اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

علف گربه چیست؟ فواید گیاه سنبل الطیب برای گربه ها

علف گربه چیست؟

گیاه علف گربه متعلق به خانواده نعناع است. نام گیاه شناسی آن سنبل الطیب است. این گل دارای برگ هایی مانند قلب و به شکل دندانه دار و دارای گل های کوچک سفید با لکه های بنفش است. این گیاه عطر ضعیف گیاه نعناع را دارد. یکی از مواد تشکیل دهنده سنبل الطیب روغنی است به اسم نپتالاکتون که در برگ های این گیاه یافت می شود.

ریشهٔ این گیاه در طب سنتی ایران دارای ارزش دارویی است و از آن به عنوان آرام‌بخش اعصاب، خواب آور، ضد تشنج، درمان افسردگی، هضم‌کننده غذا و ضد دل‌پیچه استفاده می‌شود. این گیاه  که به گل گربه هم معروف است بسیار مورد علاقه گربه هاست به گونه ای که بوی آن گربه ها را سرمست می کند. در این مطلب از مجله پت خرید به معرفی گل گربه و همچنین اثرات و فواید این گیاه روی گربه ها خواهیم پرداخت.

اثرات علف گربه

سنبل الطیب دارای بویی مطبوع است و گربه بوی این گیاه را از فواصل دور تشخیص می دهد. گربه با شنیدن بوی این گل به طرف آن می‌رود و در اطراف آن به جست و خیز می‌پردازد و از بوی آن مست می‌شود. گل‌های سنبل الطیب رنگ سفید یا صورتی دارد و به صورت خوشه‌ای است.

بعضی از صاحبان گربه‌ها، علف گربه را به عنوان انرژی زا تعریف کرده‌اند. گفته شده نپتالاکتون یک اثر توهم زا دارد. گربه ها اغلب به مالیدن، لیسیدن، خر خر و خوردن این گیاه علاقه دارند. بعد از این اعمال اغلب تغییرات کوتاه مدتی در رفتار آنها ملاحظه می شود. گل گربه تاثیرات مختلفی بر گربه های مختلف دارد.


برخی از نشانه های شایع گیاه سنبل الطیب روی گربه ها عبارتند از:

  • رفتار سرمستی یا حالت های مستی
  • غلط زدن در اطراف کف اتاق
  • شادی و وجد
  • سرازیر شدن آب دهان
  • بازیگوشی
  • شور و هیجان
  • فعالیت بیش از حد
  • حالت آرامش بخشی و خواب

شاید برایتان جالب باشد بدانید: معرفی گیاهان سمی برای گربه‌ها ؛ ۱۱ گیاه سمی برای گربه

گربه که جلوی صورتش علف گربه است

گربه ها عاشق علف گربه هستند

از کجا علف گربه تهیه کنیم؟

شما می توانید یک بوته گیاه سنبل الطیب را از عطاری محل خود خریداری کنید و یا حتی دانه آن را بخرید و خود آن را بکارید. گیاه سنبل الطیب در بسیاری از اشکال دیگر در فروشگاه های عرضه وسایل حیوانات خانگی نیز در دسترس است.

بعضی از این محصولات عبارتند از:

  • علف گربه خشک شده مخصوص
  • اسباب بازی های دارای سنب الطیب
  • روغن علف گربه
  • اسپری گل گربه
  • بالشت های دارای علف گربه و…

در همه آنها میزان کنترل شده ای از گیاه گربه قرار داد و به گربه شما آسیب نمی رساند. فروشگاه پت خرید نیز با ارائه انواع کت نیپ و علف گربه در خدمت شماست.

گربه ای که روی تخت لم داده است

علف گربه برای گربه ها آرامش بخش است

فواید سنبل الطیب روی گربه ها

گل گربه یک گیاه شادی آور برای گربه هاست که با بو کردن آن رفتار سرمستی به آنها دست می دهد. شادی و وجد و همچنین بازیگوشی و شور و هیجان از فوایدی است که این گیاه برای گربه ها دارد. همچنین گاهی این گیاه برای گربه ها حالت آرامش بخشی و خواب آور بودن دارد و موجب آرام شدن گربه ها می شود.

بیشتر بخوانید: گربه ها از چه چیزی تنفر دارند؟ ۱۰ کاری که گربه از آن متنفر است!

آیا سنبل الطیب روی تمام گربه ها تاثیر دارد؟

علف گربه حدودا بر روی ۵۰% از گربه ها تاثیر می گذارد. ۵۰% دیگر هیچ علاقه ای به آن نشان نمی دهند. این گیاه بر روی بچه گربه های کمتر از ۱۲ هفته سن تاثیر ندارد.

پیشنهاد مطالعه: علت بوی بد دهان گربه چیست؟

گاهی ممکن است سنبل الطیب روی هر گربه ای اثر نکند

آیا علف گربه برای گربه ها خطر دارد؟

این گیاه برای گربه هیچ گونه ضرر و خطری ندارد و هم چنین باید بیان کرد که اکثر گربه ها علاقه زیادی به این گیاه دارند. علف گربه غیر سمی است و اعتیاد آور نیست و برای خوردن مشکلی ندارد. خوردن آن به تنهایی واکنشی در گربه ها تولید نمی کند. این بوی سنبل الطیب است که باعث واکنش در آنها می شود.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد علف گربه و فواید و مضرات آن برای گربه ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x