار گیرند، می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود. بیشتر سگ‌ها دارای بیماری پوستی باید هر یک تا دو هفته از حمام و برس کشیدن منظم بهره‌مند شوند.

 

استفاده از شامپو مرطوب کننده در پاییز

حمام مکرر در هوای سرد و خشک پاییز می‌تواند منجر به خشک شدن پوست سگ شود. برای جلوگیری از این اتفاق یک شامپو مرطوب کننده مخصوص سگ با کیفیت عالی استفاده کنید.

اگر پت شما دارای یک وضعیت بهداشتی خاصی است که نیاز به حمام مکرر دارد، باید از موادی استفاده کنید تا رطوبت پوست او را حفظ کند.

بیشتر بدانید: حمام کردن حیوان خانگی؛ ۵ نکته کلیدی در این مورد

 

مراقبت از پنجه‌های سگ

به محض سرد شدن هوا در پاییز پاهای سگ شما به راحتی خشک و ترک خورده می‌شوند. درست همانطور که شما برای دست هایتان از لوسیون استفاده می‌کنید، سگ شما نیز می‌تواند از مرطوب کننده پنجه استفاده کند. محصولات فوق العاده‌ای وجود دارد که می‌تواند به مرطوب نگداشتن پاهای سگ تان در پاییز کمک کند.

اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید که در پاییز یخبندان است، مطمئن شوید که پاهای سگ‌تان با برف و یخ تماس نگیرد. چون می‌تواند به شدت پنجه‌های حساس او را اذیت کند. استفاده از کفش‌های مخصوص سگ را برای محافظت از پنجه‌ها و جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن، در نظر داشته باشید.

 

افزایش استفاده از آفت کش ها، سم ها برای درختان

آفت کش ها معمولا در فصل پاییز استفاده میشوند پس به این موضوع توجه کنید، دفعه ی بعدی که سگتان را برای بازی به حیاط کسی میبرید مراقب این موضوع باشید.

همیشه از صاحب خانه مناطقی که در معرض سمپاشی بوده را بپرسید تا سگ بازیگوش خود را از سم ها و آفت کش ها دور نگه دارید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: فواید و مضرات استخوان برای سگ ها چیست؟

 

مراقب قارچ های سمی باشید

در برخی از مناطق کشور  فصل پاییز مانند بهار مرطوب است. این بدان معنی است که تعداد بیشتری قارچ در محیط هایی مثل پارک ها و جنگل ها را تشکیل می دهند. گرچه اکثر قارچ ها کاملاً بی خطر هستند اما درصد کمی از آنها برای سگ بسیار سمی است.

در مورد قارچ ها، خیلی از آنها خطری ندارند اما بعضی از این قارچ ها بسیار سمی و حتی کشنده هستند. قارچ ها معمولا در فصل پاییز ظاهر میشوند. معمولا بعد از بارش شبانه باران در پارک ها و نقاط جنگلی می رویند. هرگز اجازه ندهید سگتان در پارک ها با قارچ ها تماسی پیدا کند. به این صورت خیالتان راحت خواهد بود و هیچگونه نگرانی در مورد قارچ های سمی نخواهید داشت.

 

مراقبت از سگ در برابر مواد شیمیایی

مواد شیمیایی برای سگ ها به شدت خطرناک است مثل ضد یخ ماشین ها که استفاده از آنها در فصل پاییز شروع می شود. وقتی سگ خود را به پیاده روی می برید مراقب رفتارهای او باشید. زیرا خودرو هایی وجود دارند که نشت ضد یخ در آنها وجود دارد و ممکن است سگ شما آن را لیس بزند. حتی وقتی خودتان از این نوع مواد استفاده میکنید حتما محلی که به این مواد آغشته شده است را تمیز کنید.

 

سخن پایانی

مراقبت از سگ در فصل پاییز درست مثل تمام فصول سال است اما نسبت به فصل کمی متفاوت خواهد بود. امیدواریم این مطلب در مورد نگهداری های لازم از سگ در فصل پاییز برایتان مفید بوده باشد. شما نیز اگر نظر، پیشنهاد و یا تجربه شخصی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x