اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
طوطی رنگی گه پرهایش را باز کرده

علت پرکنی پرنده ها

پر کردن پرنده ها، نشانه ای از یک بیماری یا اختلال دیگر است. پرکنی با از دست رفتن پرهای سینه و گردن خود را نشان می دهد در حالیکه پرهای سر نرمال هستند. مشکلات رفتاری رایج ترین علت آن است اما پرکنی پرنده ها دلایل مختلفی دارد که در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی آنها پرداخته ایم.

 

پرکنی پرنده چیست؟

یکی از مهمترین بیماری‌های پرندگان خانگی و مخصوصا طوطی‌سانان بیماری‌ پرکنی یا پرخوره است. براساس دلایل متعددی پرنده شروع‌ به کندن پرهای خود که بیشتر علل روانی دخیل است می‌کند. بعضی کاسکوها آنقدر پرهای خود را می‌کنند که کاملاً لخت می‌شوند و حتی در مواقعی پوست بدن خود را هم می‌کنند و به تدریج باعث عفونت و مرگ خود می‌شوند.

دلایل متعددی در این بیماری‌روانی پرندگان نقش دارد که ما در این مبحث به چند دلیل اصلی می‌پردازیم:

 

استراحت ناکافی طوطی

طوطی سانان نیاز به حدود ۱۲ ساعت استراحت در شبانه‌روز دارند که یا باید در اتاق تاریک و یا توسط پارچه قفس آنها پوشیده شود. بعضی افراد به اشتباه شب‌ها بالای قفس پرنده چراغ خواب روشن می‌کنند که این کار بیشتر باعث اختلال روانی پرنده می‌شود.

 

تلویزیون عامل افسردگی پرنده ها

یکی دیگر از دلایل افسردگی طوطی‌سانان روشن بودن مداوم تلویزیون است. چون کاسکو به امواج رادیویی مخصوصاً تلویزیون حساس است و باعث عصبی‌شدن پرنده می‌شود. بعضی افراد به اشتباه پرنده را جلوی‌تلویزیون می‌گذارند تا سرگرم شود که این کار برای پرنده مضر است. حتی در نزدیکی پرنده بهتر است با موبایل نیز صحبت نشود. این افسردگی به مرور زمان موجب پرکنی پرنده شما می شود.

 

تغذیه طوطی

طبق تحقیقات انجام شده بیشتر پرندگان خانگی سوء‌تغذیه دارند و همین کمبود مواد مغذی سبب پرکنی پرنده می‌شود. سو تغذیه عامل مهمی در پرکنی پرنده های مختلف است. غذای طوطی‌سانان یا باید به طور آماده و بسته بندی از پت شاپ خریداری‌شود و یا شامل موارد زیر باشد:

  • انواع مغزها مانند: گردو، بادام، پسته و…
  • انواع میوه بخصوص سیب، موزه، پرتقال، خیار
  • سبزیجاتی مانند کاهو، جعفری
  • برنج پخته
  • تخم مرغ

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ خوراکی مورد علاقه پرندگان از گنجشک تا طوطی

 

بهتر است پرنده شما حتماً هفته‌ای یک بار ویتامین دریافت کند. البته این اتفاق باید تحت نظر دکتر‌ دامپزشک باشد. اگر در طوطی‌سانان فقط تخمه استفاده‌شود، پرنده مستعد بیماری‌هایی چون سوء تغذیه، ‌پوکی استخوان، کبد چرب، پلک نیمه باز، پرکنی و … می‌شود.

 

انگل‌های خارجی در طوطی

بعضی انگل‌های خارجی مانند کک، شپش و … باعث خارش حیوان‌شده و حیوان را عصبی می‌کنند و سبب پرکنی پرنده می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق باید هر چند ماه یکبار توسط دکتر دامپزشک چکاپ شود.

 

پیشنهاد مطالعه: نحوه کوتاه کردن ناخن پرنده و هر آنچه برای گرفتن ناخن پرندگان باید بدانید

 

بی‌توجهی به طوطی

طوطی‌سانان حیواناتی عاطفی بوده و حافظه قوی دارند. اگر صاحب حیوان به پرنده‌اش بی‌توجهی یا کم‌محلی کند، پرنده واکنش داده و افسرده می‌شود. اگر پرنده را اذیت کنید پرنده تا مدت‌ها فراموش نمی‌کند. بی توجهی کردن به پرنده موجب افسردگی و پرکنی او می شود.

 

مکان نگهداری طوطی

در منزل بهتر است مکان نگهداری پرنده یک متر بالاتر از سطح زمین و همچنین در گوشه‌ای از منزل یا کنار دیوار باشد. در این صورت حیوان احساس امنیت بیشتری می‌کند. دلایل متعدد دیگری نیز در پرکنی کاسکو و طوطی های دیگر مؤثر است. در شرایطی نیز حیوان باید تحت درمان دارویی زیر نظر دامپزشک به مدت چند ماه قرار بگیرد که از داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با طوطی خاکستری آفریقایی و هر آنچه در مورد آن باید بدانید

 

جدول عوامل موثر در پرکنی پرنده ها

عوامل پر کنی دلیل
آلودگی و عفونت باکتریایی، انگلی، قارچی و ویروسی
متابولیکی بیماری های کبد، کلیه و کیسه های هوا
تغذیه ای رژیم ناکافی، کمبودهای خاص
مسمومیت آرسنیک، دود سیگار، نیکوتین دست انسان
فیزیکی کوتاه کردن نادرست پرها
شوک و تراما شکستن پرهای خونی
حساسیت غذا، بخار غذاها، دود تنباکو
رشد ناهنجار بافتها سرطان، تومور خوش خیم
غدد درون ریز کم کاری تیروئید، افزایش ترشح هورمونهای آدرنال، کچلی واکنشی به توستسترون
عوامل محیطی رطوبت کم، کمبود نور طبیعی، قفس کوچک، تجمع، تجکم، تغییرات و حمام نکردن

سخن پایانی

خاطرنشان می‌شود پرکنی طوطی‌سانان مخصوصاً کاسکو نیاز به درمانی طولانی مدت و صرف وقت زیادی دارد پس با توجه به این نکاتی که گفته شد ما تا حدودی می‌توانیم از این بیماری جلوگیری کنیم. نظر شما در این باره چیست؟ اگر نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x