فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

غذای خشک یا کنسرو سگ؟ کدام برای سگ من بهتر است؟

مقایسه غذای خشک و غذای کنسروی سگ

برای بسیاری از افرادی که در خانه خود سگ داشته و نگاه داری می کنند، اینکه غذای خشک سگ بهتر است یا کنسرو غذای سگ، سوالی بسیار مهم و متداول است. البته پاسخ دادن به این سوال نیازمند کمک گرفتن از متخصصین امور تغذیه است. سوالاتی نظیر تمایل نداشتن سگ در خوردن غذای خشک، مقایسه ارزش غذایی کنسرو غذای سگ و خشک و یا اینکه برای مسافرت غذای خشک سگ بهتر است یا کنسرو عمده دغدغه های صاحبان سگ را تشکیل می دهد.

بر اساس تحقیقات وب سایت داگ فود ادوایزر، سگ ها تمایل بیشتری به مصرف کنسرو نشان می دهند تا غذای خشک. این وب سایت با ارائه مثال های واقعی از خانواده هایی که از متخصصین این زمینه بهره گرفته اند به بررسی برتری های غذای کنسروی سگ پرداخته و به طور جامع به تحلیل هر دو نوع غذای سگ نموده است.

دارندگان حیوانات خانگی علی الخصوص سگ با یک بار امتحان کردن غذای کنسروی به این نتیجه رسیده اند که سگشان آن را بیش از هر غذایی دوست دارد. چه چیزی می تواند بهتر از این باشد که حیوان شما غذایی را که دوست دارد مصرف کند. این در حالیست که برخی افراد با این پیش زمینه بوده اند که هیچ چیز نمی تواند جایگزین مناسبی برای غذای خشک سگ باشد و این سخنی کاملا اشتباه اما رایج است.

تولید کنندگان غذای سگ در رابطه با مواد غذایی مورد نیاز سگ و چگونگی استفاده از آن، تحقیقات بسیاری داشته اند. بنابراین هر دو نوع این غذاها مناسب هستند.  اما در ادامه این مطلب از مجله پت خرید به توضیح هر دو نوع غذا، معرفی معایب و مزایای هر کدام و… خواهیم پرداخت تا خودتان تصمیم بگیرید کدام غذا برای سگ شما مناسب تر است؟

جالب است مطالعه کنید: غذای سگ در سنین مختلف

معرفی غذای خشک سگ

یکی از رایج‌ترین سبک‌های تغذیه‌ای سگ، استفاده از غذای خشک سگ است. این غذا توسط کارخانجات تولید غذای خشک ساخته شده است و با استفاده از پروتئین، کربوهیدرات و چربی، نیاز سگ‌ها را در هر نژاد و در هر دوره‌ای از زندگی، تامین می‌کند.

تنوع غذای خشک سگ به‌دلیل همین نکات، بسیار متنوع است. برای هر نژاد و هر سایز سگ، یک مدل غذای خشک سگ تولید می‌شود. بعضی برندها، برای دوره‌های مختلف سنی سگ‌ها نیز، تولیدات متنوعی دارند که با دقت فراوان، بالانس غذایی را متناسب با نیاز بدن سگ تامین کرده است.

طرز تهیه این غذا به‌گونه ای است که تمامی مواد غذایی موردنیاز سگ وارد میکسر شده و به‌طور کامل در هم تنیده می‌شود تا خمیری بدست آید که قابلیت قالب زدن داشته باشد.

دانه‌های این خمیر طی فرآیندهای مختلفی خشک می‌شوند تا من و شما به‌عنوان صاحب حیوانات، نگرانی از بابت فاسد شدن این غذا در طی روز نداشته باشیم. همین ویژگی موجب افزایش طرفداران استفاده از غذا خشک سگ شده است. زیرا افراد به‌راحتی می‌توانند با قرار دادن غذای خشک داخل ظرف غذای اتومات، برای چند ساعت از مسئولیت غذا دادن به سگ، آزاد باشند. پس بدیهی است که این غذا رایج‌ترین و آسان‌ترین نحوه تغذیه پت محسوب می‌شود.

حال اطلاعات شما در خصوص غذای خشک کامل شده است و می‌توانید در انتخاب بهترین غذا برای سگ، اقدام کنید.

اگر سگ شما به غذای خشک بی میل است مطلب دلایل بی میلی برخی از سگ ها به غذای خشک را مطالعه کنید.

 

مزایای غذای خشک سگ

  • دارای تاریخ انقضای طولانی
  • ایجاد کثیفی کم‌تر در زمان خوردن توسط سگ
  • امکان جا‌به‌جایی راحت بعد از باز شدن بسته
  • تنوع زیاد در سایزها، انواع و ویژگی‌ها
  • حجیم و مناسب برای سیر شدن حیوانات در هر نژاد (برای هر نژاد غذای خشک مخصوص همان نژاد یا همان سایز را باید تهیه کنید)
  • سهولت در تمیز نمودن ظرف غذای سگ
  • مناسب برای دندان سگ (به دلیل فرم دانه‌ها و شبیه‌سازی مسواک در سطح دندان)
  • بدون نیاز به قرار دادن در یخچال

 

معایب غذای خشک

  • غذای خشک، خوش خوراک نیست
  • نیازمند استفاده در حجم بالا جهت تامین نیاز سگ
  • نداشتن تازگی و طعم دلچسب برای سگ
  • حجیم و نیازمند استفاده در حجم بیشتر از کنسرو
  • کربوهیدرات زیاد
  • چاق کننده

اگر به رژیم غذایی سگ خود اهمیت می دهید مطالعه دستور پخت غذای خانگی برای سگ حتما برایتان مفید خواهد بود.

 

غذای کنسروی سگ

غذای کنسروی سگ یا غذاهای سوپی جز غذاهای مجبوب سگ ها هستند. بافت غذا کاملا تر، تازه و نرم است. سگ شما به‌راحتی می‌تواند کل کنسرو را در طول چند ثانیه بخورد و هیچ اثری از آن باقی نگذارد. در غذای کنسرو سگ نیز، بالانس غذایی سگ‌ها درنظر گرفته شده است.

شما با تهیه غذای کنسروی سگ با نژاد یا سایز موردنظرتان، می‌توانید به‌راحتی نیازهای غذایی پت عزیزتان را برآورده کنید. میزان پروتئین، کربوهیدرات و چربی در غذای کنسروی سگ بسیار زیاد است.

بدیهی است که بنابر نیاز سگ‌تان، باید مقدار کم‌تری از کنسرو را در مقایسه با غذای خشک، در ظرف غذای سگ قرار دهید. مشکل دیگری که معمولا بسیاری از افراد با غذای کنسروی دارند، این است که غذای کنسروی سگ، با سرعت بسیار بالاتری فاسد می‌شود. پس بدیهی است که نمی‌توانید در طول روز این غذا را برای سگ‌تان خارج از یخچال قرار دهید.

نکته دیگر در خصوص غذای کنسروی سگ، خوش خوراک بودن آن است که معمولا برای سگ‌های شکمو و سایز بزرگ مشکل ایجاد می‌کند.

 

مزایای غذای کنسروی سگ

  • تازگی مواد غذایی در زمان باز کردن کنسرو
  • تر بودن غذا و جذب بیشتر سگ‌های بد غذا به خوردن آن
  • دارا بودن مقادیر بالایی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات
  • مناسب برای دوران بیماری و ریکاوری سگ
  • خوردن راحت و جذب بالای کنسرو موجب کاهش حجم مدفوع می‌شود
  • مناسب برای تغذیه توله سگ ها و سگ‌های مسن
  • مناسب گردش‌های یک روزه و استفاده در خارج از منزل
  • بدون داشتن مواد افزودنی و رنگی
  • کربوهیدرات محدود

 

معایب غذای کنسروی سگ

  • نیاز به یخچال (بعد از باز شدن درب کنسرو)
  • تاریخ انقضای محدود
  • کثیف کاری نسبتا زیاد
  • تنوع کم

 

ویژگی های غذای کنسروی  و خشک سگ

بررسی هایی که متخصصان تعذیه بر روی غذاهای کنسروی  و خشک مخصوص حیوانات صورت داده اند نشان می دهد که ارزش غذایی کنسروها کمی بیشتر از غذای خشک است. بررسی های آزمایشگاهی که بر روی نمونه دو غذا انجام شده است نشان می دهد که میزان پروتئین موجود در غذاهای کنسروی بیشتر از غذاهای خشک است. همچنین میزان کربوهیدرات موجود در غذاهای کنسروی بسیار کمتر از غذاهای خشک است.

البته انتخاب اینکه چه غذایی به سگ خود بدهید به ذائقه سگ شما نیز بستگی دارد. در ادامه نکاتی در مورد ویژگی های هر دو نوع غذا بیان می کنیم

 

ارزش غذایی کدام بالاتر است؟

غذاهای خشک هم چربی کمتر و هم پروتئین کمتری در مقایسه به غذای کنسروی سگ دارند. علاوه بر این غذای خشک سگ کربوهیدرات بیشتری نسبت به کنسرو دارد. برای حیوانات، چربی و پروتئین از اهمیت بیشتری در برابر کربوهیدرات داشته و غذایی که آن ها مصرف می کنند اهمیت دارد که غنی از آن ها باشد. جدول بالا گویای آن است که غذای خشک کمتر از ۳۰ درصد غذای کنسروی پروتئین دارد که این میزان برای حیوانی مانند سگ می تواند بسیار غیر مفید باشد.

 

غذای کنسروی تازه و اشتها آور است

یکی دیگر از مزایای کنسرو غذای سگ نسبت به غذای خشک سگ تازگی آن است. علاوه بر موارد بالا، به دلیل نوع بسته بندی و هوادهی، غذاهای سگ کنسروی حاوی هیچ نگهدارنده مصنوعی نیستند. بنابراین، چربی ها و روغن هایی که داخل قوطی ها قرار می گیرند، به راحتی فاسد متعفن نمی شوند.

 

کنسرو غذای سگ مواد افزودنی و رنگ ندارد

غذاهای کنسروی حاوی هیچ طعم و رنگ مصنوعی نیستند. یکی از مزایای اصلی غذاهای کنسروی بر غذاهای خشک این است که غذاهای کنسروی نه تنها از هیچ طعم دهنده استفاده نمی کنند همچنین در آن ها از رنگ مصنوعی استفاده نشده است.

همانطور که ممکن است بدانید کنسرو به دلیل خواصی که دارد، مواد غذایی گوشتی به حالت طبیعی خود نزدیک تر هستند. بنابراین، محصولات کنسروی تازگی و کیفیت خود را حفظ نموده و همین تازگی می تواند برای حیوان شم اشتها آورتر باشد. غذا باید برای حیوان شما مناسب باشد چون زبانی ندارد که گلایه خود را بر شما آشکار کند از این رو اهمیت دادن به تغذیه حیوان بخصوص سگ ها بسیار زیاد است.

 

کمک به کاهش وزن سگ های چاق

به دلیل رطوبت موجود در غذای سگ کنسروی، همان میزان مواد مغذی را درازای حجم زیادی از غذای خشک داشته داراست. در حقیقت منظور آن است که در حجم کمتر، یک وعده کنسروی می تواند برای سگ شما وعده ای مناسب و رژیمی بوده و حیوان شما با خوردن کمی غذای کنسروی نه تنها سیر شود بلکه مواد غذایی بیشتری دریافت کند.

 

غذای مناسب برای سگ های مسن و پیر

سگ ها زمانی که پا به سن می گذارند و به اصطلاح پیر می شوند با مشکلات مربوط به دندان مواجه می شوند و جویدن غذا برای این حیوانات بیچاره سخت  و دردناک شود. غذای کنسروی به دلیل نرم بدن بافتی که دارد برای سگ های مسن بسیار مناسب است  غذای خشک در سگ های پیر می تواند مشکلات دندانی آن را تشدید کند.

 

کنسرو غذای سگ مناسب بهداشت دهان و دندان

تا بدینجا به مزایا و برتری های غذای کنسرو شده سگ پرداختیم.  شایعه ای که در این زمینه وجود دارد این است که غذای خشک برای بهداشت دندان سگ شما بهتر است. این موضوع یک مورد کاملا رد شده و بی پایه و اساس است.

 

بهداشت مجیط با غذای سگ

استفاده از غذای خشک بسیار آسان تر است. ولی بعضی از سگها بخصوص نژادهای عروسکی غذای کنسروی را ترجیح می دهند. یکی از مزایای غذای خشک این است که ظرف حاوی آن به راحتی تمیز می شود و غذا دیر تر فاسد شده و اگر شما ساعت طولانی خارج از منزل باشید می توانید ظرف غذایی سگ را پر کرده و با خیال راحت به کارتان برسید.

 

مواد افزودنی در غذاهای مخصوص سگ

 در زمان خرید غذا سگ شما حق انتخاب دارید. آنتی اکسیدان ها مواد افزودنی لازم جهت حفظ کیفیت و تازگی غذا هستند. معمولا بر روی برچسب غذا لیستی از آنتی اکسیدانهای بکار رفته در آن وجود دارد. در بعضی غذا ها از آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین E, A, C استفاده شده است. غذا هایی که از این مواد تشکیل شده اند به مراتب گران تر از غذا هایی هستند که مواد نگهدارندۀ شیمیایی در آنها به کار رفته است.

 

سخن پایانی

در انتها دوباره تاکید می کنید که سلیقه غذایی سگ شما بسیار مهم است. اینکه کدام غذا را بیشتر دوست دارد و کدام را کمتر می توانید به عهده سگ بگذارید. البته نکاتی که گفتیم نیز به شما کمک می کند که سگ را به کدام غذا بیشتر عادت بدهید. در یک سگ بالغ کم شدن علاقۀ سگ به غذای خشک ممکن است نشان دهندۀ بیماری های دهان و دندان و یا کلیه باشد که در این صورت حتما با دامپزشک خود مشورت کنید. در این مرحله، این احتمال وجود دارد که شما مجبور شوید برنامۀ غذایی سگ را تغییر دهید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] لازم است بدانید: غذای خشک یا کنسرو سگ؟ کدام برای سگ من بهتر است؟ […]

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x