فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
سگ سیاه که هویج به دندان گرفته است

رژیم کم پروتئین سگ ؛ چه زمانی غذای کم پروتئین به سگ بدهیم؟

مصرف پروتئین برای حفظ سلامت سگ ضروری است با این حال گاهی ممنوعیت هایی برای مصرف میزان پروتئین برای سگ وجود دارد. چرا سگ نیازمند رژیم غذایی کم پروتئین میشود؟ رژیم غذایی کم پروتئین سگ ها چیست؟  در این مقاله از مجله پت خرید دلایل این محدودیت و کلیه سوالات مربوط به رژیم غذایی کم پروتئین برای سگ ها را بررسی می کنیم.

 

پروتئین مورد نیاز سگ ها چقدر است؟

سگ های سالم روزانه ۲۵ درصد از کل غذایشان باید از پروتئین باشد. این پروتئین می تواند از انواع گوشت سفید، گوشت قرمز و سایر مواد غذایی دارای پروتئین تامین شود. اما سگ هایی هستند که محدودیت مصرف پروتئین دارند. در این سگ ها بهتر است مصرف پروتئین با دقت بیشتری انجام شود. زیرا استفاده بیش از حد پروتئین برای آنها خطر آفرین است و باعث بیماری  آنها می شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: معرفی انواع مواد غذایی مورد نیاز سگ‌ها

 

غذای کم پروتئین برای سگ ها، چرا و چه زمان؟

رژیم غذایی کم پروتئین هم مانند رژیم غذایی معمولی سگ های سالم دارای تنوع غذایی است، این رژیم غذایی را گاها دامپزشکان برای درمان و کنترل برخی از بیماری ها در سگ توصیه می کنند.

بطور مثال سگ هایی که برای هضم این میزان پروتئین دچار مشکل و یا حتی مسمومیت میشوند باید با این رژیم تحت درمان قرار گیرند. تشخیص این وضعیت بعد از انجام آزمایش توسط دامپزشک امکان پذیرست.

 

چه زمان سگ ها نیاز به رژیم کم پروتئین دارند؟

هضم پروتئین سبب تولید سموم آمونیاک می شود که حیوان سالم آنها را به وسیلۀ ادرار دفع می کند. اما این دفع آمونیاک تا زمانی بخوبی انجام می شود که کلیه ها سالم و عملکردی عادی داشته باشند.

در سگ هایی که دچار مشکلات کلیوی هستند، با پائین آوردن سطح پروتئین مصرفی، میزان سموم حاصله از هضم پروتئین نیز کاهش پیدا می کند و به همین دلیل بدن نیاز به فعالیت بالا برای دفع سموم نخواهد داشت.  از مواردی که دکتر دامپزشک تشخیص به اجرای محدودیت مصرف پروتئین در وعده های غذایی سگ می دهد عبارتند از:

  1. نارسائی های کلیوی ژنتیکی
  2. مشکلات مزمن کلیوی
  3. سنگ کلیه
  4. مشکلات ادراری
  5. نارسائی قلبی
  6. آلرژِی به مصرف پروتئین.

 

دستورالعمل غذاهای کم پروتئین برای سگ

شما به ندرت می توانید غذاهای کم پروتئین آماده را برای سگتان فراهم کنید. از آنجا که نیاز مصرف سگ ها به رژیم غذایی کم پروتئین انگشت شمار است تولید کارخانه ها نیز بسیار محدود است. در این بین فراموش نکنید که غذاهای کارخانه ای حاوی مواد نگهدارنده ای هستند که برای سگ تحت درمان مناسب نیست. مزیتی که تهیه غذا در خانه دارد این ست که با توجه به ذائقه سگتان میتوانید این غذا را تهیه کنید و هر روز از مواد متنوع استفاده کنید.

بهترین روش تهیۀ غذا درخانه به وسیلۀ مواد طبیعی است. مزیتی که تهیه غذا در خانه برای سگ دارد این است که شما می توانید غذای هر وعدۀ سگتان را با توجه به ذائقۀ آن تهیه کنید و هر روز از مواد متنوع در رژیم غذایی سگ استفاده کنید.

مطمئن باشید مواد غذایی که در اختیار سگ قرار می دهید دارای فسفر کم باشد. زیرا فسفر بالا توسط بدن انباشته می شود و باعث عدم تعادل بین کلسیم و پتاسیم می گردد.

افزایش سطح کلسیم در رژیم غذایی سگ مهم است، زیرا حیوان قادر به جذف آن به طور معمول نیست. اگر صاحبان بر میزان مصرف کلسیم دقت لازم را نداشته باشند این کمبود منجر به پوکی و شکستگی استخوان در حیوان خواهد شد.

سگ نیاز به مقدار زیادی ویتامین D3 دارد و حفظ آن در رژیم غذایی حیوان بسیار مهم است

در رژیم غذایی سگ باید از موادی با فیبر بالا و پروتئین پایین استفاده شود. فیبر باعث فعالیت بیشتر حرکات روده شده و سبب دفع سریع سموم از بدن حیوان می شود.
مانند:

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • غلات

که این موارد شامل گوجه فرنگی، سیب، بلغور جو دوسر، ذرت، کدو تنبل، هویج، نخود فرنگی و… می شود. استفاده از کربوهیدرات ها در رژیم غذایی بهترین راه حل برای سگ هایی است که با مشکلات کبدی روبرو هستند. مانند:

  • برنج
  • سیب زمینی
  • سبزیجات

دستور پخت غذای خانگی برای سگ نیز حتما برایتان مفید خواهد بود.

 

 

پروتئین مورد نیاز در رژیم کم پروتئین سگ

پروتئین مورد نیاز  در رژیم غذایی کم پروتئین سگ ها را باید از این مواد تشکیل داد:

  • عدس
  • لوبیا
  • گوشت تازۀ ماهی
  • مرغ تهیه کرد.

همچنین استافده از لبنیات و سویا سرشار از پروتئین هستند و جایگزین مناسبی برای پروتئین گوشت قرمز می توانند باشند. از مواد غذایی زیر نیز باید در تغذیۀ این گروه از سگها اجتناب کرد:

  • جو
  • گوشت قرمز
  • کره حیوانی
  • شیر
  • ماست پرچرب
  • خامه

 

سخن پایانی

بسیاری از دامپزشکان معتقد هستند که نباید پروتئین را بصورت کامل از غذای این گروه از سگها حذف کرد، بلکه باید میزان مصرف آن را کاهش داد و از پروتئین گیاهی در جیرۀ غذایی استفاده کرد، زیرا پروتئین سبب پشتیبانی و نگهداری از عملکرد کبد و بازسازی آن و دیگر بافتهای بدن می شود و حذف پروتئین به صورت کامل از جیرۀ غذایی سگ به علت بازسازی نشدن بافت های آسیب دیده سبب ایجاد شرایط سخت تر در بیماری حیوان می شود.

برای خرید انواع غذای سگ می توانید از پت خرید کمک بگیرید. چنانچه نظر را پیشنهادی دارید می توانید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] جالب است بدانید: غذای کم پروتئین برای سگها، چرا و چه زمان؟ […]

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x