فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
گربه ای که روی کیبورد لپ تاپ نشسته است

علل کم خونی در گربه ها و روش های درمان کم خونی گربه

معرفی بیماری کم خونی گربه

کم خونی گربه Anemia یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد. چون گلبول های قرمز مسئول حمل اکسیژن به سلول های بدن گربه هستند کمبود آنها سبب به مخاطره انداختن جان گربه خواهد شد. کم خونی به علل متعدد مانند آلودگی به کک ها و انگل های خارجی و نقص در عملکرد برخی از ارگان های حیاتی بدن گربه اتفاق می افتد. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی دلایل کم خونی گربه خواهیم پرداخت

 

علائم کم خونی در گربه ها

از علائم بیماری کم خونی در گربه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ پریدگی مخاطات لثه
  • رنگ پریدگی غشا ملتحمه چشم
  • تحلیل رفتن انرژی بدن گربه

 

علل بیماری کم خونی در گربه ها

  • کک ها، شپش ها یا کرم های قلابدار با مکیدن خون گربه ها سبب ایجاد کم خونی در بدن آنها می شوند. این حالت در مورد بچه گربه ها اهمیت بیشتری دارد و در برخی موارد سبب مرگ آنها خواهد شد.
  • از دیگر علل عمده کم خونی در گربه ها آلودگی به ویروس flv  یا aids  است که برای پیشگیری از بروز آنها در گربه ها لازم است واکسیناسیون کامل و به موقع انجام شود. ویروس های حاصله از این بیماری سبب تخریب مغز استخوان و نابودی گلبول های قرمز خواهد شد.
  • بیماری های کلیوی در گربه ها سبب آسیب مستقیم به عروق خونی و ایجاد خون ریزی داخلی می شود. این مساله باعث کاهش حجم عمده ای از خون بدن گربه ها می شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علل بیماری شوره گربه و ۶ روش قطعی برای درمان شوره موی گربه

 

گربه سه رنگ

گربه ها هم دچار کم خونی می شوند

نحوه تشخیص کم خونی

برای تشخیص علت کم خونی گربه، دامپزشک اقدام به نمونه برداری و آزمایش خون گربه می کند. در صورت بروز کم خونی شدید گاهی نیاز به انتقال خون به گربه است. اکثر گربه ها دارای تیپ خونی a  هستند و می توانند از همنوعات خود خون بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: در صورت مشاهده خون در ادرار گربه چه باید کرد؟

 

نحوه درمان بیماری کم خونی گربه

برای درمان کم خونی طبق توصیه دکتر دامپزشک از جیزه غذایی حاوی ویتامین های زیاد، آهن و پروتئین استفاده خواهد شد. جگر منبع خوبی از پروتئیین میباشد و علاره بر آن سبزیجات تازه مخصوصا ویتامین های گروه b  غنی از آهن هستند.

پت خرید را دنبال کنید :‌
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبا
فریبا
8 ماه قبل

سلام. ممنون بابت مطلب تون..بچه گربه من زیرچشمهاش( نه داخل کره چشم) یعنی از جایی که مو رشدکرده؛ اکثرا به رنگ‌قرمز یا بنفش کمرنگ میشه..نمیدونم کم خونه؟ یا بیماری دیگه است؟

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x